חדשות בארץ

צפוי ומקומם: דו"ח של האו"ם מאשים את ישראל בביצוע פשעים בעזה

ועדת החקירה הבינלאומית אותה מינה מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הגישה את מסקנותיה. מייחסת לישראל "פשעי מלחמה, בהם רצח והרעבה". פרק קצר הוקדש לחמאס ובו נטען כי הארגון ביצע פשע בעוטף. משרד החוץ הגיב: "עלילת דם שיקרית"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לשכת מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הודיעה היום (חמישי) כי הוועדה המיוחדת אותה מינה המזכ"ל לבדוק את הנעשה בעזה, הגישה את מסקנותיה. הדו"ח קובע כי ישראל ביצעה פשעים נגד האנושות בעזה, הכוללים "רצח והרעבה". כמו כן, הקדישה פרק קצר לחמאס וגם הוא כולל האשמה דומה, אם כי מזערית, שכן היא מתייחסת למתקפה בעוטף, אבל מתעלמת מפעולות ארגון הטרור בתוך רצועת עזה, ומהשימוש שהוא עושה באזרחים כמגן אנושי.

יש לציין כי הוועדה הוקמה במאי 2021, כדי לבדוק את הנעשה ב"שטחים הפלסטינים הכבושים". הוועדה הגישה דוחות ביניים לאורך השנים, אך כעת כללה בו את מלחמת חרבות ברזל.

המסקנה העיקרית מייחסת כעת לישראל ביצוע פשעים נגד האנושות ועל פיה, "הרשויות בישראל אחראיות להרעבה כשיטת לחימה, רצח או הרג מכוון, הפנייה מכוונת של התקפות נגד אזרחים ואובייקטים אזרחיים, העברה בכפייה, עינויים ויחס בלתי אנושי או אכזרי, מעצר שרירותי וביצוע מעשי פגיעה בכבוד האישי". מנגד, הוסיפה הוועדה, גם "ארגונים חמושים פלסטיניים אחראים לפשעי מלחמה שבוצעו בישראל". הוועדה נמנעת מלכנות את אותם "ארגונים" כארגוני טרור.

בראשות הוועדה עומדת נאווי פילאי, דרום אפריקאית, המשמשת נשיאת בית הדין הפלילי בהאג, שמזה שנים תוקפת את ישראל. החברים הוועדה ביססו את המסקנות על עדויות של פלסטינים ונתונים שסיפקה הרשות הפלסטינית ביו"ש וגורמי החמאס בעזה. ישראל החרימה את הוועדה ולא שיתפה איתה פעולה, בין היתר בשל עברם של ראש הוועדה וחבריה.

בעקבות זאת, הוועדה האשימה את ישראל בשיבוש חקירות ומניעת גישה לישראל לשטח הפלסטיני "הכבוש". בדוח הוועדה נטען כי "המספר העצום של נפגעים אזרחיים ברצועת עזה וההרס הנרחב של אובייקטים ותשתיות אזרחיים הם התוצאות הבלתי נמנעות של אסטרטגיה שננקטה בכוונה לגרום נזק מרבי, תוך התעלמות מעקרונות ההבחנה, המידתיות ומתן אמצעי זהירות נאותים".

עוד צוין כי "השימוש המכוון בכלי נשק כבדים בעלי יכולת הרס גדולה, באזורים מאוכלסים בצפיפות, מהווה תקיפה מכוונת וישירה על האוכלוסייה האזרחית".

למרות שישראל פרסמה מאות הוראות פינוי לאנשים בצפון הרצועה ובמקומות נוספים, הוועדה טענה כי "ההוראות היו לעיתים בלתי מספקות, לא ברורות וסותרות, ולא אפשרו מספיק זמן לפינוי בטוח". יתר על כן, הוסיפה הוועדה, "נתיבי הפינוי והאזורים שהוגדרו בטוחים הותקפו בעקביות על-ידי כוחות ישראליים". הוועדה קבעה כי פעולות אלה, במצטבר, מהוות העברה בכפייה.

בכל הקשור ליו"ש, הוועדה טענה כי כוחות ישראליים ביצעו מעשי אלימות, עינויים ויחס בלתי אנושי או אכזרי ומעשי פגיעה בכבוד האישי.

הוועדה התייחסה בקצרה גם לפשעי חמאס, וכתבה כי במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור ושישה ארגונים חמושים נוספים "אחראים לפשעי מלחמה של התקפות מכוונות נגד מטרות אזרחיות, רצח או הרג מכוון, עינויים, יחס בלתי אנושי או אכזרי, השמדה או תפיסה של רכוש האויב, ולקיחת בני ערובה, כולל ילדים. הירי חסר ההבחנה של אלפי רקטות לעבר ערים ויישובים ישראליים, שגרם למותם ולפציעתם של אזרחים, מהווה גם הוא הפרה של המשפט הבינלאומי ההומניטרי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי".

במסגרת ההמלצות, הוועדה קראה לממשלת ישראל "ליישם לאלתר הפסקת אש, לסיים את המצור על עזה, להבטיח העברת סיוע הומניטרי ולהפסיק את הפגיעה באזרחים ובתשתיות אזרחיות".

הוועדה פנתה למנהיגים הפלסטינים ולרשויות בפועל ברצועת עזה, וקראה להפסיק לאלתר את כל שיגורי הרקטות לעבר ישראל, לשחרר את כל החטופים ללא תנאים.

דוח הוועדה המלא יוצג בפני המושב ה-56 של מועצת זכויות האדם, ביום רביעי בשבוע הבא בז'נבה.

שגרירות ישראל ליד מוסדות האו"ם בז'נבה מסרה בתגובה כי "מחבלי חמאס תקפו את ישראל ב-7 באוקטובר במהלך חג ישראלי. ועדת החקירה של פילאי בחרה לפרסם דוחות מוטים. החלטה זו משקפת את האפליה האנטי-ישראלית השיטתית של ועדת החקירה הזו, שנולדה בחטא ב-2021, בזמן שחמאס המטיר רקטות על אזרחים ישראלים. הדיווחים מתעלמים מהשימוש המתועב במגנים אנושיים על-ידי חמאס, האסטרטגיה המכוונת של חמאס של הצבת אזרחים בקו האש. הדו"ח מנסה באופן מקומם ודוחה ליצור שוויון שווא בין חיילי צה"ל למחבלי חמאס".

במשרד החוץ התייחסו היום לדו"ח: "הוא רצוף בהאשמות שקריות ועלילות דם כלפי חיילי צה"ל. הדוח מתאר מציאות בדיונית שבה נעלמו עשרות שנים של מתקפות טרור, אין מתקפות טילים מתמשכות על אזרחים ישראלים ואין מדינה דמוקרטית שמגינה על עצמה מפני מתקפת טרור. זו עוד דוגמה לשפל שהארגון הגיע אליו תחת מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש".

ישראל ברשימה השחורה:

בנוסף, פרסם היום האו"ם דו"ח שבעקבותיו הודיע הארגון כי ישראל נכנסה לרשימה השחורה של המדינות והארגונים שפוגעים בילדים. הדו"ח מתייחס להגנה על ילדים באזורי סכסוך, ולפי הנתונים, באזורינו נרשמה בשנה האחרונה העלייה הגדולה ביותר במספר המקרים שבהם נפגעו ילדים – כ-8,000 אירועים.

מדובר בפעם הראשונה אי-פעם שבה האו"ם כלל ברשימה השחורה מדינה דמוקרטית. לצד ישראל הוכנסו גם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס. רוסיה מדורגת זו השנה השנייה ברציפות, וגם סודן ודעאש מנויות בה מזה מספר שנים.

בדוח נטען כי בשנת 2023 התרחשו ביהודה ושומרון ובעזה אלפי מקרים של הרג, פציעה, הטלת מום ועקירה של ילדים. אם הנתונים ישתנו, בשנה הקרובה ישראל תוכל לצאת מהרשימה באופן מהיר, באמצעות מנגנון מיוחד. לפי הנתונים שפורסמו, כ-4,360 ילדים נפגעו ב-2023. 112 מהם ילדים ישראלים, ו-4,247 ילדים פלסטינים ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ועזה. נמשכת בדיקה לגבי מקרים נוספים, ובינתיים נכללו אך ורק "אירועים שאומתו".

כמו כן, נטען כי ישראל ביצעה 371 מתקפות על בתי ספר, ו-326 מתקפות על בתי חולים. נרשמו 1,975 מקרים שבעקבותיהם נגרמו מומים לילדים, עיקרם בגדה ובמזרח ירושלים. סך הכול העלייה שנרשמה באזור כולו - 155%.

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, בתגובה לדו"ח: "החלטת המזכ״ל לכלול את הצבא המוסרי בעולם יחד עם ארגוני טרור ומפרי זכויות אדם, היא החלטה מתועבת ובזויה של מזכ"ל שונא ישראל, שמשרת בהתנהלותו דיקטטורים ורוצחים, וייזכר בהיסטוריה כמזכ"ל כושל שדרדר את  האו"ם לשפל של כל הזמנים. הדו״ח המעוות שהוצג רק יגרום לפגיעה רבה יותר בילדים ברחבי העולם, כיוון שהוא למעשה נותן תמריץ למחבלים להשתמש בילדים ובני נוער למטרות טרור ולהסתתר מאחוריהם באמצעות שימוש בבתי ספר ובבתי חולים".

לדברי ארדן, "המזכ"ל מתעלם לחלוטין מהמציאות הבלתי נתפסת איתה מתמודד צה"ל ומתבסס על נתונים שקריים של ארגון טרור עם אידיאולוגיה נאצית. שום דו"ח ושום החלטת מזכ"ל לא ימנעו מישראל להגן על אזרחיה. אני קורא שוב למזכ״ל להתפטר עוד היום. החלטתו האנטישמית תושלך לפח הזבל של ההיסטוריה".

תגיות:אנטוניו גוטרשועדת חקירה של האו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה