שבת

איך שולחן שבת הציל חיים? סיפור ההצלה המופלא של הרידב"ז

הסיפור המדהים של הרידב"ז מציע דרך ייחודית להוסיף הגנה וברכה על ידי הכנת שולחן השבת מראש

אא

היה זה בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי. תלמידו של הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל דפק על דלת ביתו של רבו. כשהדלת נפתחה והוא הוזמן להיכנס אל הבית, נדהם לראות כי שולחן השבת בבית משפחת אברמסקי ערוך ומוכן. המפה פרוסה, גביע הקידוש מונח במקומו, וכל הצלחות, הכוסות והסכו"ם עומדים ברוב פאר והדר. ממש כאילו בעוד כמה רגעים מתחילים פה את סעודת ליל שבת.

התלמיד התפלא: "רבי", אמר. "השעה כעת רק 8:00 בבוקר, בעוד השבת נכנסת בשעה 19:00 בערב, כמעט בעוד 12 שעות. אם כן, מה העניין ששולחן השבת יהא מוכן מבעוד יום? האם זו הלכה או הנהגה מיוחדת על פי הקבלה?!".

השיב הרב: "את הדבר הגדול הזה למדתי ממורי אב חמותי – הרידב"ז זצ"ל, רבי יעקב דוד וילובסקי, בעל החיבור המפורסם על תלמוד ירושלמי. בוא ואספר לך: במהלך חייו של הרידב"ז, הוא חלה מאוד ומצבו החמיר. הרופאים הודיעו למשפחתו כי מחלתו קשה מאוד וימיו ספורים. הרידב"ז נחרד מהבשורה המרה, והחל להתחנן ולבכות לה' יתברך בדמעות שליש שירחם עליו. הוא התחנן לבורא עולם ואמר כי הוא מוכן לעשות ולקבל על עצמו כל דבר שיציל את חייו.

מתוך בכי נרדם הרב, ובחלומו שמע את המילים הבאות: 'אם יהא שולחן השבת שלך ערוך ומוכן לכבוד שבת כבר מיום שישי בבוקר – הדבר יוכל להציל את חייך'. הרידב"ז התעורר מחלומו בבהלה וביקש מהרבנית שכבר מהשבת הקרובה, שולחן השבת יהא ערוך ומוכן מוקדם בבוקר. מאותו שבת הקפידו השניים כי עם שחר יהיה שולחן השבת ערוך בשלמותו.

מסיים הרב אברמסקי: "ובעיני ראיתי תחיית המתים של ממש. מאותה שבת, הרידב"ז החל להרגיש טוב מיום ליום, עד שהמחלה נעלמה מגופו – כאילו לא היתה… אז כעת הינך מבין?", פנה לאורח, "ומאז ועד היום קיבלתי על עצמי, שאם כה גדולה מעלת וזכות המכין את השבת מוקדם ועורך שלחן מבעוד יום, אף אני מקפיד בביתי ששולחן השבת שלי יהא מוכן מיד עם תחילת יום השישי".

תוספת שבת הינה הנהגה יפה לכבוד השבת. במסכת פסחים מובא ש'מצווה לקבל שבת מוקדם'. מהות המצווה: להקדים ולקבל את השבת לפני הזמן בו היא נכנסת, ולהוציא את השבת כמה דקות אחרי הזמן בו היא יוצאת. כאשר אדם מקדים לקבל את השבת ומוסיף מחול על הקודש, הוא מראה את חביבותה של השבת, שהוא שמח בבואה, וזהו כבודה.

כיצד מבצעים תוספת שבת?

אפשר לקבל תוספת שבת על ידי הדלקת הנרות, או באמירת "מזמור שיר ליום השבת", או אמירת לכה דודי, ולסיים: "בואי כלה! שבת מלכתא!" או לומר "שבת שלום" ולכוון שבאמירה זו תחול עלי קדושת השבת, ומאז אסורים לעשות כל מלאכות שבת. בספר "משמרת שלום" כתב שראוי לומר: "הריני מוסיף מחול על הקודש לקיים מצות תוספת שבת כמו שצוונו הבורא יתברך שמו. ריבון העולמים זכני לשמור את השבת כהלכתה, ולחזור בתשובה שלמה לפניך".

ה"אור החיים" הקדוש כותב (שמות לא) דברים עצומים על מצוות תוספת שבת: "שצריך האדם להוסיף מחול על הקודש… וצריך להכין עצמו בקדושת שבת ויצא כחתן לקראת כלה ויהיה יושב ומשמר עד שיגיע השבת", ועל כך פירש: 'ושמרו בני ישראל את השבת' – שממתין לשבת טרם זמנה, 'לעשות את השבת', שמוסיף את השבת על יום החול ובכך עושה מהחול קודש.

ה"בן איש חי" כתב כי העשירות והברכה שיש בחייהם של עם ישראל מגיעה בזכות הקדמה של קבלת השבת. אמרו חז"ל (פסחים קיב): "עשה שבתך חול, ואל תצטרך לבריות". משמעות הדברים היא שאדם החי בצמצום רב ואין לו מהיכן לקנות מאכלים מיוחדים לכבוד שבת, מוטב לו לעשות את יום השבת בסעודות ובבגדים כיום חול, ובלבד, שלא יזדקק בשביל כך לחסדי הבריות. אך אמרו צדיקים כי יש רמז גדול בכך: "האדם הזוכה להוסיף מחול על הקודש, שמקבל את השבת קודם הזמן ופורש ממלאכה – 'עשה שבתך חול', שהפוך את החול לשבת, זוכה להבטחה של 'ואל תצטרך לבריות' – יזכה לשפע ועשירות ולא יזדקק לעולם לבריות".

בספר 'סידורו של שבת' מובא: "טוב להקדים לקבל את השבת, כי משעה שמדליקים נרות של שבת קודש, מסתלקים ומתבטלים כל כוחות הרע והטומאה מהבית".

הרב זמיר כהן – כיצד נגרום לילדינו ליהנות מהשבת?

שיעורים, סרטונים, הלכות וטיפים מחכים לכם במדור שבת.

תגיות:שולחן שבתהרידב"ז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה