חדשות בארץ

בג"ץ: "המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות"

הרכב של תשעה שופטים קיבל את העתירות שביקשו להורות על גיוס, ולעצור זמנית תמיכות למוסדות, כל עוד לא חוקק חוק גיוס חדש

אולם בית המשפט העליון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90אולם בית המשפט העליון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90
אא

הרכב של תשעה שופטי בג"ץ קבע היום (שלישי) פה אחד, כי על הממשלה להקפיא את התמיכה בישיבות והכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה. זאת כל עוד לא נחקק חוק גיוס חובה.

כמו כן פסקו השופטים כי "לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון". המשמעות: המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא, בהיעדר "מסגרת חוקית" שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי.

בכך נענה הרכב השופטים, בראשות מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן, לעתירות שהוגשו בנושא לפני כשלושה שבועות וחצי. פוגלמן כתב בהחלטתו כי "על המדינה לפעול לאכיפת הוראות חוק שירות ביטחון על תלמידי הישיבות".

כזכור, בדיון שהתקיים שנושא, טען נציג הממשלה, עו"ד דורון טאובמן, כי הממשלה לא מסכימה כעת לגייס 3,000 תלמידי ישיבות. השופט נעם סולברג הגיב: "בעיצומה של המלחמה אי-אפשר לעמוד ביעדים? זה צעד ראשון, בסיסי ומינימלי".

הממשלה דחתה במספר חודשים את העיסוק בחוק הגיוס ופועלת לקבוע מתווה המוסכם על כל המפלגות החברות בקואליציה, וגם על האופוזיציה. למרות זאת, מיהרו ארגונים שונים לעתור לבג"ץ כדי שיחייב את המדינה, ואת הממשלה, לאכוף את הגיוס.

יש לציין כי ב-30 ביוני אשתקד, פקע תוקפו של פרק ג1 לחוק שירות הביטחון (חוק הגיוס), שאפשר לפטור תלמידי ישיבות בשלב מסוים משירות צבאי. בעקבות זאת, ובשל העובדה שהכנסת לא חוקקה חוק חלופי, הוגשו העתירות לבג"ץ. בין העותרים: התנועה לאיכות השלטון, ארגון "אחים לנשק", "אימהות בחזית", פורום איילון לזכויות אדם ומשמר הדמוקרטיה.

במרץ האחרון, לאחר דיון ראשוני, הוציא בג"ץ צו ביניים וקבע שבינתיים לא יועברו לישיבות תקציבים עבור תלמידים שקיבלו צו גיוס ולא התגייסו. הממשלה, שיוצגה בבג"ץ באמצעות עו"ד דורון טאובמן, מאחר והיועמ"שית סירבה לייצגה, התחייבה שתשלים חקיקת חוק גיוס לחרדים עד סוף כנס הקיץ ב-31 ביולי.

הצעת החוק שהממשלה התחייבה לחוקק היא זו שקידם השר בני גנץ לפני כשנתיים, ושעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, אולם הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד לכך וגם גנץ עצמו. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טענה כי על מערכת הביטחון לפעול לגיוסם של בני הישיבות לפי דין.

תגיות:חוק הגיוסבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה