שאלות היפותטיות

מה היה קורה לו יכולת לחזות את העתיד?

מה היה קורה אם היית מגלה יכולת לקרוא את העתיד, אבל רק עבור עצמך? איך זה היה משנה את דרך הפעולה שלך בחיים? וכמובן – מה היהדות אומרת על זה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה היה קורה אם היית מגלה יכולת לקרוא את העתיד, אבל רק עבור עצמך?

אין ספק שברגע הראשון הרעיון נשמע לא רע בכלל. הרי מה יכול להיות יותר מרגש מהיכולת לדעת לפני כולם מה עומד להתרחש?

אבל רגע לפני שתהנהן בחיוב, כדאי לקחת כמה דקות כדי לחשוב על זה לעומק. ישנם מרכיבים נוספים שחשוב לקחת בחשבון, לכאן או לכאן, שאולי יגרמו לך לחשוב אחרת (ואולי לא).

 

1. קבלת החלטות

היכולת לראות את העתיד יכולה לשנות לך את הבחירות בחיים, על פי המידע שקיבלת על התוצאות האפשריות של אותה החלטה.

לדוגמה, אם אתה נמצא בפרשת דרכים לגבי בחירת מסגרת לימודים או עבודה, תוכל לתכנן אסטרטגית איזו החלטה תוביל אותך לקריירה מבטיחה ומשגשגת. בצורה זו תוכל למזער סיכונים ולהגביר סיכויי הצלחה.

מנגד, יכולת זו שואבת את ההתרגשות מהזרימה של החיים. אתגרים לא צפויים הם חלק מהיופי של החיים. לעומת זאת, ידיעת העתיד לוקה בחוסר גמישות ובהעדר ספונטניות. כאשר יודעים הכול מראש, יכולים לחוות תחושת ריקנות ושיממון.

 

2. חוסר התמודדות רגשית

כמו כן, יש לקחת בחשבון את ההשפעה הרגשית שתהיה לך בעקבות ידיעת העתיד. איך היית מתמודד אם היית יודע מראש על פיטורין או על מחלה של אדם קרוב? אתה יכול לחוות חרדות, פחדים ודאגות שיכולת לחסוך בקלות. לפעמים חוסר הוודאות הוא שנותן את היציבות הרגשית בחיים. כדאי להתמקד בכאן ועכשיו, לחיות את ההווה בצורה הכי טובה שיש, נטול דאגות, בלי להתעסק עם העתיד.

אם תדע הכל מראש, אתה עלול למצוא את עצמך מתמקד יותר בתוצאות ופחות ברגע הנוכחי. בעולם הזה יש ניסיונות ואתגרים רבים שמביאים עומק ומשמעות לחיינו.

 

הרב זמיר כהן – אם הקב"ה יודע את העתיד, היכן הבחירה החופשית שלנו?

 

3. לקיחת סיכונים ומיצירתיות

אנשים שיכולים להוביל לשינוי הם אלה שלוקחים סיכונים ומשתמשים ביצירתיות כדי להתמודד עם מצבים בלתי צפויים. אם תדע את העתיד, אתה יכול לשמור על הרגלים קבועים וידועים מראש, לא תרשה לעצמך לחוות אתגרים חדשים, וממילא תימנע מסיכונים והיכולת שלך להיות יצירתי – תיפגע.

 

4. פגיעה במערכות יחסים

יתר על כן, היכולת לחזות את העתיד יכולה להשליך על מערכות היחסים שלך. כאשר אתה יודע מה יתרחש בעתיד, ייתכן שתדבר אחרת לסובבים אותך, תנקוט בזהירות או בחשדנות כלפי חברים, ותנסה להגן על אנשים מסוימים מפני אירועים לא נעימים.

ידיעת העתיד יכולה לגרום לך לתחושת אחריות כבדה ולהתערבות מיותרת בחייהם של אחרים, ובכך אף לפגוע בחופש הבחירה שלהם.

 

5. תהליך למידה מכישלונות

כל אחד מאיתנו חווה מעידות בחיים, הרי הם חלק מהלימוד שלנו בבית הספר של החיים, איך להיות אנשים טובים יותר, להתייעל ולהשתפר מול עצמנו ומול החברה הסובבת אותנו.

אילו יכולת לחזות את העתיד ולהימנע מכישלונות מראש, היית מחמיץ את ההזדמנות ללמוד, להתפתח ולצמוח מהם. לא חבל להפסיד את כל השיעורים החשובים שהיית לומד מתוך כל המכשולים והכישלונות?

 

6. תחושת עוצמה וניתוק מהמציאות

נקודה נוספת ואחרונה – היכולת לחזות את המתרחש, יכולה לתת לך תחושת עוצמה ושליטה על העתיד, רק מעצם המחשבה שיש דברים שרק אתה יודע ואחרים לא. זאת במקביל לתחושת בדידות בשל אי יכולת לשתף בחוויה הנדירה, ותחושת ניתוק מאלה שאינם חולקים איתך את היכולת הזאת.

לסיכום, המחשבה על היכולת לחזות את העתיד מרגשת ומרתקת עד מאוד, יש בה יתרונות רבים כמו ההזדמנות לשנות את דרך הפעולה בחיים, לשפר את אופן קבלת ההחלטות ולהעניק תחושת שליטה.

מנגד, יש ביכולת זו קשיים מוסריים מורכבים, בנוסף לתחושת אחריות יתר על חייהם של אחרים, אובדן הספונטניות, ועמדה של שליטה ועליונות על מי שלא זכה ליכולת המופלאה הזאת.

היכולת לחיות עם אי-ודאות היא חלק בלתי נפרד מהיותנו בני אדם, והיא מה שעושה את החיים כל כך מיוחדים ומלאי משמעות.

ומה היהדות אומרת על זה?

היהדות מדגישה את האמונה והביטחון בהשגחה פרטית ובקיום מצוות, תוך הימנעות מחיפוש אחר עתידות באמצעים אסורים:

* על פי היהדות, חיזוי העתיד ניתן לנביאים. רק להם ניתנה היכולת לדעת את העתיד באמצעות מסרים מהשם. "נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן" (דברים י"ח, י"ג – ט"ו)

* ישנו איסור מוחלט לעסוק במעשי כשפים וקסמים כדי לגלות את העתיד. "לֹא-יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף" (דברים י"ח, י).

האדם שיש לו ביטחון בבוראו, אינו צריך לדעת את העתיד, כי יש לו אבא שמשגיח עליו ומכוון הכול לטובתו הנצחית.

וכך נאמר בתורה הקדושה "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" (דברים יח, יג), ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו".

הרב זמיר כהן - כיצד נדע לזהות מהו חלום אמיתי שעתיד להתגשם ומהו חלום דמיוני? צפו

"אני מחפשת סימנים בחיים!"

אם הקב"ה יודע את העתיד, היכן הבחירה החופשית שלנו? 5 נקודות למחשבה

תגיות:עתידשאלות היפותטיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה