דמויות ביהדות

האם נשים יכולות להיות נזירות? סיפורה המפתיע של הילני המלכה

בזמננו לא מצוי כל כך לראות נזירים ברחובות, אבל מעיקר הדין, מצוות נזירות לא בטלה. אדם שאומר "הריני נזיר", צריך להיות נזיר באמת. אך מה דין אישה שרוצה להיות נזירה? זה אפשרי?

אא

בפרשת נשא מוזכר דין הנזיר.

בזמננו לא מצוי כל כך לראות נזירים ברחובות, אבל מעיקר הדין, מצוות נזירות לא בטלה. אדם שאומר "הריני נזיר", צריך להיות נזיר באמת.

אך מה דין אישה שרוצה להיות נזירה? זה אפשרי?

שאלה זו עוררה ויכוח בין שני תלמידי חכמים בפרשבורג לפני כמאתיים שנים. האחד טען כי בשום אופן לא מוזכר בפוסקים שאישה יכולה להיות נזירה, וחברו הביא ראיות רבות שהדבר אפשרי. כמו כן נבדקה האפשרות ללמוד מדינים אחרים בתורה.

כאשר הוויכוח עלה לטונים גבוהים, החליטו השניים לשלוח את השאלה לחת"ם סופר, ראש ישיבת פרשבורג. החת"ם סופר השיב במלים קצרות: "ספר קטן יש לי בבית וחומש שמו, ומצאתי כתוב בו: 'איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר'"...

האמת היא, שחכמים כן סיפרו לנו על נזירות של אישה, במקרה מעניין מאד: "מעשה בהילני המלכה שהלך בנה למלחמה, ואמרה אם יבא בני מן המלחמה בשלום אהא נזירה שבע שנים. ובא בנה מן המלחמה, והיתה נזירה שבע שנים, ובסוף שבע שנים עלתה לארץ, והורוה בית הלל שתהא נזירה עוד שבע שנים אחרות, ובסוף שבע שנים נטמאת ונמצאת נזירה עשרים ואחת שנה".

הילני המלכה היתה מלכה של ארץ חדייב, קרוב לאירן של ימינו. שם היא הכירה את היהדות (דרך סוחר תכשיטים יהודי בשם חנניה) והתגיירה, ובהמשך עלתה לארץ ישראל והיתה מהנשים החשובות בירושלים, פרנסה את החכמים, וסייעה לכל בני העיר רבות בהונה. היא בנתה ארמון בירושלים, ששרידיו מוכרים לנו היום, תרמה לבית המקדש נברשת זהב וטבלת זהב, שעליה נכתבה פרשת סוטה, כדי שיוכל הכהן להעתיק ממנה את מגילת הסוטה. בגלל תרומות אלה קראו עליה חז"ל את הפסוק ”זכר צדיק לברכה”.

בנה היה מונבז המלך, שלהצלחתו נדרה הילני נזירות. אמנם כיוון שהנזיר אסור להיטמא, הרי שלא התקיים הנדר אם נטמא, וצריך לקיים את הנזירות שוב. ואם נטמא שוב אחרי 3 שנים, צריך הוא שוב לקיים את נזירותו. כיוון שלנזיר אסור להסתפר, יש להניח שלהילני המלכה היה שיער ארוך מאד, וכתר תואם...

קברה של הילני המלכה הנזירה נמצא גם הוא בירושלים, באתר שנקרא "קברי המלכים", התואם לתיאורו של יוסף בן מתתיהו את מקום קבורתה, וכן תואם לכתובת שנמצאה על אחד מארונות הקבורה שבאתר.

תגיות:היסטוריהדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה