חדשות בארץ

הצעת חוק: לאפשר כיתוב הי"ד על מצבות חללי צה"ל

בשבוע שעבר דחה משרד הביטחון את בקשת משפחתו של חלל צה"ל, ישראל יודקין, לכתוב את המילה על מצבת החלל. ח"כ יוליה מלינובסקי הגישה את הצעת החוק

סרן ישראל יודקין הי"ד (צילום: דובר צה"ל)סרן ישראל יודקין הי"ד (צילום: דובר צה"ל)
אא

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגישה היום (שלישי) הצעת חוק לפיה תתאפשר כתיבת "הי"ד" על מצבות חללי צה"ל, בבתי עלמין צבאיים.

בהסבר להצעת החוק נכתב כי "בתאריך 20 ביוני 2024 פורסם כי משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, לוחם שנפל בקרב על הגנת המולדת ברצועת עזה, עלו לקברו במלאת שלושים יום לנפילתו וגילו כי מכיוון שמשרד הביטחון לא אישר לכתוב לבקשתם על המצבה השם יקום דמו, ליד שמו של הנופל, עדיין מונחת מצבה ריקה על הקבר ללא שמו, תאריך נפילתו או נסיבות הקרב שבו נהרג הקצין".

עוד צוין כי "הביטוי השם יקום דמו הינו ביטוי דתי, אשר מוכר בהיסטוריה של העם היהודי מזה אלפי שנים, ויש לו חשיבות רבה לציבור שומרי המצוות. בהתאם, בעקבות פניית המשפחה למשרד הביטחון לעניין זה, נמסר לה כי הם יוכלו להוסיף את הכיתוב על הקבר במקום שבו מותר כיתוב אישי בלבד בתחתית המצבה, אך לא לצד שמו של ישראל, שכן מערכת הביטחון פועלת לפי כללי כיתוב אחיד על מצבות צבאיות".

מלינובסקי כתבה במכתב המצורף להצעת החוק: "במיוחד בימים אלו, הרי שישנה חשיבות לאומית בשותפות מלאה ואמיתית עם המגזר החרדי בצבא, ומערכת הביטחון מחויבת למען מטרה נעלה זו לביצוע התאמות עבורם בחיים ולצערנו הרב גם במותם. מכאן, אין עוררין כי המציאות השתנתה והכללים שהיו נהוגים לפני מלחמת חרבות ברזל היו נכונים לשעתם, וזאת בטרם התרחש האסון הלאומי שלא ידעה המדינה מאז יום הקמתה".

בהמשך נכתב: "לנו כמדינה יש חוב מוסרי כלפי בני משפחות הנופלים אשר יקיריהם חירפו את נפשם במלחמה לטובת ההגנה על המולדת וביטחון המדינה ועלינו לכבד את צרכיהם, אבלם האישי ואמונתם הדתית. הצעת חוק זו נועדה לקבוע את האיזון הראוי בין הכללים האחידים על כיתוב מצבות לבין ההתחשבות ברצונו האישי של הפרט ליתן ביטוי אישי לכאבו, כך שיינתן לקרוב משפחה של חייל שנפטר להוסיף בקידמת המצבה ביטוי אישי, כאשר הביטוי יהלום את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויעמוד ביתר כללי האחידות שעל פי הדין הקיים".

כזכור, לפני כשבוע וחצי דובי יודקין, אחיו של סרן ישראל יודקין הי"ד, סיפר כי משרד הביטחון לא אישר למשפחה לכתוב על המצבה של אחיו "הי"ד".

בריאיון לערוץ 14 אמר האח השכול: "אמא שלי ביקשה שיהיה כתוב על המצבה של אחי הי"ד – ה' יקום דמו. זה מה שהחרדים כותבים על המצבות שלהם. משרד הביטחון לא מאשר לנו לכתוב את המילה ה' ולא את המילה יקום כי אסור נקמה. אם לא מכבדים את החרדים הנופלים, אז איך רוצים שנכבד אותם? עם כל הכבוד, אם אתם לא מכבדים את אח שלי שנפל - למה שאני אכבד אתכם בכלל"?

גורמים בצה"ל הדגישו כי הנוסח של מצבות הנופלים הוא אחיד. בתחתית מצבת המנוח המשפחה יכולה להוסיף שורה, פסוק או לציין עיטורים. המשחה אל הסכימה לכך ובגילוי המצבה לפני מספר ימים גילתה כי זו חסרת כיתוב לחלוטין.

תגיות:ישראל יודקיןכיתוב הי"ד על מצבת חלל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה