שבועות

בלתי נשכח: 10 אירועים היסטוריים שקרו בחג השבועות

לידת דוד המלך, הוצאה להורג של עשרה מגדולי התנאים, עלילת הדם בבלואה, מבצע שלמה ועוד: 10 אירועים היסטוריים סביב חג השבועות

אא

1. בכ"א בסיוון נדדו בני ישראל במדבר מקברות התאווה לחצרות, ובחצרות נצטרעה מרים הנביאה, כיוון שדיברה על משה רבנו. אחרי שבעה ימים נטהרה מרים, והעם המשיך במסעו.

2. לפני קצת פחות משלשת אלפים שנה, בחג השבועות, נולד בבית לחם בנו העשירי של ישי. שמו היה דוד. בילדותו היה דחוי ממשפחתו, ונשלח לרעות את הצאן הרחק מן הבית. כאשר שמואל הנביא ביקש את בניו של ישי, לא עלה על דעתם להביא גם את דוד. אך שמואל הנביא משח אותו למלך על פי ה', והוא הושיע את ישראל מכל אויביהם, איחד עם העם והכין את התנאים לבניין בית המקדש בירושלים. בשבועות גם נפטר דוד המלך, בגיל 70 בדיוק.

3. לפני כאלפיים שנה הוציאו הרומאים להורג עשרה מגדולי התנאים. אחד מהם היה רבי יהודה בן דמא, וכך מסופר במדרש: "כשהוציאו רבי יהודה בן דמא להורג, אותו היום ערב שבועות היה. אמר לו ר' יהודה לקיסר: חייך, המתן לי מעט עד שאקיים מצוות עצרת ואקדש, כדי לשבח להקב"ה שנתן לנו את התורה. אמר לו הקיסר: עדין אתה בוטח בתורה ובאלהים שנתנה? אמר לו: הן... מיד חרה אפו של הקיסר וציווה לקשרו בשערות ראשו בזנב סוס ולמשכו בכל רחוב של רומי, ואחר כך ציווה וחתכוהו איברים איברים. ובא אליהו זכור לטוב, וליקט את האיברים, וקברם במערה אחת סמוכה לנהר שיורד לפני רומי".

4. בשנת ה' ק', 1420, באזור חג השבועות, הופצה בעיר אנס שבאוסטריה עלילת שווא על כך שאחד מפרנסי העיר חילל את "לחם הקודש" הנוצרי. הארכידוכס של אוסטריה, אלברכט החמישי, פקד לאסור את כל יהודי אוסטריה, העלה 270 יהודים על המוקד, ואת כל השאר גירש מהארץ. רק חמישים שנה לאחר מכן ביטל פרידריך השלישי את הגזרה.

5. בכ' בסיוון ד'תתקל"א (1171) התרחשה עלילת הדם בבלואה. במסגרת עלילה זו הועלו על המוקד מעל 30 יהודים. גדולי צרפת שבאותו הדור, ובהם רבנו תם (שנפטר כשבועיים לאחר אותו המאורע), רבי יצחק בן מאיר ורבי יעקב מאורליינש , קבעו את אותו היום ליום של תענית ציבור. בנוסח המכתב שנכתב ונשלח לקהילות השונות על ידי רבנו תם נאמר כי גדול יהיה הצום הזה מצום גדליה, כי יום כיפורים הוא. צום זה נשמר באשכנז במשך שנים רבות.

6 בי"ג סיוון שנת תמ"ט, 1881, נהרו לגיונות צרפתים לרובע היהודי העתיק של וורמייזא, המיושב ברצף על ידי יהודים במשך מאות שנים, אחד הריכוזים העתיקים של יהודים באירופה. הגורם לפלישה היה מלחמת תשע השנים בין לואי ה-14 ובין ויליאם מלך אירלנד. היהודים שילמו את המחיר. הצרפתים הרסו את רחוב היהודים, וגירשו אותם.

7. שנה לאחר מכן, בשנת ת"נ, 1690, בחג השבועות, נולד בעיירה אוקופ רבי ישראל בעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות. הבעל שם טוב האיר את העולם בתורתו ובפעליו, ונפטר בחג השבועות שנת תק"כ בעיירה מז'יבוז' שם הוא קבור, ובית מדרשו קיים עד ימינו.

8. ב-24 במאי 1749, חג השבועות תק"ט, הוצא להורג בכיכר העיר של וילנא הגרף פוטוצקי, שהתגייר ונקרא שמו אברהם בן אברהם. בעקבות הלשנה תפסוהו השלטונות, כיוון שגיור היה אסור לפי הדת הנוצרית. הועמדה לפניו הברירה אם לחזור בו או להישרף בחיים, והוא בחר למות על קידוש ה'.

9. בד' בסיון תש"ח, 1948, הוכרזה הפוגה במלחמת העצמאות. המתווך מטעם האו"ם הצליח להשיג הפסקה בקרבות, היהודים והערבים לא ימשיכו להתקיף אלו את אלו, והשטחים שכבשו היהודים יישארו בידיהם.

10. בי"ב בסיוון התשנ"א, 24–25 במאי 1991, התרחש "מבצע שלמה", הצלת יהודי אתיופיה והעלאתם לארץ. ברכבת אווירית מיוחדת פונו בתוך 36 שעות מאתיופיה לישראל 14,310 יהודים על ידי 18 מטוסי C-130 הרקולס, מטוסי בואינג 707 של חיל האוויר הישראלי מטייסת 120 (שנקראה אז "הבינלאומית") וכן 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר פגש את מלכת שבא.

תגיות:היסטוריהחג השבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה