מעניין

למה כדאי לקרוא? 5 דברים (מופלאים) שקורים במוח שלכם בזמן קריאת ספר

לכבוד שבוע הספר יצאנו לבדוק למה חשוב כל כך לקרוא ספרים, מה התועלת הנפשית והפיזית של הקריאה, ומדוע קריאת ספרים מומלצת לילדים ומבוגרים בכל גיל? קריאת כיוון

אא

בימינו, כשמידע נגיש לנו במרחק לחיצה, והעולם המהיר דורש תגובות מיידיות וריגושים אינסופיים, אנחנו עשויים לשכוח את הקסם הפשוט של אחת הפעולות הכי בסיסיות שאליהן הורגלנו כבר מילדות – הקריאה.

כמו שער שנפתח, הקריאה מאפשרת לנו להיכנס לעולמות חדשים, לפגוש דמויות מעוררות השראה ולגלות ידע חדש. מעניין לגלות שפעולה בסיסית כל כך, כמו קריאה, אמנם נראית לנו פשוטה, אך למעשה היא פעולה מורכבת המפעילה מערכות רבות במוח. כאשר אדם קורא, הוא לא רק קולט מידע, אלא חווה עולם שלם שנבנה בתוך התודעה שלו. מחקרים מדעיים רבים ניסו להבין את התהליכים המוחיים המתרחשים בעת הקריאה, וההשלכות הקוגניטיביות והרגשיות שלה. אנחנו כאן כדי להביא חלק מהם:

 

1. תהליכי עיבוד שפה

כאשר אנו קוראים, האזורים במוח האחראיים על עיבוד השפה, כמו האונה הטמפורלית השמאלית, פועלים במלוא העוצמה. מחקר מאוניברסיטת סטנפורד מצא כי הקריאה מעוררת פעילות מוחית מוגברת באזורים אלו, ובעברית פשוטה: אדם שקורא באופן קבוע משפר את היכולת השפתית שלו, את אוצר המילים ואת יכולת ההבנה.

 

2. הפעלת הדמיון והחושים

כידוע, קריאה אינה מסתכמת רק בהבנת הטקסט. כאשר אנחנו קוראים תיאורים מפורטים, המוח שלנו מפעיל אזורים שקשורים לחושים ולדמיון. מחקרים מצאו כי קריאת תיאורים חזותיים מפעילה את האזור הקורטיקלי האחורי האחראי על ראייה, בעוד שתיאורים של פעולות מפעילים את הקורטקס המוטורי. לדוגמה, כאשר אנו קוראים תיאור כמו "השמש שוקעת באופק, מציירת שמיים בצבעי אדום וכתום", אזור הקורטקס הראייתי האחורי במוח מופעל ומאפשר לנו לדמיין את הנוף. כאשר אנו קוראים על פעולות, כגון "הילד רץ במהירות לאורך השביל", הקורטקס המוטורי מופעל, ומאפשר לנו לדמיין את התנועה הפיזית של הריצה.

 

3. קישוריות מוחית ותפקוד קוגניטיבי

מחקר נוסף מצא כי קריאה משפרת את הקישוריות המוחית, כלומר, את יכולת המוח להעביר מידע בין חלקיו השונים. חוקרים מאוניברסיטת רדינג באנגליה, מצאו כי קריאה מעלה את הפעילות בקורפוס קולוסום, שהוא מבנה המחבר בין ההמיספרות הימנית והשמאלית של המוח . תופעה זו משפרת את יכולת המוח לעבד מידע מורכב ולהתמודד עם משימות קוגניטיביות גבוהות יותר. ושוב, בעברית פשוטה: הקריאה גורמת למוח להיות חד יותר.

 

4. השפעה רגשית ופסיכולוגית

מעבר לתהליכים הקוגניטיביים, הקריאה משפיעה גם על התחושות והרגשות שלנו. מחקר שנערך באוניברסיטת ייל מצא כי קריאה יכולה להפחית מתח ולהעלות תחושות של רוגע ואושר. מעבר לכך, קריאה יכולה לשמש ככלי לרוגע ולהפחתת מתח אצל ילדים. מחקר שנערך באוניברסיטת סאסקס מצא כי קריאה יכולה להפחית את רמות המתח בכ-68%, יותר מאשר האזנה למוזיקה או הליכה ברגל .

מעניין לדעת כי לקריאה יש גם השפעות ארוכות טווח על תפקודי המוח והבריאות הנפשית. מחקרים מצאו כי אנשים שקוראים באופן קבוע נהנים מבריאות מוחית טובה יותר בזקנה, ומפחתים את הסיכון לפיתוח דמנציה. בנוסף, קריאה תורמת להארכת תוחלת החיים הכללית .

בסופו של דבר, הקריאה היא אחת ההשקעות החשובות ביותר שנוכל להעניק, הן לעצמינו והן לילדינו. היא לא רק כלי למידה, אלא גם מקור לנחמה, רוגע ושמחת חיים. אז בפעם הבאה שאתם מרגישים צורך להרגיע את המוח ולהאט מעט את הקצב – פשוט תפתחו ספר והתחילו לקרוא.

תגיות:ספרקריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה