פרשת בהעלותך

האמת תמיד מנצחת: איך לחנך ילדים לדבר אמת מפרשת בהעלותך

"וכי האב לא משקר אף פעם? אם הבן משקר, כנראה למד קצת מאביו. רובנו נגועים מעט בשקר"

אא

פרשת בהעלותך מלמדת אותנו המון על חשיבות הדיבור והאחריות שיש לנו על מה שיוצא מפינו. הסיפור על מרים שדיברה לשון הרע על משה ונענשה בצרעת מראה עד כמה חשוב להיזהר בלשוננו (במדבר י"ב). המקרה הזה מדגיש את החשיבות של דיבור נכון, ואת התוצאות הקשות שיכולות להיות לו.

 

איך להתמודד עם ילד שנכשל בשקר

הגר"ד ישראלזון סיפר על מקרה שממחיש זאת: לילה אחד, בשעה 12 בלילה, התקשר אלי אברך עם שאלה דחופה. הוא גילה שבנו, ילד כבן 9, שיקר לו לאורך תקופה מסוימת בנושא מסוים. האברך היה כעוס ולא ידע איך להתמודד עם זה. הוא חשב לפנות לרב אהרן-לייב שטינמן כדי לקבל עצה נכונה.

הלכתי לביתו של הרב אהרן-לייב שטינמן ושיתפתי אותו בסיפור. הרב הקשיב וענה בצורה מאוד מרגיעה: "וכי האב לא משקר אף פעם? אם הבן משקר, כנראה למד קצת מאביו. רובנו נגועים מעט בשקר. לא להעניש בחומרה, אלא להראות לילד שהוא נתפס בשקר וללמד אותו שלא משתלם לשקר."

 

מה לומדים מהסיפור?

הסיפור הזה מלמד אותנו כמה דברים חשובים:

  1. הבנה והזדהות: כולנו עושים טעויות לפעמים, וזה כולל גם את ההורים. חשוב לזכור שגם הילדים לומדים מהתנהגותנו.
  2. חינוך ולא עונש: במקום להעניש בחומרה, כדאי להראות לילד שהוא נתפס בשקר, ולהסביר לו את התוצאות. כך הוא ילמד לא לשקר בעתיד. עצם זה שהילד נחשף בשקרו הוא כבר חוויה מאוד לא נעימה עבורו, במיוחד אם אינו רגיל לשקר. הדבר עצמו משמש כעונש מספיק.
  3. חומרת השקר: אף על פי שהעונשים של היום שונים מאלו של פעם, אנחנו עדיין צריכים לקחת את השקר ברצינות, ולהסביר את חומרתו.

 

כיצד לפתור את בעיית השקרים?

במילה אחת - חינוך לאמת. חשוב להקנות לילדים ערכים של יושר ואמת מגיל צעיר. הדרך לעשות זאת היא על ידי דוגמא אישית, תגמול על אמירת אמת ושיחות פתוחות על חשיבות האמת והאמון. אחת הדרכים היעילות היא ללמוד יחד על שולחן שבת או בכל הזדמנות אחרת על המעלות של דוברי אמת, כמה זה משתלם לדבר אמת וכמה סבל נגרם משקר. כאשר ילדים רואים שהוריהם ואנשים סביבם חיים לפי ערכים אלה, הם מפנימים את חשיבותם ונוטים פחות לשקר.

למשל, השבוע אפשר לנצל את הסיפור על מרים בפרשת בהעלותך ולהראות עד כמה לשון הרע ושקר הם עבירות חמורות, כמה שהדיבור שלנו יכול לבנות ולהרוס, ולכן חשוב להשתמש בו בתבונה וכו'.

בין אם מדובר בשקר של ילד או בלשון הרע של מבוגר, תמיד עלינו לחפש דרכים לתקן ולשפר את ההתנהגות שלנו ושל הסובבים אותנו, עם הרבה סבלנות והבנה.

בהצלחה.

הרב יוחי דנחי הוא מרצה, מנהל קרן ההשקעות הפרטית "NextMoves" ותומך רגשי רב תחומי המומחה ליצירת שינויים מהירים, יציאה מחרדות, חינוך וזוגיות - שיטת "מנצחים".

 

תגיות:פרשת בהעלותךחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה