חדשות בארץ

ועדת החקירה לפרשת הצוללות: עקב חשד לפגיעה בביטחון המדינה, מכתב אזהרה לנתניהו

ועדת החקירה שלחה חמישה מכתבי אזהרה לחמישה אישים, שעשויים להיפגע ממסקנות ממצאיה. המוזהרים, מלבד ראש הממשלה בנימין נתניהו: משה (בוגי) יעלון, יוסי כהן, רם רוטברג ואבנר שמחוני

אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)
אא

ועדת החקירה המיוחדת החוקרת את "פרשת הצוללות" שלחה היום (שני) חמישה מכתבי אזהרה לחמישה אישים, שעשויים להיפגע ממסקנות ממצאיה. החמישה הם: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ד'אז משה (בוגי) יעלון, ראש המל"ל וראש המוסד לשעבר יוסי כהן, מפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג ובכיר במל"ל אבנר שמחוני.

בשלב זה מייחסת הוועדה לנתניהו "פגיעה בביטחון המדינה, שיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה, פגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים הכלכליים של ישראל".

לטענת הוועדה, ראש הממשלה "קיבל החלטות בשאלות מדיניות - ביטחוניות ללא בחינה סדורה ותוך הדרת גורמים ביטחוניים רלוונטיים ונמנע מתיעוד פגישות, דבר ששלל את היכול לקיים בקרה ומעקב אחר החלטותיו. יצר ערוצי פעולה מקבילים וסותרים וגרם בכך לסיכון ביטחון המדינה ולפגיעה ביחסי החוץ בישראל, והוא הסתיר מגורמים רלוונטיים את השיח המדיני שניהל, למרות הזהרות שקיבל".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".

על כהן כתבה הוועדה, כי הוא "טיפל בסוגיה מדינית, ביטחונית ומקצועית רגישה, ללא בחינה סדורה של השיקולים הרלוונטיים. העלים את הטיפול בנושא מהגורמים הרלוונטיים תוך יצירת מצג שווא בפני מערכת הביטחון, למרות התעלמותו מאזהרות".

במכתב של הוועדה נכתב כי "בנושאים הנחקרים חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. זאת, תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ותוך פגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

ועדת החקירה הממלכתית עוסק בפרשיית רכש כלי השיט, ובראשה עומד השופט בדימוס אשר גרוניס. היא בודקת שתי עסקאות שבוצעו בין ישראל לבין התאגיד הגרמני "טיסנקרופ": אחת לרכישת שלוש צוללות, בשווי 1.5 מיליארדי אירו והשנייה, לרכישת ספינות טילים בשווי 430 מיליון אירו. החקירה עסקה בחשדות שקצינים בכירים ועובדי ציבור דרשו ולקחו שוחד כדי לקדם את העסקאות בין התאגיד למדינת ישראל.

במהלך החקירה נבדקו פעולות רכש עבור חיל הים: רכישת הצוללת אח"י דרקון ב-2012, בנוסף לחמש הצוללות המשרתות בחיל הים. רכישת שלוש צוללות לחיל הים, שיבואו בנוסף לצוללות הקיימות, רכישת ספינות טילים מדגם סער 6, תוך ביטול מכרז בינלאומי והחלפתו במשא ומתן עם המספנה של חברת "טיסנקרופ", לבניית ספינות כבדות וגדולות יותר מכפי שפורסם במכרז.

יש לציין כי הוועדה הוקמה לפני שנתיים וחצי בתקופת ממשלת בנט-לפיד. הממשלה קבעה אז כי הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים.

שר הביטחון לשעבר יעלון מסר בתגובה: "מכבד את הוועדה ואמלא אחר דרישותיה. אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב, ואציג בפני הוועדה את תשובותיי בבוא העת".

תגיות:ועדת חקירהפרשת הצוללותמכתבי אזהרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה