כתבות מגזין

"בודדים רוצים לזייף יהדות": הרב שאחראי על בירור יהדות חושף סיפורים מבית הדין

איך מבררים יהדות בצורה רגישה, וכיצד עולים על מי שמנסה לזייף את יהדותו? שיחה מרתקת עם הרב אליהו מימון, מנהל אגף בירור יהדות בבית הדין הרבני

הרב אליהו מימון (קרדיט: דוברות בתי הדין הרבניים)הרב אליהו מימון (קרדיט: דוברות בתי הדין הרבניים)
אא

על פי המידע שנמסר מבתי הדין הרבניים בישראל, בשנת 2023 ניתנו החלטות סופיות בנושאי בירור יהדות ב-2,171 תיקים.

בכל שנה פונים לרבנות אלפי אנשים, המבקשים לברר את יהדותם. ישנן כמה סיבות שעשויות לגרום לגויים לבקש תעודת יהדות, כשהראשונה שבהן היא הרצון להיטמע בין היהודים בארץ, כך שכאשר ילדיהם ירצו להתחתן הם לא ייתקלו בבעיות ברבנות. בנוסף, מבקשי היהדות רוצים לעלות למדינה מתקדמת, שתיתן להם הטבות כאזרחים לכל דבר ועניין. על הרבנות לוודא שכל מי שמבקש לברר את יהדותו הוא אכן יהודי כשר, זאת בכדי למנוע התבוללות בעם ישראל, חלילה.

ביקשנו לשוחח עם הרב אליהו מימון, מנהל אגף עגונות ובירור יהדות בהנהלת בתי הדין הרבניים, בכדי להבין ממנו איך מבררים יהדות בצורה המיטבית ביותר; כיצד עושים את זה בעדינות ובנועם; האם יש מקרי זיופים, ואם כן – איך עולים עליהם.

 

"פועלים להקל בנושא רגיש כזה"

ראשית, מי מגיע לברר יהדות?

"כל אדם שהתחתן במדינות בהן אין מערכת רבנית מסודרת, כמו בברית המועצות, הודו או אתיופיה", פותח הרב מימון. "הרי מי שמגיע מקהילה מסודרת, אנחנו יכולים להסתמך על הכתובה של אמא שלו ועל מקורות יהדות אחרים, אבל מי שמגיע ממדינות אחרות צריך בירור יהדות.

"היינו רוצים שהם יבואו לברר מיוזמתם, אבל לרוב הם בכלל לא מודעים לכך שיש בעיה ביהדות שלהם. רק כשהם באים להתחתן, רשם הנישואין אומר להם שהם צריכים בירור".

איך עושים את הבירור בצורה עדינה ונעימה?

"אנחנו מבינים שמדובר באנשים בסיטואציה מורכבת בחיים שלהם. יש להם על הראש גם לדאוג לאולם, לצלם, לכלה ולחמות, וכל זה בפרק זמן קצר. פתאום נושא בירור יהדות נכנס לתמונה. הנושא הזה רגיש, כי הם בטוחים שהם יהודים ופתאום מפילים עליהם 'תיק'. לכן הקמנו מערך מיוחד. כל מי שמגיע מקבל קוד, ואיתו הוא מקבל שירות אישי ממוקדנית שמסבירה לו בנחת על התהליך. היא מרגיעה שמדובר בתהליך שלוקח ממוצע של שלושים יום, כאשר בדרך כלל זה נפתר מהר יותר".

הרב מימון מציין כי "התהליך הוא אינטרנטי ברובו, ללא עלויות. אנחנו חוסכים למבררים ימי עבודה, ודואגים שבירור היהדות יתבצע תוך יום אחד. לאחר שהפונה שלח את כל המסמכים, הוא יושב לפגישה עם מברר יהדות במשך כארבעים דקות ולאחר מכן מקבל בדואר את האישור.

"יתירה מכך, על מנת להקל עליו ועל משפחתו אנחנו אומרים לו שבהזדמנות הזו, בה הוא מגיע אלינו, שיביא תעודות לידה של האחים שלו ונוציא גם להם תעודות יהדות".

(קרדיט: דוברות בתי הדין הרבניים)(קרדיט: דוברות בתי הדין הרבניים)

כמה מתוך כל הפונים מתבררים כלא יהודים?

"פחות משלושה אחוזים, רובם הם מי שנטשו את התהליך באמצע. מה שאומר שאולי אחוז אחד בלבד מתגלה כלא יהודי".

 

"בודדים מנסים לזייף"

בשלב הזה הרב מימון מעניק הסבר מפורט איך מבררים יהדות בפועל: "זה מקצוע לכל דבר ועניין. צריך לדעת את ההיסטוריה של הארצות אותן אתה בודק. חבר העמים זה תחום אחד, אירופה זה תחום אחר ומזרח אירופה זה תחום נוסף. יש לנו מומחה לכל תחום. עליו להכיר את ההיסטוריה של האזור ולהבין בתאריכים ובמסמכים של התקופה הרלוונטית.

"האמת שמברר יהדות טוב יודע לברר יהדות גם בלי מסמכים, אלא באמצעות הכרת ההיסטוריה של המשפחה ושיחה עם האדם שיושב מולו", מציין הרב מימון. "לפי התמונות המשפחתיות, תעודות הלידה, תעודות השכלה וכל פריט אחר שיכול להוות הוכחה – הוא מבין האם מי שמולו הינו יהודי או לא".

ומה עושים במקרה שאין מסמכים? כשהכל נאבד עם השנים?

"גם למי שאין הורים בחיים ואין לו שום מסמך – יש לנו דרכים לקבל חומרים מארצות המקור. בנוסף, במקרים כאלו אנחנו מסתמכים לפעמים גם על בדיקות DNA".

כמה מנסים לזייף את יהדותם?

"בודדים ממש", משיב הרב מימון.

ולמה שיעשו זאת?

"הם רוצים אישור יהדות. אם בעבר יהודי רצה להתערבב בין הגויים בחוץ לארץ, הרי שכאן בישראל כולם רוצים להיות יהודים. קודם כל הם רוצים להיות זכאי עלייה, אבל בנוסף הם מבינים שלא יוכלו להתחתן כדת משה וישראל וזה מפריע להם. כיום להתחתן כהלכה זה דרישה שהחברה הישראלית כולה רוצה, חילונית ומסורתית. זה חשוב למשפחות, ולהם עצמם.

איך עולים על זייפנים?

"יש כל מיני סוגי זיופים. אם הוא מספר סיפור, אז כבר מהסיפור שלו אפשר להבין אם הוא אמין או לא. לפעמים זה לא סיפור אלא זיוף מסמך. במקרים כאלו אנחנו עובדים עם מעבדת המסמכים של משטרת ישראל, והיא מספקת לנו חוות דעת על מסמכים מזויפים.

"לפעמים כל המסמכים נכונים והסיפור נכון, אלא שיש פרט אחד שונה: הזייפן לקח סיפור של מישהו אחר, מה שנקרא 'זהות שאולה'. אנחנו עושים הכל כדי לברר כראוי, וממילא עולים על מי שמזייף".

 

סגירת מעגל מרגשת

סיפור שהרב לעולם לא ישכח?

"הייתה אישה שהייתה כאן בתהליך של בירור יהדות, ולצערנו לא הצלחנו לברר את יהדותה. כל מה שניסינו – לא צלח. לא היה לנו בדל של מידע לאימות יהדותה באופן ודאי.

"יום אחד התבשרנו שהיא נפטרה. הבת שלה באה ואמרה שהצוואה של אמא שלה הייתה להיקבר בקבר ישראל. הבנו שאם על ערש דווי אדם רוצה קבורה יהודית – כנראה שהוא לא אומר את זה סתם, זה משהו עמוק ואמיתי. הפכנו את העולם, פנינו לכל מיני ארכיונים וב"ה, אחרי עשרים וארבע שעות, הבאנו את ראיית הזהב שהנפטרת יהודייה והבאנו אותה לקבר ישראל.

"מעניין לציין", ממשיך הרב מימון, "שהממצא הזה אפשר לבת שלה להינשא כדת משה וישראל, כך שהעזרה שלה לאמא שלה עזרה לה בעצמה".

זוהי עבודה עם שליחות רבה...

"אכן, אנחנו תמיד על הגבול, הן 'לבלתי ידח ממנו ידח'. אסור לדחות יהודי מהשורשים שלו, ולכן אנחנו ממצים את כל הכלים שיש לנו. ואכן, לא אחת אנשים שלא יודעים שהם יהודים – אנחנו מצליחים להוכיח את יהדותם. מדובר בתפקיד מספק מאוד ומאתגר מאוד בשירות הממשלתי, ואכן זוהי שליחות.

"אנחנו מבינים את הרגישות בתהליך הזה", מדגיש הרב, "ולכן אנחנו עושים כל מאמץ להקל על מבררי היהדות. בבית הדין אנחנו לא מחפשים אנשים שיתגרשו ולא מחפשים אנשים שיבואו לעשות צו ירושה. רק כאן, בנושאי בירור יהדות, אנחנו פונים לאנשים: בואו לעשות בירור יהדות לילד בן השלוש או לסבתא בת השמונים. בואו נוכיח היום את היהדות שלהם, על מנת להקל עליהם בהמשך".

לסיום מציין הרב מימון: "יש לנו תוכנה שנקראת 'מעיינות'. כל מי שמברר את יהדותו נכנס לתוכנה הזאת. המשמעות היא שגם עוד 500 שנה, בלי שיהיו לנו כאן סבתות או מסמכים, יהיה לנו עץ יוחסין שיעיד בפנינו על אנשים שרוצים לברר את יהדותם שהם מחוברים לעם ישראל. זהו פרויקט לאומי בעיניי".

תגיות:בירור יהדותיהדותבתי הדין הרבניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה