נטורופתיה ורפואה טבעית

האם סויה מועילה לבריאות, או מזיקה?

האם סויה מועילה לבריאות, או מזיקה? המידע שיעזור לכם להחליט

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוגיית הסויה לא מגיעה למסקנה כבר שנים רבות. ישנם מחקרים שמוכיחים שסויה מועילה לבריאות, ואחרים טוענים שסויה עלולה להזיק, ולא כדאי לצרוך אותה בשום צורה.

אצלנו בישראל, מוצרי סויה נמצאים על המדפים כמוצר בריאות עם תדמית חיובית.

סויה עשירה בחלבון איכותי, בסיבים תזונתיים, בברזל, בסידן, באבץ, במגנזיום ובוויטמינים מקבוצת B. כמו כן יש בה גם פיטוכימיקלים, שהם נוגדי חמצון.

ברגע שמבודדים חומר מצמח שלם, ההשפעה שלו היא אחרת. גם פיטואסטרוגן שמבודד מסויה מתנהג אחרת בהשוואה למה שקורה כשהוא מגיע שלם. הקשר בין חלקי הצמח נותן תוצאה אחרת.

כתשעים אחוז מהסויה בעולם מהונדסת גנטית, מה שיוצר יותר חומצה פיתית, שמפריעה לעיכול ולספיגה. ההינדוס עלול לגרום למעי דליף, ולהזיק לפלורה של מערכת העיכול.

מזונות שונים על בסיס סויה, כמו גבינות למריחה, מעדנים, גבינה צהובה, שניצלים, נקניקיות, המבורגר ועוד, הם מזונות בעיתיים מבחינה בריאותית. הבעיה היא שהסויה לא מגיעה כמזון שלם, ושהמוצרים הללו מכילים שומן בכמות גבוהה ולעיתים שומן מוקשה. כמות המלח והנתרן בהם גבוהה. המעדנים מכילים סוכר בכמות גבוהה, וכמובן מייצבים וחומרים משמרים.

כל מוצר שמעובד בטכניקות שפוגעות ברכיבים הבריאותיים של הסויה – לא תורם לבריאות, ולעיתים אף עלול לפגוע.

בתעשייה משתמשים בחלבוני סויה בגלל היכולת שלהם לעבות, להקציף, לספוח נוזלים ולייצר מרקמים דמויי בשר או חלב. חלבון סויה משמש בתעשיית הבשר והדגים גם כתוסף זול להגדלת נפח, מרקם וצבע, וגם כתחליף בשר, ואפילו בתעשיית החטיפים והמתוקים מוסיפים אותו. אין לנו דרך לדעת מהי כמות הסויה במוצר כשהסויה היא תוסף.

לחלק מאלו שסובלים מתפקוד איטי של בלוטת התריס, לא מומלץ לצרוך סויה, ואילו לאנשים שאצלם הבלוטה עובדת מהר - מומלץ מאוד לצרוך אותה, כדי להוריד את התפקוד ולאזן.

רצוי לאכול מוצרי סויה כדי לאזן סוכר וכולסטרול, ולמנוע דלקות וחמצון. היא חשובה לבריאות העצמות ולאיזון הורמונלי.

המוצרים הטובים הם השלמים, שלא עברו עיבוד והרס, כמו פולים יבשים, אדממה - פולי סויה טריים או קפואים, חלב סויה אורגני וטופו שלא עבר הנדסה גנטית, בדגש על אורגני.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:סויהבריאות ונפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה