בריאות ותזונה

איזה אורז אתם מכינים לשבת? ד"ר מאיה רוזמן מסבירה מה הכי בריא

כמה פעמים קרה לכם שעמדתם מול המדף בסופר והתלבטתם איזה אורז לקחת? קביעה של המומחית מנפצת מיתוסים, ומסבירה מה הכי בריא לאכול

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמה פעמים קרה לכם שעמדתם מול המדפים בסופר והתלבטתם באיזה אורז לבחור לקראת ארוחת שבת? פעם אחת הכנתם אורז יסמין, פעם שניה בסמטי ובשלישית - לקחתם את האורז הפרסי או את האורז העגול. בסופו של דבר, רבים בוחרים את האורז שלהם לפי המחיר – אבל במקרה שאין מבצע מסוים, הם מתחילים להתלבט.

השאלה היא האם יש גם הבדלים תזונתיים בין הסוגים השונים. לפני שנענה על השאלה, חשוב לדעת שכמות הקלוריות באורז שווה לזו שנמצאת במאכלים כמו חיטה, בורגול, קוסקוס, תירס, כוסמת, קינואה וגם בשאר הדגנים והפחמימות.

ד"ר מאיה רוזמן מסבירה במעריב כי בחצי כוס אורז אחרי בישול (כלומר, 3-2 כפות) יש כ-100 קלוריות. "זו אותה כמות קלוריות ופחמימות כמו בחצי כוס פסטה, תפוחי אדמה, בורגול, פסטה. כמות קלוריות כמו בשתי פרוסות לחם קל", היא מסבירה. "במילים אחרות, כף אחת של אורז מבושל מכילה קלוריות כמעט כמו בפרוסת לחם קל, מה שאומר שאם נשים על הצלחת 10 כפות אורז, זה כמו לאכול 10 פרוסות לחם קל".

ומה לגבי האורז המלא? "הוא מכיל כמות יפה של ויטמינים כמו B, אבל גם חומצה פולית, וגם מינרלים כמו זרחן, אשלגן, מגנזיום, אבץ וסלניום. בעצם, כל ערכו התזונתי של האורז נמצא בקליפתו, ולכן אורז לבן אינו מאכל שתורם רבות לבריאותנו, ומבחינה תזונתית אין בעיה להתקיים בלעדיו".

לגבי אטריות אורז או נודלס היא כותבת כי הן עשויות מאורז לבן, כך שמבחינת הערך התזונתי והקלורי – הן דומות מאוד לאטריות מקמח חיטה. "היתרון החשוב של אטריות האורז הוא שהן מתאימות לחולי צליאק", היא הסבירה, והוסיפה כי פריכיות אורז עשויות מאורז מלא, ולכן ערכן התזונתי גבוה יותר: "הן דלות בשומן. כמות הקלוריות ב-100 גרם פריכיות גבוהה יותר מאשר ב-100 גרם לחם. הסיבה לכך שבפריכית אחת יש מעט קלוריות היא רק כי היא לא שוקלת הרבה, ולכן שתי פריכיות כנראה משביעות פחות משתי פרוסות לחם קל".

בהמשך נשאלה ד"ר רוזמן אם מסוכן לאכול אורז מלא, מחשש לארסן."מדובר במיתוס", השיבה. "נכון שיש ארסן באדמה במקומות שונים בעולם, והארסן יכול להיספג אל גידולים חקלאיים. נכון גם שהוא נמצא בעיקר בקליפה של האורז ופחות באורז לבן מקולף. אבל, אין אפשרות לדעת אם אורז כזה או אחר מכיל ארסן, ואיפה הוא גדל".

עוד אמרה, כי ארסן נמצא בגידולים חקלאיים ולא רק באורז, כי הוא נמצא באדמה. "לסיכום - הערך התזונתי של האורז המלא גבוה בהרבה – בקליפה של האורז רוב הסיבים התזונתיים, רוב הוויטמינים B, ברזל, אבץ, ועוד מינרלים. וכשמקלפים את האורז מקליפתו לאורז לבן – מפסידים את הערך התזונתי".

תגיות:אורזבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה