היסטוריה וארכיאולוגיה

הארכיאולוג שסיכן את חייו כדי לחשוף את האמת התנ"כית

"אתה ג'ובאני פטיטו? בוא עמנו", הם מצווים. הוא מתלווה אליהם באי הבנה. הם דורשים ממנו לארוז את חפציו, ומסיעים אותו לשדה התעופה בדמשק. ג'ובאני מגורש מן המדינה. מה חטאו ומה פשעו של ארכיאולוג ומלומד כמותו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוריה 1978, האתר הארכיאולוגי מרדיך. המומחה לשפות קדומות, ג'ובאני פטיטו, רוכן על פני שולחן מאולתר מתחת סככה, פניו סמוקות מן השמש, והוא מנסה לפענח שורה בכתב יתדות על גבי חרס שבור. לפתע פתאום נכנסת קבוצת שוטרים סוריים לאתר החפירות. "אתה ג'ובאני פטיטו? בוא עמנו", הם מצווים. הוא מתלווה אליהם באי הבנה. הם דורשים ממנו לארוז את חפציו, ומסיעים אותו לשדה התעופה בדמשק. ג'ובאני מגורש מן המדינה.

מה חטאו ומה פשעו של ארכיאולוג ומלומד כמותו?

במסיבת עיתונאים זמן מה קודם לכן, הכריז ג'ובאני על ממצאים מעניינים ומיוחדים שנמצאו באתר החפירות שהוא מנהל. במקום שכנה עיר בשם "אבלה", לפני כ-3900 שנה. מלך העיר שמו היה "עבר", שם שמזכיר את עבר, בן נינו של נח, שחי באותו הזמן. בארכיונים של העיר מוזכרים שמות המוכרים לנו מן התורה, כמו נח, יובל, בלהה, אברהם, יעקב ועוד, וגם סדום ועמורה, אדמה וצבויים וברשע מלך אדמה.

היו שטענו כי ישיבת שם ועבר שבה היה יעקב אבינו בדרך לחרן, שכנה בעיר זו, שמבחינה גיאוגרפית נמצאת בדיוק בדרך בין ישראל לבין חרן.

ובכן, זו בעיה קשה לשלטונות הסוריים. אמנם המוסלמים מאמינים, לכאורה, בתנ"ך, ועדיין, כל דבר שמחזק את הקשר של "הישות הציונית" להיסטוריה הוא בעייתי וחמור. הפתרון האופייני היה לסלק את המומחה, ולהביא מומחה "מטעם" שיוזהר לא למצוא שום קשר לתנ"ך...

העיתון הסורי "תשרין" פרסם ריאיון עם ד"ר עפיף בהנסי, שטען כי הקשר לתנ"ך הוא זיוף ציוני שנכפה על פטינטו. "אבלה תמשיך לספק את ההוכחות ההפוכות". ה-biblical archaeology כתב במרץ 1979 כי "ברור לנו שבאמצעות לחצים פוליטיים אנטי-ציוניים מנסים בסוריה להשפיע על הפירוש המדעי ללוחות אבלה", ואילו המלומד הסורי ד"ר צבאח קבאני סיפר בריאיון לאותו גיליון: "העניין חשוב לנו בגלל הצהרותיהם של מר בגין ומפלגת הליכוד. מר בגין מנסה להשתמש בתנ"ך הקדוש כברישום מקרקעין. הוא תובע את הגדה המערבית, ועלול לתבוע לעצמו גם את סוריה". מחברי הספר "אבלה תעלומה ארכאולוגית" קובעים כי "מאז התערבותו של ד"ר בהנסי פחתו במידה ניכרת אזכורי הקשרים עבריים או תנ"כיים במחקריהם הנדפסים של המשלחת הארכאולוגית".

מתנגדי האמונה ומכחישיה, בין אם הם כופרים בכלל, ובין אם הם מוסלמים קנאים, ימשיכו להכחיש את המציאות. ואם נתקלתם באיזו הכחשה לסיפורי התורה, אל לכם להתרגש. הנה לנו דוגמא איך זה עובד בשטח...

תגיות:ארכיאולגיהג'ובאני פטיטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה