היסטוריה

7 ניצחונות תנ"כיים מדהימים: כך ניצחו ישראל את אויביהם נגד כל הסיכויים

דמיינו את קרב גדעון עם 300 לוחמים בלבד מול צבא מדיין העצום, או את יהושפט שניצח בלי להניף חרב. הצטרפו אלינו למסע היסטורי וניסי דרך מלחמות ישראל בתנ"ך

אא

במהלך ההיסטוריה התנ"כית, עם ישראל התמודד עם אויבים רבים ועבר מלחמות קשות. פעמים רבות ניצחונותיו נחשבו למפתיעים בשל מיעוט מספר הלוחמים ביחס לאויביהם.

מעוניינים לדעת איך ניצח אברהם אבינו ארבעה מלכים עם כוח קטן, או איך דוד הצעיר הביס את גוליית הענק? דמיינו את קרב גדעון עם 300 לוחמים בלבד מול צבא מדיין העצום, או את יהושפט שניצח בלי להניף חרב. הצטרפו אלינו למסע היסטורי וניסי דרך מלחמות ישראל בתנ"ך.

לפניכם 7 דוגמאות בולטות למלחמות בהן ניצח עם ישראל למרות נחיתותו המספרית, תוך הסתמכות על המקורות המקראיים.

 

1. מלחמת אברהם נגד ארבעת המלכים

המלחמה הראשונה בה עם ישראל ניצח למרות נחיתותו המספרית היא מלחמתו של אברהם אבינו נגד ארבעת המלכים. בספר בראשית, פרק י"ד, מתוארת מלחמה זו, בה ארבעת המלכים (אמרפל מלך שנער, אריוך מלך אלסר, כדרלעמר מלך עילם ותדעל מלך גוים) כבשו את סדום ועמורה ולקחו בשבי את לוט בן אחיו של אברהם. אברהם, עם 318 מאנשיו, רדף אחרי המלכים והביסם, חילץ את לוט והשיב את הרכוש שנשדד. הכוח הקטן של אברהם מול ארבעת המלכים הגדולים מדגיש את הנס שבניצחון הזה.

כך מתואר הנס בפסוקי התורה: "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף עַד-דָּן. וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו, וַיַּכֵּם; וַיִּרְדְּפֵם, עַד-חֽוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק. וַיָּשֶׁב, אֵת כָּל-הָרְכֻשׁ, וְגַם אֶת-לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב, וְגַם אֶת-הַנָּשִׁים, וְאֶת-הָעָם". פסוקים אלו מתארים כיצד אברהם, עם כוח קטן של 318 איש בלבד, הצליח להביס את צבאות ארבעת המלכים החזקים. הניצחון הזה מדגיש את גודל הנס, כאשר כוח קטן יחסית הצליח לנצח ולהציל את לוט וכל הרכוש שנשבה.

 

2. מלחמת יהושע נגד מלכי הדרום

מלחמת יהושע נגד מלכי הדרום מתוארת בספר יהושע, פרק י'. חמשת מלכי הדרום - מלכי ירושלים, חברון, ירמות, לכיש ועגלון - התאחדו לתקוף את גבעון, שהייתה בעלת בריתו של יהושע. יהושע יצא להגנת גבעון עם צבאו. במהלך הקרב, ה' התערב ישירות בעזרת נס, שכלל סופת ברד גדולה ועמידת השמש והירח. יהושע והצבא הצליחו להביס את המלכים ואנשיהם בצורה מוחצת.

הנביא מתאר את גודל הנס: "וַיְהֻמֵּם יְהוָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּכֵּם מַכָּה-גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן; וַיִּרְדְּפֵם, דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית-חוֹרוֹן, וַיַּכֵּם עַד-עֲזֵקָה וְעַד-מַקֵּדָה. וַיְהִי בְּנֻסָם, מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית-חוֹרוֹן, וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן-הַשָּׁמַיִם, עַד-עֲזֵקָה; וַיָּמֻתוּ, רַבִּים אֲשֶׁר-מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל, בֶּחָרֶב. אָז, יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַיהוָה, בְּיוֹם תֵּת יְהוָה אֶת-הָאֱמֹרִי, לִפְנֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם, וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן. וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ, וְיָרֵחַ עָמָד, עַד-יִקֹּם-גּוֹי אֹיְבָיו: הֲלֹא-הִיא כְתוּבָה, עַל-סֵפֶר הַיָּשָׁר, וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בְּחֶצְיָה הַשָּׁמַיִם, וְלֹא-אָץ לָבוֹא, כְּיוֹם תָּמִים. וְלֹא-הָיָה כַיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו, וְאַחֲרָיו, לִשְׁמֹעַ יְהוָה, בְּקוֹל אִישׁ: כִּי יְהוָה, נִלְחָם לְיִשְׂרָאֵל".

פסוקים אלו מדגישים את גודל הנס שבו בורא עולם שידד את מערכות הטבע, גם על ידי השלכת אבני ברד מהשמיים וגם על ידי עצירת השמש והירח, מה שאפשר ליהושע ולצבאו להכות את האויבים בצורה מוחצת ולזכות בניצחון מרהיב.

 

3. מלחמת גדעון נגד מדיין

גדעון נבחר על ידי ה' להושיע את ישראל מידי המדיינים, המתוארים בספר שופטים, פרקים ו'-ז'. גדעון החל את הקרב עם 32,000 לוחמים, אך ה' ציווה עליו לצמצם את הכוח ל-300 בלבד כדי להראות שהניצחון יושג בנס אלוהי. המדיינים היו "כחול על שפת הים לרוב" (שופטים ז', יב), כלומר מספרם היה עצום. באמצעות תחבולות והתקפת פתע בלילה, הצליח גדעון להביס את מחנה מדיין העצום, דבר שמדגיש את הנס שבניצחון הזה.

הפסוקים מתארים את תבוסת מדין במלחמה: "וַיָּבֹא גִדְעוֹן וּמֵאָה אִישׁ אֲשֶׁר אִתּוֹ, בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה, רֹאשׁ הָאַשְׁמֻרוֹת הַתִּיכוֹנָה אַךְ הֵקִימוּ אֶת-הַשֹּׁמְרִים, וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת וְנָפְצוּ הַכַּדִּים אֲשֶׁר בְּיָדָם. וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשֶׁת הָרָאשִׁים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיְשַׁבְּרוּ הַכַּדִּים, וַיַּחֲזִיקוּ הַלַּפִּדִים בִּשְׂמֹאלָם וְהַשּׁוֹפָרוֹת בִּימִינָם לִתְקוֹעַ, וַיִּקְרְאוּ, חֶרֶב לַה' וּלְגִדְעוֹן. וַיַּעֲמֹדוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, סָבִיב לַמַּחֲנֶה, וַיָּרָץ כָּל-הַמַּחֲנֶה וַיָּרִיעוּ וַיָּנֻסוּ. וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת, וַיָּשֶׂם ה' אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל-הַמַּחֲנֶה, וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד-בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה, עַד שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה עַל-טַבָּת".

פסוקים אלו מתארים כיצד 300 לוחמים, בהנהגת גדעון, הצליחו להכניס את מחנה מדין לבהלה ולגרום להם להילחם זה בזה, מה שהוביל לתבוסת המדיינים. גודל הנס מתבטא בכך שמספר כה קטן של לוחמים הביס צבא עצום בעזרת אסטרטגיה אמיצה והתערבות אלוהית.

 

4. מלחמת יהונתן נגד מצב פלשתים

במלחמת ישראל נגד הפלשתים המתוארת בשמואל א', פרק י"ד, יהונתן בן שאול ונערו יצאו לבדם לתקוף את מצב הפלשתים. הפלשתים היו בעלי מחנה גדול ומאורגן, בעוד שיהונתן ונערו היו רק שניים.

הנה לשון הנביא: "וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל, שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב, וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים, וְעָם כְּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם לָרֹב; וַיַּעֲלוּ, וַיַּחֲנוּ בְּמִכְמָשׂ, קִדְמַת בֵּית אָוֶן. וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל רָאוּ כִּי-צַר-לוֹ, כִּי נִגַּשׂ הָעָם, וַיִּתְחַבְּאוּ הָעָם, בַּמְּעָרוֹת וּבַחֲוָחִים וּבַסְּלָעִים וּבַצְּרִחִים וּבַבֹּרוֹת".

בפסוקים אלו מתואר כיצד הפלשתים נאספו למלחמה עם ישראל והביאו עימם ציוד צבאי רב ולוחמים רבים. תיאור זה מעיד על עוצמתם המספרית והצבאית של הפלשתים.

בפסוק י"ז נאמר: "וְהַמַּשְׁחִית יָצָא מִמַּחֲנֵה פְלִשְׁתִּים בִּשְׁלֹשָׁה רָאשִׁים; רֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ עָפְרָה, אֶל-אֶרֶץ שׁוּעָל". בפסוק זה מתואר כיצד מחנה הפלשתים היה מחולק לכוחות שונים, מה שמעיד על ארגון צבאי גבוה ויכולת לפעול במקביל בכיוונים שונים.

בעזרת התערבות אלוהית, שני הלוחמים הבודדים גרמו לבהלה במחנה הפלשתי, כפי שמתואר: "וַתְּהִי חֲרָדָה בַּמַּחֲנֶה בַּשָּׂדֶה וּבְכָל-הָעָם, הַמַּצָּב וְהַמַּשְׁחִית חָרְדוּ גַּם-הֵם; וַתִּרְגַּז הָאָרֶץ, וַתְּהִי לְחַרְדַּת אֱלֹהִים". בהלת פלשתים הובילה לניצחון מוחץ של ישראל. המעשה של יהונתן ונערו הצית את אומץ לב שאר הלוחמים, שהצטרפו למערכה וניצחו.

 

5. מלחמת דוד נגד גוליית

הסיפור הידוע ביותר על ניצחון ישראלי כנגד כל הסיכויים הוא המלחמה בין דוד וגוליית. בספר שמואל א', פרק י"ז, מתואר כיצד דוד, נער צעיר ורועה צאן, התנדב להילחם נגד גוליית הפלשתי הענק, שהפחיד את צבאות ישראל. הפלשתים היו צבא מאורגן עם ענקים, בעוד דוד היה רק נער רועה צאן ללא ניסיון קרבי. דוד הצליח לנצח את גוליית בעזרת קלע ואבן, תוך שהוא מאמין בכוח ה'.

לאחר שדוד הרג את גוליית, פרצה פאניקה במחנה הפלשתי, והפלשתים החלו לברוח. ניצחון זה הביא לגל של אומץ בקרב צבא ישראל. כפי שמתואר בשמואל א' י"ז, נ"א – נ"ה: "וַיָּרָץ דָּוִד, וַיַּעֲמֹד אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי; וַיִּקַּח אֶת-חַרְבּוֹ וַיִּשְׁלְפָהּ מִתַּעְרָהּ, וַיָּמֹתְתֵהוּ וַיִּכְרָת-בָּהּ אֶת-רֹאשׁוֹ, וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי-מֵת גִּבּוֹרָם, וַיָּנֻסוּ. וַיָּקוּמוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה, וַיָּרִעוּ, וַיִּרְדְּפוּ אֶת-הַפְּלִשְׁתִּים, עַד-בּוֹאֲךָ גַיְא, וְעַד שַׁעֲרֵי עֶקְרוֹן".

בעקבות הניצחון, צבא ישראל רדף אחרי הפלשתים עד לעמק, והצליח לכבוש שטחים ולחסל את האיום הפלשתי. הניצחון הוביל לשחרור הלחץ שהפלשתים יצרו על ישראל, בעקבות הנס הגדול בני ישראל הצליחו להפוך מצב כמעט אבוד לניצחון מרהיב.

 

6. מלחמת יהושפט נגד מואב ועמון

מלחמת יהושפט נגד מואב ועמון, המתוארת בדברי הימים ב', פרק כ', יהושפט מלך יהודה מצא את עצמו מול קואליציה עצומה של עמים תוקפים. יהושפט פנה לתפילה ובקשה לעזרה מאלוהים. בנס מופלא, התוקפים התחילו להילחם אחד בשני עד שהשמידו זה את זה לחלוטין. כפי שמתואר בפסוקים כ"ב-כ"ג: "וּבְעֵת הֵחֵלּוּ בִרְנָן וּתְהִלָּה נָתַן ה' מְאָרְבִים עַל-בְּנֵי עַמּוֹן מוֹאָב וְהַר-שֵׂעִיר הַבָּאִים לִיהוּדָה וַיִּנָּגְפוּ. וַיַּעַמְדוּ בְנֵי עַמּוֹן וּמוֹאָב עַל-יֹשְׁבֵי הַר-שֵׂעִיר לְהַחֲרִים וּלְהַשְׁמִיד וּכְכַלּוֹתָם בְּיוֹשְׁבֵי שֵׂעִיר עָזְרוּ אִישׁ בְּרֵעֵהוּ לְהַשְׁמִיד".

הניצחון היה כה מרשים ובלתי צפוי, שכן צבא יהודה לא נאלץ להילחם כלל. הנס הוכיח את כוח האמונה וההתערבות האלוהית בניצחון על אויבים מרובים.

 

7. מלחמת חזקיהו נגד סנחריב

במלחמת חזקיהו נגד סנחריב, מלך אשור, ירושלים הייתה תחת מצור של צבא עצום. חזקיהו פנה לתפילה לה' בבקשה להצלה. חזקיהו פנה לבית המקדש והתפלל בתחנונים לה' לעזרה והצלה. תפילתו מתוארת במלכים ב' י"ט, י"ד-י"ט: "וַיִּקַּח יְחִזְקִיָּהוּ אֶת-הַסְּפָרִים מִיַּד הַמַּלְאָכִים וַיִּקְרָאֵם, וַיַּעַל בֵּית-ה' וַיִּפְרְשֵׂהוּ יְחִזְקִיָּהוּ לִפְנֵי ה'. וַיִּתְפַּלֵּל יְחִזְקִיָּהוּ לִפְנֵי ה', וַיֹּאמֶר: ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, יֹשֵׁב הַכְּרוּבִים, אַתָּה-הוּא הָאֱלֹהִים לְבַדְּךָ, לְכָל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ; אַתָּה עָשִׂיתָ אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ. הַטֵּה ה', אָזְנְךָ וּשְׁמָע; פְּקַח ה', עֵינֶיךָ וּרְאֵה, וּשְׁמַע אֶת-דִּבְרֵי סַנְחֵרִיב, אֲשֶׁר שָׁלַח לְחָרֵף אֱלֹהִים חָי. אָמְנָם, ה', הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר אֶת-הַגּוֹיִם וְאֶת-אַרְצָם. וְנָתְנוּ אֶת-אֱלֹהֵיהֶם בָּאֵשׁ, כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה, כִּי אִם-מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן, וַיַּאֲבִדוּם. וְעַתָּה, ה' אֱלֹהֵינוּ, הוֹשִׁיעֵנוּ נָא מִיָּדוֹ, וְיֵדְעוּ כָּל-מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ, כִּי אַתָּה ה', אֱלֹהִים לְבַדֶּךָ".

בתגובה, ה' שלח מלאך שהכה במחנה האשורי, והרג 185,000 לוחמים בלילה אחד. כפי שמתואר במלכים ב' י"ט, ל"ה: "וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא, וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר, מֵאָה וּשְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף; וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים".

נס זה היה מופלא, שכן צבא עצום נכחד ללא קרב, מה שהביא לנסיגת סנחריב ולחזרתו לארצו בבושה והצלת ירושלים. הניצחון הבולט הזה מדגיש את הכוח האלוהי והמענה לתפילות חזקיהו והנביא ישעיהו.

לסיכום, דוגמאות אלו ממחישות כיצד עם ישראל, בהנהגת מנהיגים ובסיוע אלוהי, הצליח לנצח במלחמות רבות למרות נחיתות מספרית. הניצחונות הללו מראים את האמונה החזקה בכוחו של ה' ואת יכולתו להושיע את עמו במצבים בלתי אפשריים. המקורות התנכ"יים מביאים לנו סיפורים אלו, הממשיכים להיות בסיס לאמונה ולתקווה לעם ישראל לאורך הדורות.

 

ישראל במלחמה – וזה מה שבידינו לעשות כדי להכריע את המערכה:

אנא התפללו למען עם ישראל:

פרק כ

לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד׃ יַעַנְךָ יְהֹוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב׃ יִשְׁלַח־עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ׃ יִזְכֹּר כׇּל־מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה׃ יִתֶּן־לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכׇל־עֲצָתְךָ יְמַלֵּא׃ נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵם־אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהֹוָה כׇּל־מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ׃ עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהֹוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קׇדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ׃ אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַ֓חְנוּ בְּשֵׁם־יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר׃ הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד׃ יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם־קׇרְאֵנוּ׃

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה
וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְנֹאמַר אָמֵן

תגיות:היסטוריהתנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה