חדשות בארץ

בג"ץ בצו ביניים: על המדינה לנמק מדוע חוקק חוק אל ג'זירה

השופטים נעתרו חלקית לעתירה שהוגשה נגד החוק, הדורשת לבטלו. ציינו כי מדובר בחוק "בעל אופי תקדימי", ועל כן על המדינה לנמק מדוע הוא הכרחי. שר התקשורת שלמה קרעי האריך את צו הסגירה

משרדי אל ג'זירה בירושלים, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)משרדי אל ג'זירה בירושלים, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי נגד חקיקת חוק "אל ג'זירה", עליו המליצו שרי הממשלה, במטרה לבטל את שידורי הערוץ הקטארי בישראל מסיבות ביטחוניות. השופטים קבעו כי העתירה שהוגשה, הדורשת לבטל את החוק, תידון בפני הרכב מורחב של שופטים.

בהחלטה על הוצאת הצו נכתב בין היתר כי הצו הוצא "מבלי לנקוט עמדה, ובהינתן כי מדובר בחוק בעל אופי תקדימי שראוי כי ייבחן. על המשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי חוק בטל".

המשמעות: המדינה תצטרך להשיב לעתירה ולנמק מדוע הכרחי לדחות אותה ולקבוע שהחקיקה הינה חוקית. היועמ"שית, גלי בהרב מיארה, התנגדה לעתירה והגישה חוות דעת התומכת בסגירת הערוץ. לדבריה החוק מסתמך על סעיף 5 לחוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה.

שי רוזנגרטן, סגן יו"ר תנועת אם תרצו, שהצטרפה לעתירה בתור משיבה נגד האגודה לזכויותה אזרח, מגישת העתירה: "אי אפשר להמציא את זה. בשעה שכלי תקשורת בעולם מדווחים על כך שאחד מחוטפיה של נועה ארגמני הוא עיתונאי שעבד עבור אל ג'זירה, שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי נגד החוק לסגירת הערוץ. ניתוק שכמותו לא נראה באף מדינה מתוקנת. מתי השופטים יירדו ממגדל השן ויתחילו לחיות במציאות?".

בינתיים, שר התקשורת שלמה קרעי האריך בצהריים, ב-45 יום, את הצו המונע את שירודי הערוץ בישראל. שר התקשורת חתם על הארכת הצו והחלטה זו התקבלה פה אחד על ידי הממשלה, בהתבסס על חוות דעת מעודכנות מכל גורמי הבטחון.

יש לציין כי בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק בשבוע שעבר כי אושרה הפסקת שידורי אל ג'זירה, סגירת משרדיו והגבלת הגישה לאתריו, לתקופה של 35 ימים. לפני כחודש החליטה הממשלה פה אחד על סגירת הערוץ הקטארי למשך 45 ימים, אחרי שהיועמ"שית נתנה אור ירוק למהלך.

עו"ד שירי רום ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה בקשה לאישור ההוראות על-ידי בית-המשפט, בהתאם לקבוע בחוק. בית המשפט קבע כי הוצגו בפניו "ראיות משכנעות, ברורות וחד משמעיות, בדבר הקשר ההדוק לאורך זמן בין חמאס לבין ערוץ התקשורת אל ג'זירה, תוך שארגון הטרור מקדם את מטרותיו באמצעות הערוץ. השידורים כללו תכני הסתה מובהקים, תיאורים בזמן אמת על מיקום כוחות צה"ל ועוד".

השופט יניב כתב בהחלטתו: "לא הרי ימי שלום כימי מלחמה. המחוג הדק המסמן את נקודת האיזון בין כלל השיקולים מוסט בשים לב למורכבות הייחודית בתקופת מלחמה. אכן, לחופש הביטוי חשיבות מיוחדת בשעת מלחמה. אולם כאשר קיימת פגיעה משמעותית בביטחון המדינה – ניתנת הבכורה לשיקול האחרון, שכן כמובא לעיל, 'זכויות אזרח אינן במה לכיליון לאומי'".

החוק מקודם על ידי שר התקשורת, שלמה קרעי, ובאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהסתמך בין היתר על חוות דעת של גורמי הביטחון, בהם המוסד והשב"כ, שתמכו בו. במוסד טענו שהערוץ פוגע בפעילות צה"ל ומסכן את הכוחות הלוחמים. בכאן חדשות דווח כי כתבי אל ג׳זירה חושפים את שטחי הכינוס של החיילים בזמן המלחמה, ומיקומים רגישים נוספים.

כאמור, במקביל להחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב החל בג"ץ לדון בעתירת האגודה לזכויות האזרח, הדורשת לבטל את חוק "אל ג'זירה". נציגת העותרים טענה בדיון כי בהוראת השעה "יש פגיעה בחופש הביטוי ובעצמאות מערכת המשפט ושלטון החוק. יש פגמים חוקתיים בחוק, יצרו מנגנון המאפשר לעמדות פוליטיות לגבור על עמדות ביטחוניות. בחוק הכניסו דרך חליפית שמי שמחליט זה שר התקשורת וראש הממשלה. ההחלטה התקבלה במישור הפוליטי. המטרה היא ענישה – לפגוע בקו סיקור – ולא הגנה על ביטחון המדינה".

עורך הדין אבו-חוסיין, המייצג את בערוץ, טען כי "החוק נולד לסגור את הערוץ. פנינו למשרד התקשורת וליועצת המשפטית לממשלה, ביקשנו זכות טיעון ולא קיבלנו תשובה. הערוץ ממשיך לשדר מקטאר. רוב העיתונאים שלנו הם אזרחים ישראלים בעלי רישיון עיתונות – לא קיבלו מעולם הערה מהצנזורה או מגורם אכיפת חוק".

נציג המדינה טען: "אין הקלת ראש באמצעים לאורך כל הדרך, אבל הנסיבות הן דרמטיות. בהצעת החוק ובדיונים בכנסת נעשו ניסיונות לשנות איזונים בהצעה, והבענו התנגדות לכך. סברנו שהאמצעי למנוע פגיעה בביטחון המדינה הוא חוק הכרחי עם איזונים. הצנזורה אינה מתאימה במקרה זה כי זה שידורי ערוץ זר. יש פה כל כך הרבה מנגנונים ואיזונים שנועדו להבטיח שהחוק והיישום יהיו מדויקים לצרכים ביטחוניים". 

תגיות:בג"ץאל ג'זירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה