פרשת בהעלותך

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת בהעלותך

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"עַל פִּי יְהוָה יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל פִּי יְהוָה יַחֲנוּ כָּל יְמֵי אֲשֶׁר יִשְׁכֹּן הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ".

"וּבְהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן יָמִים רַבִּים וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִשְׁמֶרֶת יְהוָה וְלֹא יִסָּעוּ".

"וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל הַמִּשְׁכָּן עַל פִּי יְהוָה יַחֲנוּ וְעַל פִּי יְהוָה יִסָּעוּ".

(במדבר ט', י"ח-כ').

שואל אור החיים הקדוש, מדוע הכתוב מאריך בסיפור הדברים לאחר שכבר צוין כי עם ישראל יסעו ויחנו על פי דבר ה'?

ומסביר כי יש כאן שתי מטרות:

1. "בא הכתוב לסדר כל בחינות הנהגות הענן" – לספר כי לעיתים הענן היה חונה זמן מועט ולעיתים זמן מרובה.

2. "ללמד שבחן של ישראל שהיו חפצים באשר יחפוץ ה'" – לשבח את עם ישראל שלא היה להם רצון אחר, מלבד לקיים את רצון השם.

כיצד לומדים זאת?

* הכתוב מציין שלעיתים הענן היה חונה ימים רבים, ועם ישראל היה נשאר זמן רב באותו מקום, ואף על פי כן היו חפצים בכך, כדי לקיים את רצון השם.

* כתוב "יחנו" – לשון עתיד שבא להראות שלא רק חנו בפועל, אלא גם שרצונם מלכתחילה היה לחנות על פי דבר השם. ולכן לא נאמר "חנו" בלשון עבר אלא בלשון עתיד "ויחנו", כדי להדגיש שהעם הביע רצון לחנות, ולא שדבר זה נעשה בניגוד לרצונם.

"והתחיל בעניין אריכות זמן החניה ואמר כל ימי אשר ישכון הענן יחנו, פירוש יחנו יחפצו לחנות, ולזה לא אמר חנו בני ישראל, שיהיה נשמע שעשו לצד ההכרח מהמנהיג"

מכאן נלמד עד כמה מעלת עם ישראל - גם כשחנו לזמן מועט (ולא היה  להם זמן לנוח) וגם כשחנו לזמן מרובה, קיימו את דבר השם, מתוך רצון שלם, בלי שום אינטרסים אישיים.

"והוסיף לומר ובהאריך וגו' לומר שאפילו יאריך כל כך ימים רבים אף על פי כן יחנו, ואומרו ושמרו וגו' לומר כי מלבד שהיו חונים כל זמן וכו' עוד מודיע כי לא היו עושים הדבר לצד שהיו חפצים בשבת ולא בהילוך אלא לצד שמירת דבר ה', והוא אומרו ושמרו וגו' הגם שהם ימים רבים, ואומרו ולא יסעו ולא אמר ולא נסעו, לשלול בחינת החושב כאלו אמר ולא יחפצו ליסע"

"ויש אשר וגו' ימים מספר. גם זה מספר בשבח ישראל שהגם שלא יחנו לפוש אלא ימים מועטים יסעו בהעלות הענן, ואמר על פי ה' יחנו, ואין שייכות לזכרון שניהם אלא למסע, נתכוון להשוות הנסיעה לחניה לומר כשם שעל פי ה' יחנו ברצון והשלמת דעת לנוח מהדרך כמו כן ברצון השלם היו נוסעים הגם שהיו נוחים זמן מועט"

 

מה הרצון הכי גדול של בורא עולם, ומה הכי כואב לו? הרב שניא גואטה במסר קצר ומרגש

 

תגיות:פרשת בהעלותךאור החיים הקדוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה