חינוך ילדים

הסוד לגידול ילדים חזקים ומאושרים בצל המלחמה

בעוד האזעקות נשמעות והחדשות מלאות בדיווחים מדאיגים, הילדים חווים את העולם כמקום מאיים ולא בטוח. אמא ואבא צריכים להיות לא רק המגנים הפיזיים שלהם, אלא גם העוגנים הרגשיים

אא

המצב הביטחוני בישראל הוא קשה ומאתגר, וכולנו מרגישים את הלחץ והחרדה. אך בתוך הכאוס, יש לנו כהורים תפקיד חשוב במיוחד – לספק לילדינו את תחושת הביטחון והיציבות שהם זקוקים לה כל כך.

תארו לעצמכם משפחה עם שני ילדים צעירים. בעוד האזעקות נשמעות והחדשות מלאות בדיווחים מדאיגים, הילדים חווים את העולם כמקום מאיים ולא בטוח. אמא ואבא צריכים להיות לא רק המגנים הפיזיים שלהם, אלא גם העוגנים הרגשיים. הם צריכים להראות להם שאפילו בזמן שהכל מתערער מסביב, בבית יש סדר, ויש מי שמכוון ומגן.

 

הסמכות ההורית: המפתח ליציבות רגשית

נחזור לרגע למשפחה שלנו. ילד אחד מבקש ממתק, ואמא מסרבת. הילד מתחיל לבכות, ואבא מתערב: "נו, תני לו כבר, מה זה משנה?". הילדים אולי ירגישו הקלה מיידית, אבל המסר האמיתי שהם מקבלים הוא הרבה יותר עמוק ומסוכן – הם לומדים שאם ילחצו מספיק, הם יקבלו את מבוקשם. וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים למנוע, במיוחד בזמנים כאלה של חוסר ודאות.

 

למה חשוב שאנחנו, ההורים, נהיה הסמכות העליונה?

  1. גבולות ברורים: גבולות הם הבסיס לביטחון של הילדים. כשהם יודעים מה מותר ומה אסור, הם מרגישים מוגנים. בעולם שבו הכל משתנה כל הזמן, הגבולות שנותנים ההורים הם העוגן היציב שמחזיק אותם.
  2. כישורי חיים: כשההורים הם הסמכות העליונה, הילדים לומדים כבוד, סבלנות והבנת תהליכים. הם מבינים שלא תמיד אפשר לקבל את מה שרוצים מיד, ושצריך לעבוד ולהתאמץ. כישורים אלה הם קריטיים במיוחד בזמנים של קושי ומתח.
  3. ביטחון עצמי: ילדים שמרגישים שההורים שלהם שולטים במצב מרגישים בטוחים יותר בעצמם. הם יודעים שיש מי שמכוון אותם ודואג להם, וזה מעניק להם ביטחון עצמי והרגשת ערך.
  4. מניעת קונפליקטים: כשהילדים מבינים שההורים הם הסמכות העליונה, נמנעים קונפליקטים מיותרים. הם מקבלים את ההחלטות של ההורים בצורה רגועה יותר, ומבינים שההורים פועלים לטובתם.

 

ההשפעה של חוסר גבולות על הנפש במצבי חירום

בצל המלחמה והמתחים השוררים בישראל, חוסר גבולות וסמכות הורית יכולים להחריף את התחושות השליליות של הילדים ולהשפיע עליהם לרעה. כשילדים לא מרגישים שיש דמות סמכותית שמכוונת ומגנה עליהם, החרדות שלהם גוברות והם מרגישים אבודים. הם זקוקים לביטחון וליציבות שמספקים להם ההורים, במיוחד בתקופות קשות ומורכבות.

 

אז כיצד נפעיל סמכות בצורה חיובית?

  1. תקשורת ברורה – גם אם אתם לא מסכימים לתת משהו, אל תסבירו, פשוט תגידו בביטחון את מה שאתם רוצים להגיד, כמובן בנועם ובעדינות. קשה לכם לא להסביר? תשבו לשיחה ותסבירו אחר כך, אבל לא כאשר אתם אומרים את ה"לא".
  2. קביעת גבולות ועמידה בהם – היו עקביים בהחלטותיכם. אם החלטתם שלא לקנות ממתק, עמדו בהחלטה שלכם גם אם זה קשה. העקביות מראה לילדים שאתם רציניים, ושהגבולות שהצבתם הם יציבים.
  3. הבעת אהבה וחיבה – חשוב להראות לילדים שאתם אוהבים אותם גם כשאתם מסרבים להם. אהבה ותמיכה רגשית מחזקות את הקשר ביניכם ועוזרות להם להבין שהסמכות באה מאהבה ודאגה, כאשר הילד מביע צער תשתתפו אתו- תחבקו, תגידו כמה אתם מבינים אותו ומצטערים בשבילו.
  4. דוגמה אישית – הראו דוגמה אישית בהתנהלות שלכם. אם אתם מצפים מהילדים לכבד אתכם, הקפידו לכבד אותם ולהתנהג בצורה מכבדת ואחראית בעצמכם.

 

הורים, היו סמכותיים לטובת ילדיכם!

הסמכות ההורית היא כלי חיוני בחינוך הילדים. כאשר ההורים הם הסמכות העליונה, הילדים מרגישים בטוחים יותר, לומדים כישורי חיים חשובים ומגדלים כבוד לסמכות ולחוקים. במיוחד בזמנים של מתח ומלחמה, הסמכות ההורית מספקת לילדים יציבות וביטחון שהם זקוקים להם. כדי להפעיל סמכות בצורה חיובית, חשוב לתקשר בצורה ברורה, לקבוע גבולות ולהתמיד בהם, להראות אהבה ודאגה ולשמש דוגמה אישית.

זכרו: אתם המדריכים של ילדיכם, והם זקוקים לכם כדי לנווט את דרכם בעולם בצורה בריאה ומאוזנת בפרט בתקופה בה לצערנו אנחנו נמצאים היום.

בשורות טובות!

יוכי דנחי היא תומכת רגשית רב תחומית ומנחת הורים מומחית למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת.

תגיות:מלחמהחינוך ילדיםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה