מעניין

ויראלי אך מזויף: הבינה המלאכותית בשירות התעמולה הפרו-פלסטינית

תמונות שהופצו ברשת והפכו ויראליות מציגות את צה"ל כצבא לא מוסרי, אלא שמדובר בתמונות מזויפות שיוצרו באמצעות בינה מלאכותית

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בזמן שבישראל חוגגים את חילוץ ארבעת החטופים מרצועת עזה, ברשתות החברתיות החלו פעילים פרו-פלסטיניים למחות על ההרס בשכונת נוסיראת. חלקם טוענים כי צה"ל היה צריך להודיע מראש על הכוונה לחלץ את החטופים. לצד הביקורת הופצו גם תמונות המציגות את ילדי עזה כמי שמתנפלים על מזון, וזאת במסגרת המאבק על דעת הקהל.

אחת התמונות שהפכה לויראלית הופצה ברשת X (לשעבר טוויטר), ובה נראים ילדים המובילים עגלת אבטיחים, תוך שהם מנסים למנוע מהתכולה ליפול. התמונה זכתה לתגובות רבות, שחלקן תיארו את ה'אכזריות' של חיילי צה"ל. אלא שמהר מאוד התברר כי התמונה אינה אמיתית ויוצרה באמצעות בינה מלאכותית.

במבט ראשון ניתן לראות שמשהו בתמונה לא מדויק: גופם של הילדים נראה לא אמיתי ועולה בבירור שהתמונה לא מציאותית. עיתונאי עזתי שהפיץ את התמונה ספג ביקורת על הפצת מידע לא אמין והסיר אותה מהחשבון.

זאת לא הפעם הראשונה שברשתות מופצות תמונות מזויפות במטרה להשפיע על דעת הקהל. כך למשל, בחודש שעבר הופצה תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית, בה נראים אוהלי פליטים, והיא באה ליצור את הרושם שצה"ל הוא צבא לא מוסרי. התמונה הפכה מהר מאוד לוויראלית, אך עד מהרה התברר שהיא מזויפת.

תמונה נוספת שהופצה לאחרונה תחת הסיסמה "כל העיניים על רפיח" יוצרה אף היא באמצעות בינה מלאכותית. גם במקרה זה התברר שמדובר בזיוף. המקרים הללו עוררו שיח נרחב וביקורת על כך שעידן הבינה המלאכותית מאפשר יצירת פייקים רבים ברשת.

תגיות:אבטיחעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה