מעניין

ד"ר אבישי בן חיים: "מזרחי תומך ביבי בגלי צה"ל? לא יהיה"

הסופר והפרשן הסביר בראיון לרגל צאת ספרו החדש על החרדים: "האם המלחמה תיגמר? לא. העם היהודי יצטרך לעמוד על חרבו. חרב דוד תישאר בחוץ". ומה עוד הוא חושב על ישראל השנייה?

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

"להאשים אותי שבגללי נוצר הפילוג בין ישראל הראשונה לישראל השנייה, זה כמו להאשים את ניוטון שבגללו נוצר כוח משיכה. אני רק חשפתי, ניסחתי והסברתי את המציאות העובדתית", כך אומר ד"ר אבישי בן חיים בראיון לעיתונאי ידיעות אחרונות, רענן שקד.

בן חיים דיבר בראיון על הפוליטיקה בישראל, על המצב בעקבות המלחמה וכל זאת לקראת הוצאת ספרו החדש על המגזר החרדי - הספר הראשון שהוא מוציא אחרי "ישראל השנייה: הבשורה המתוקה, הדיכוי המר", עליו דובר רבות.

בביתו של בן חיים, 55, ארונות ספרים יהודיים וגם תמונות גדולות של גדולי וחכמי ש"ס. בעבר הוא עשה דוקטורט על הרב עובדיה יוסף. כעת, הוא מסביר מה עבר עליו מאז תחילת המלחמה.

"כמו לכולנו, הטבח היה בשבילי שבר מטורף", הוא מספר, "הרגשתי צורך להיות חייל. התגייסתי למילואים פה ביו"ש, רוב הזמן כסייר, נוסע עם רכב מסביב, ובמקביל אמרתי: אני מקבל על עצמי שתיקה. כיוון שאני יודע שיש הרבה אנשים שנפגעים ממה שאני אומר למרות שכוונותי טובות ואני יודע שאני נוגע בפצע, אני עכשיו שותק".

בתחילת המלחמה, אחד המפגינים דחף אותו באלימות וטען כי הוא מהאחראים למצב הנורא. "זה היה אירוע מבאס מאוד", הוא הודה בראיון, "כי התקשר אלי פעיל במטה החטופים ואמר: אנחנו צריכים שתכתוב משהו שיקרא לשחרורם עכשיו, אנחנו צריכים את הקול שלך – אינטלקטואל שמייצג את המחנה הביביסטי. וכתבתי טקסט כזה, שבוא נלך למהלך לשחרור החטופים עוד לפני שנכנסים למלחמה, אבל אמרתי לו: לא ישתמשו בזה, כי הם לא רוצים לשבור את מחסום השנאה בינינו. במקביל הסכמתי ללכת לסקר את הפגנת משפחות החטופים, ושם מישהו תקף אותי פיזית. הלכתי משם כי אני לא נכנס לעימותים. גם בקטטות טוויטר – אני לא רב עם אנשים אישית, אני תמיד הולך. אני מבליג, אני בולע.

"שנאת ישראל היא דטרמיניסטית ונצחית – זו גם הייתה העמדה ההיסטורית-פילוסופית של בנציון נתניהו וזה בא לידי ביטוי עד היום", הוא ממשיך. "כל מי שאומר שיהיה 'היום שאחרי', או משהו שקשור לזה, לא הבין את ההיסטוריה היהודית. אני נגנב איך בצה"ל לא מזמינים אותי להרצות לקצינים על ההיסטוריה של העם היהודי ועל תולדות הציונות ולהבין: אין היום שאחרי. האם המלחמה תיגמר? לא. העם היהודי יצטרך לעמוד על חרבו. חרב דוד תישאר בחוץ. הדבר הבסיסי שאנחנו מבינים הוא שאנחנו חייבים לנצח את המלחמה הזאת. להכריע את חמאס. לבטל את שלטונו בעזה".

בהמשך הוא נשאל על עסקה לשחרור החטופים ואמר: "אפשר לצאת לעסקה כזו, כי אני חושב שיש לנו כמה חודשים עכשיו, אם אנחנו מחכים לטראמפ ובאמת מאמינים שטראמפ יצליח להיות לנו שינוי משוואה".

בן חיים נשאל מי זו ישראל השנייה, וענה: "ההגדרה של ישראל השנייה מאוד גמישה. זה מעגל ועוד מעגלים שחופפים חלקית. המעגל הבסיסי זו הפריפריה המסורתית, המזרחית, המאמינה, האוהבת. ואז יש לך מישהו שלא שייך למעגל הזה אבל חופף לו במשהו – למשל, הוא לא לאומי כמו לב ישראל השנייה אבל הוא מזרחי שנאבק; גם הוא שייך. מאשימים את הציבור הזה שהוא חלילה נגד אחינו האהובים האשכנזים. אם זה היה נכון – הציבור הזה היה מצביע לביבי? לא, הוא מצביע לביבי כי הוא אומר: זה מה שטוב לעם ישראל. ולפעמים ציבור תחת דיכוי של אליטה בוחר מישהו מתוך אותה אליטה כדי שינהיג אותו. בהקשר הזה, ביבי ממלא פונקציה שמייקרת את הציבור שלו ומרימה אותה. אתה אומר: בואנה, איזה מנהיג גדול יש לנו. תראה איך הוא מדבר! כמה הוא משכיל! זו פונקציה חברתית שביבי ממלא. ועוד משהו: תראה איך ישראל השנייה דוחפת את ביבי לקבל עליו את עולם הערכים שלה. הוא ישים עליו טלית, ישים תפילין, יגיד 'בעזרת השם' ו'ברוך השם'”.

על השאלה האם חסרים דתיים ומזרחים בתקשורת אמר: "חסרים. לא ייתכן שבגל"צ יהיה מישהו מהקבוצה המודרת, שאין לו פנקס אדום, והמשמעות במקרה זה: מזרחי תומך ביבי. לא יהיה".

על מירי רגב אמר: "מירי רגב נלחמת עבור הזכויות והייצוג של הציבור, והיא בחירה דמוקרטית של הציבור והיא דמות. הפנקס האדום אמר: אנחנו לא ניתן ייצוג למזרחי שתומך בבגין. בדור שלנו הפנקס האדום אומר: אנחנו לא ניתן ייצוג למזרחי שתומך בנתניהו. זה אותו דבר. מזרחי שעבר מחנה, קיבל את ערכי ההגמוניה ואז קיבל ייצוג – זה קורה. אבל הגוש הכבד של הליכודניקים הוא הגוש המודר".

תגיות:מלחמהפוליטיקהאבישי בן חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה