נוער מתמודד

ממה אתם נמנעים, ואיך? 4 שאלות חשובות שכדאי שתשאלו את עצמכם

אם טיפת מים נופלת על פסגת תלולית עפר, היא תפלס לעצמה דרך להחליק למטה

אא

במשך עשרים השנים שבהן זכיתי ללמוד עם הרב אורי זוהר זצ"ל, פעמים רבות העברתי לו שמות לתפילה, בדרך כלל מהורים לנוער בסיכון, שביקשו שהרב יתפלל עליהם. במקרים רבים, הרב העיר לי: "תפסיק כבר להביא לי את השמות של הילדים, תביא לי את השמות של ההורים! זה המפתח העיקרי לשינוי!". לפעמים מה שחוסם ומעכב את השינוי זה לא הילדים, הם כרגע במצב של "בעל-הבית לא בבית", אבל אם אנחנו, ההורים נשנה את הגישה, זה יקרין וישפיע גם עליהם, ויוכל להתחיל שינוי מבורך. ולכן, אנחנו ההורים צריכים להתפלל, לא רק על הילדים שלנו, אלא גם על עצמנו, שנזכה לצאת מהתקיעויות שלנו.

אם טיפת מים נופלת על פסגת תלולית עפר, היא תפלס לעצמה דרך להחליק למטה. גם הטיפה שאחריה. הטיפה הבאה כבר תלך בדרך המוכנה. לאט-לאט נוצר נחל, ואז הטיפות הבאות כבר יזרמו רק בו. גם אנחנו מתרגלים לדפוסי התנהגות קבועים. ממש כמו טיפת המים, אנחנו מתמסדים במערכות של הרגלים. הרגל זה לא דבר רע, אבל הרגלים רעים תוקעים וחוסמים אותנו, ומונעים מאיתנו הזדמנויות להתנהגות יעילה יותר.

לכן קשה לנו כל כך עם שינויים. זה מוציא אותנו מאזור הנוחות שלנו, מחייב אותנו לוותר על משהו מוכר ולצאת אל הלא-נודע. לכן אנחנו מתנהגים בצורות שונות של הימנעות כדי להישאר בדפוסים המוכרים. חלק גדול מה"תקיעות" הזאת שהרב אורי זוהר זצ"ל תמיד דיבר עליה, קשורה דווקא בהימנעויות האלו. בדברים הקטנים שאנחנו נמנעים מלעשות. בטווח הקצר זה נוח, ובאמת אם התוצאות טובות, אין עם זה שום בעיה, אבל כשיש חריקות וקושי, שווה לעצור רגע ולבחון את ההימנעויות שלנו, שהן הפתח האמיתי לצאת מהמקובעות והממוסדות.

אולי עדיף לכתוב כאן בדיחה או סיפור מרגש, ובכל זאת, לא באתי כאן לשעשע, אלא לנסות להביא תועלת, ולכן אני מפציר בכם: קחו כמה רגעים להתבונן, ולענות על כמה שאלות חשובות:

(1) ממה אתם נמנעים? אלה יכולים להיות תחומי אחריות, מצבים, אנשים, רגשות, או זכרונות כואבים. נסו לחשוב בכנות על הימנעויות שכאלו.

(2) איך אתם נמנעים? יש כאלו שמדחיקים. יש כאלו שפשוט ישנים. יש כאלו שבורחים לטלפון או למחשב, לא הולכים למקומות מסוימים או סתם לא לוקחים דברים ברצינות.

(3) האם יש סיבות עמוקות יותר להימנעות הזו? אם קצת נחפור לעומק, ודאי נגלה מה הרווחים שיש לנו מההימנעויות האלו.

(4) האם יש תופעות לוואי ומחירים בטווח הארוך שנגרמים כתוצאה מההימנעות הזו? זו שאלה קשה ונוקבת... נסו להביט במבט מערער ולחשוב אם ההפסדים באמת מוצדקים.

שוב, אין בעיה להימנע. יש דברים שבהחלט כדאי להימנע מהם. אבל אם נבחן ונבדוק מדוע אנחנו נמנעים, נגלה שיש לזה רווחים, אבל יש לזה גם מחירים... "ניהול הימנעויות" פירושו להיות מודע לדפוסי ההימנעות שלנו, כדי להצליח לנהל אותם ולשבור מקובעויות בעייתיות. התבוננות מתמדת בזה גורמת לגמישות מחשבתית מסוימת, שהיא הכרחית להצלחה מול אתגרי החינוך. הרב אורי זוהר העיד שבזכות ההתבוננות הזאת הוא הרוויח גם נחת מהילדים, וגם קרבת ה' בעוצמות חדשות לגמרי!

לשמיעת מסרים מהרב אורי זוהר זצ"ל בעניין חינוך, ניתן להאזין לקו 'אבות על בנים' במספר: 08-3137881

תגיות:הרב אורי זוהרנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה