חדשות בארץ

המחנה הממלכתי הודיע על פרישה מהממשלה

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, כינס מסיבת עיתונאים והודיע כי מפלגתו פורשת מממשלת החירום. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מהממשלה בעת מלחמה"

בני גנץ, ארכיון (צילום: Miriam Alster/Flash90)בני גנץ, ארכיון (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הודיע הערב (ראשון) כי פקע מועד האולטימטום שהציב לפני שלושה שבועות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולדבריו "דבר לא השתנה". על כן, הודיע כי המפלגה פורשת מהממשלה.

גנץ הצטרף עם מפלגתו לממשלה עם תחילת המלחמה, אך לפני שלושה שבועות הציב שורה של תנאים שלדבריו, אם לא יתמלאו, יפרוש. הוא דרש בין היתר "תוכנית פעולה חדשה", שינוי אופני ניהול המלחמה וקבלת ההחלטות משותפות.

הערב מימש גנץ את איומו והודיע: "אחרי 7.10, כפי שעשו מאות אלפי ישראלים פטריוטים, גם חבריי ואני – התגייסנו. עשינו זאת למרות שידענו שזו ממשלה רעה. עם ישראל, הלוחמים, המפקדים, משפחות הנרצחים, החללים והחטופים – היו זקוקים לאחדות ולגיבוי, כמו אוויר לנשימה. לכן הקמנו ממשלת חירום מתוך שותפות גורל, לא מתוך שותפות פוליטית. חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים".

"בכנות, להיכנס לממשלה הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית - זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל. ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה. המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות".

גנץ הוסיף: "אני דורש מראש הממשלה את האומץ לעמוד מאחורי המתווה שאישרנו בקבינט והוצג על ידי הנשיא ביידן. ניתן גיבוי באופוזיציה לכל הסכם עתידי. מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון, הוא ניצחון שמשלב בין הצלחה צבאית, ליוזמה מדינית, זה יביא למיטוט החמאס, והחלפתו. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון, זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי. זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה".

גנץ קרא להקדמת הבחירות ודרש מראש הממשלה לקבוע תאריך בחירות מוסכם. כמו כן, קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שלדבריו, "תבחן את הכשלים מבית, ותגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ".

לסיום אמר: "אני רוצה לבקש סליחה ממשפחות החטופים. עשינו הרבה - כשלנו במבחן התוצאה. לא הצלחנו עדיין להחזיר רבים מהחטופים הביתה. האחריות, היא גם שלי. כל אחת ואחד מהם הוא עולם ומלואו. אני סומך על זרועות הביטחון שימשיכו לעשות הכול כדי להשיבם. אני מתחייב גם היום, כשנהיה באופוזיציה ניתן גיבוי לכל מתווה אחראי, ולכל מהלך נכון שתבצע הממשלה. אני קורא לאזרחי המדינה המשרתים – המשיכו להתייצב".

כזכור, בתוכנית הפעולה שהציג אז גנץ, שש נקודות, והן: השבת החטופים הביתה; מיטוט שלטון חמאס, פירוז רצועת עזה והבטחת שליטה ביטחונית-ישראלית; קידום נורמליזציה עם סעודיה; הקמת מנהלת אזרחית רב-לאומית לניהול הרצועה; השבת תושבי הצפון לבתים עד 1.9 ושיקום הנגב המערבי; וקידום מתווה שירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להודעת יו"ר המחנה הממלכתי: "לפני שעות אחדות מדינת ישראל כולה ליוותה בכאב ובהצדעה את גיבור ישראל ארנון זמורה ז״ל. ישראל נמצאת במלחמה קיומית בכמה חזיתות. בני, זה לא הזמן לנטוש את המערכה - זה הזמן לאחד את הכוחות. אזרחי ישראל, נמשיך עד לניצחון והשגת כל מטרות המלחמה, ובראשן שחרור כל חטופינו וחיסול  החמאס. דלתי תשאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו, והבטחת ביטחון אזרחינו".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, הגיב על פרישת המחנה הממלכתי: "אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מהממשלה בעת מלחמה. בני, כשנכנסת תחת האלונקה לפני שמונה חודשים עשית מעשה אמיץ ונכון ועל כך אתה ראוי להערכה. מתוך הבנת החשיבות, למרות הפערים, הסכמתי לזוז הצידה ולהיות מודר מניהול המלחמה ומאז גיביתי לא מעט החלטות שאני ממש לא מסכים איתן. פשוט כי האחדות חיונית לניצחון יותר ממהלך כזה או אחר, שיהיה נכון יותר או פחות".

סמוטריץ' הוסיף: "היום הצעד שלך נועד לפרק את הלכידות הזו משיקולים פוליטיים והוא חסר אחריות. אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מממשלה בעת מלחמה. כשהאיומים בצפון מתגברים, כשהחטופים עוד נמקים במנהרות חמאס וכשעשרות אלפי תושבים נמצאים מחוץ לבית ומצפים מאיתנו להתאחד, ולשים אותם במרכז. לכך בדיוק כיוונו סינוואר, נסראללה ואיראן, ולצערי אתה מגשים את מבוקשם".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "כששמעתי על פרישתו של בני גנץ מהממשלה, תהיתי  לרגע - האם מטרות המלחמה שבשבילן הוא נכנס לממשלה כבר הושגו?".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין: "מצר על פרישתו של גנץ מקואליציית החירום. זו שעת אחדות. ממשלה רחבה היא צו השעה לנוכח האתגרים הרבים מולם עומדת מדינת ישראל.  אני שב וקורא לכל המפלגות שמדינת ישראל ואזרחיה חשובים להן - היד מושטת ומשימות רבות לנו. הצטרפו לקואליציה - עכשיו".

תגיות:בני גנץפרישה מהממשלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה