יהודה אייזיקוביץ

פסיקת בג"ץ נגד לומדי התורה היא פגיעה ביהדות

שופטי בג"ץ כופים פה אחד על מדינת ישראל לוותר על המרכיב החשוב ביותר בזהות היהודית שלה. יהודה אייזיקוביץ בטור כואב

אא

בשם הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל אמרו, שאין טעם לנסות לשכנע אדם שלא מכיר בערך לימוד התורה מהי תרומתם של לומדי התורה לעם ישראל.

ואפשר גם להבין מדוע: מי שאינו מכיר בערך לימוד התורה לעולם לא יצליח להבין איך ניתן להשוות בין התרומה לביטחון המדינה של חייל חמוש, שמול הכוונת שלו מחבל שתיכף יחוסל, לתרומתו של בחור חרדי שיושב בהיכל הישיבה והוגה בגמרא. לאדם שרואה כך את הדברים, לכאורה אין טעם גם לנסות להסביר.

אך מה נאמר לגבי ציבורים שכן מכירים בערך לימוד התורה – בחלקם אף מקדישים לכך שעות רבות של עמל ויגיעה – ובכל זאת מתגייסים כדי להגן על אזרחי המדינה? כיצד ניתן להסביר להם את אי גיוסם של תלמידי הישיבות החרדיות לצבא?

ובכן, כדי להסביר זאת צריך לחזור לשאלה בסיסית יותר: מה בכלל הטעם בקיומה של מדינת ישראל? והתשובה ברורה: כדי שתהיה לנו מדינה יהודית.

וכאן אנו מגיעים לשאלה קשה יותר: בשביל מה בעצם יש צורך במדינה יהודית?

זו לא שאלה שנועדה לדיון פילוסופי, זו שאלה מהותית שעוסקת בשאלה קיומית ממש, כאשר על הכף מונח המחיר הכבד מנשוא שגובה מאיתנו קיומה של המדינה הזאת – מחיר נורא ואיום. ב-150 השנים האחרונות נספרו למעלה מ-30 אלף נופלים ונרצחים יהודים – אזרחים, חיילים ושאר אנשי כוחות הביטחון שדמם נשפך כמים, רק בשביל שאנחנו נוכל לחיות כאן. אלפי יהודים יקרים שמסרו את נפשם למען עם ישראל, והותירו אחריהם משפחות שבורות ורצוצות ששום דבר לא יוכל למלא עבורן את החסר. יהודים גיבורים ממשיכים להיפצע כמעט כל יום בנפשם ובגופם, ומשלמים מחיר בלתי נתפס רק בשביל שעם ישראל יוכל לחיות בארצו.

וכל זה רק מחדד עד כאב את השאלה: מה יש במדינה היהודית הזאת, שעבורה "שווה" לשלם מחיר מחריד שכזה?!

זאת ועוד: מדינת ישראל היא הרי מקום לא בטוח ליהודים, יותר מכל מקום אחר כמעט בעולם. הרי מספר מקרי האנטישמיות, בהם יהודים נפגעים במדינת ישראל רק בשל יהדותם, הוא הגבוה ביותר מכל מדינה אחרת ברחבי הגלובוס. האם לא היה עדיף להתגורר בארה"ב, כמו מיליוני יהודים אחרים, וליהנות מחיים בטוחים ושלווים יותר?!

ובכן, מה שהופך את המדינה הזאת למדינה יהודית היא העובדה שקיימת כאן קבוצה גדולה ומשמעותית של אנשים, שעוסקת מבוקר ועד ליל בשימור ערש התרבות הייחודית שלנו – התורה. בעניין הזה אין דבר שדומה לו בשום מדינה אחרת – לא בהיקף ולא בהשקעה.

מדובר בקבוצה של אנשים, שמסורים לחלוטין למטרה הזאת ומקדישים לה את כל כוחם וזמנם. המשימה המונחת על כתפיהם היא לאומית – רק בזכות התמסרותם, תוכל היהדות להמשיך ולהתקיים בדורות הבאים, לא רק אצל שומרי המצוות אלא גם בקרב אלה שאינם שומרי מצוות וחיים במדינת ישראל.

לא צריך להתאמץ כדי לראות את מה שמתרחש בקהילות יהודיות ברחבי העולם, בהן אין גרעין קשה של יהודים שמתמסרים בכל מאודם למען קיום היהדות. ההתבוללות נוגסת בהן בכל פה, וזה רק עניין של זמן עד שקהילות אלה, לצערנו, ייכחדו מעם ישראל.

זו זכות גדולה עבור מדינת ישראל למלא כך את ייעודה בתור המקום היחיד בעולם שמשמר את היהדות באופן כזה – לטובת כלל היהודים. וזו גם זכות קיומה היחידה.

ההצלחה של החרדים לשמר את היהדות ברמה כה גבוהה נובעת מכך שעבורם הערך היחיד והחשוב ביותר הוא לימוד התורה, כאשר כל דבר אחר אינו רלוונטי.

מקומם מאוד לראות, שדווקא שופטי בית המשפט הגבוה במדינת היהודים מפנים את גבם לעשייה הנחוצה והקריטית של לומדי התורה למען שמירת זהותה היהודית והייחודית של מדינת ישראל. במקום זאת העדיפו לאמץ ערכים אוניברסליים של שוויון בכל מחיר, במחיר של פגיעה קשה ביהדות.

בג"ץ, בפסיקתו פה אחד נגד לומדי התורה, לא רק פוגע ביהדות של מדינת ישראל אלא גם אינו מייצג את הדעה הרווחת בקרב אזרחי המדינה. מסקר שהתפרסם בחדשות 12 עולה, כי כמחצית מהציבור סבורים שלא צריך לגייס את לומדי התורה ויש לאפשר להם להמשיך ללא הפרעה במשימתם הנעלית.

יהיה מה שיהיה, מובטחנו שאיש לא יצליח להפסיק את לימוד התורה, כמאמר הפסוק "לא ימושו מפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם".

תגיות:חוק הגיוסלימוד תורהבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה