היסטוריה

"והקול הולך וחזק": הסוד מאחורי העלייה לארץ של מרן הבית יוסף

איפה חי מרן הבית יוסף? בצפת. גם מקום הולדתו של מרן הבית יוסף ידוע: הוא נולד בספרד, ובזמן גירוש ספרד יצא אביו רבי אפרים לגלות, כדי לברוח מגזירת ההתנצרות. אך היכן היה בשנים שבין לבין? ומדוע עלה לארץ ישראל, שהיתה ריקה ושוממה?

אא

איפה חי מרן הבית יוסף? שאלה קלה מאד, כל אחד יודע, בצפת, יחד עם גדולי הדור מהר"י בירב, האר"י הקדוש שהיה גם מחותנו, האלשיך ועוד ממאורות עמינו שהקימו את הקהילה היהודית בצפת, שנעשתה אחת מערי הקודש בא"י.

גם מקום הולדתו של מרן הבית יוסף ידוע: הוא נולד בספרד, ובזמן גירוש ספרד יצא אביו רבי אפרים לגלות, כדי לברוח מגזירת ההתנצרות.

אך היכן היה בשנים שבין לבין? ומדוע עלה לארץ ישראל, שהיתה ריקה ושוממה?

התרחשות המאורעות קשורה בחג השבועות. רבי יוסף קארו היה מנכבדי הקהילה באיזמיר, ונתמך על ידי עשירי הקהל. בליל חג השבועות שנת 1533, רצ"ג, היתה לרבי יוסף קארו התגלות לעיני ידידו רבי שלמה אלקבץ ועוד חכמים, ובעקבות התגלות זו עלו שניהם לארץ ישראל.

וכך מתאר רבי שלמה אלקבץ: "זיכנו בוראנו ונשמע את קול המדבר בפי החסיד נר"ו (רבי יוסף קארו), קול גדול בחיתוך אותיות, וכל השכנים היו שומעים ולא מבינים. והיה הנעימות רב והקול הולך וחזק, ונפלנו על פנינו ולא היה רוח באיש לישא עיניו ופניו לראות מרוב המורא".

מתוך פיו של רבי יוסף קארו נשמע לפתע קול זר מדבר. קול זה היה "מגיד" שלימד את רבי יוסף סתרי תורה וגילה לו רזים טמירים. רבי יוסף תיעד את דברי המגיד בספר "מגיד מישרים", שכפי שהעידו תלמידיו מכיל רק מעט מכל ההתגלויות שהיו לו.

המגיד גילה לו שבזכות לימודו משניות בליל שבועות זכה להתגלות, ואמר לו "אני המשנה המדברת בפיך", בהמשך אמר לו המגיד "ואזכך לעלות לארץ ישראל בשנה זו", ואכן באותה שנה עלה מרן בית יוסף לארץ הקודש לעיר צפת יחד עם כמה מגדולי הדור, וזיכה את העולם בחיבורו, שולחן ערוך.

כיוון שמרן קבע מושבו בארץ ישראל, הרי נחשב כמרא דאתרא, וכל יושבי הארץ הולכים לאור פסיקתו מזה דורות רבים.

תגיות:צפתמרן הבית יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה