היסטוריה

האנטישמיות בצרפת: מה מסתתר מאחורי השנאה העתיקה?

גם כאשר התמנה מלך חדש לצרפת, המלך גונטרס, והיהודים ניסו לקבל את פניו במשלחת מכובדת, הלה קיללם וחירפם, ותיכף ומיד החמיר את הגזרות נגד היהודים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת המדינות שיש בה הרבה אנטישמיות כלפי יהודים, למרבה הצער, היא צרפת. האנטישמים טוענים תמיד שהיהודים מגיעים למדינות זרות, מתיישבים בהם ומשפיעים עליהם לרעה. אך מתי הגיעו יהודים לצרפת? מתברר שהרבה לפני הצרפתים.

במקום שבו שוכנת כיום מדינת צרפת, שכנה בעבר ממלכת הגאלים, שבט קלטי, שעל שמו נקראה אז הארץ גאליה. יוליוס קיסר, במאה הראשונה לספירה, כבש את גאליה, וסיפח אותה לאימפריה הרומית. במאה החמישית לספירה פלשו שבטים פרנקים מגרמניה והשתלטו על גאליה. זמן לא רב לאחר מכן קיבלו השבטים הפרנקים את הנצרות, והקימו את מדינת פרנקיה, שידעה כמה וכמה חלופות מדיניות עד שהתייצבה עם השם "פרנס", צרפת בעברית.

יהודים, מסתבר, גרו בגאליה עוד מאות שנים לפני שהפרנקים עם המבטא הצרפתי המפורסם שלהם פלשו לגאליה. בפריז, במרסי ובעוד ערים ותיקות גרו יהודים עוד הרבה לפני הצרפתים.

רבי עקיבא נסע לגאליה, ככל הנראה לחזק את הקהילה היהודית (ראש השנה כו ע"א). רבי מאיר דרש על הפסוק "ואת זרעך מארץ שביים" – מגאליה ומחברותיה (משום שהיהודים הובאו לשם מתחילה כשבויים של הרומאים). רבי יוחנן אמר דברי תורה בשם רבי מנחם מגאליה (ויק"ר כ"ז), ואף תיאר את סדרי בית הכנסת הנאים בגאליה. חכם נוסף שהוזכר בתלמוד הוא רבי יודן דמן גאליה.

מלבד פריז ומרסי, היתה גם קהילה יהודית גדולה בנרבונא, והמקום נקרא בצרפתית "הר היהודים", היהודים היו חלק מתושבי הארץ, היו ביניהם רופאים, סוחרים וגם לוחמים. רק אחרי התנצרות המלך זיגמונד בשנת 516 לספירה, ד' אלפים רע"ו, החל דיכוי היהודים בצרפת. זיגמונד חקק חוקי אפליה שהשפיעו על התפיסה של היהודי כיצור נחות: יהודי שהכה נוצרי – תיקצץ ידו; נוצרי שהכה יהודי – ייקנס בפרוטה, וכך הלאה. אחד מעשירי היהודים, פריסקוס, עמד מול לחצים כבירים להתנצר, ולא הסכים לכך בשום אופן. הוא הושם בכלא, ובסופו של דבר מצא את מותו במאורעות קשים.

התנגשויות בין יהודים לנוצרים הציתו מהומות. הנוצרים הפעילו לחץ כבד על יהודים להתנצר, ואכן, אחד מבני חבל ארורנא התנצר. כאשר חצה את העיר בבגד לבן, חמדו עמו היהודים לצון, ואחד מהם, שניצב במרפסת גבוהה, שפך על ראשו מים סרוחים... הנוצרים רתחו מזעם וביצעו פוגרום ביהודי המקום. רבים נהרגו, חלק הוכרחו להתנצר ורבים עוד יותר נמלטו מהמקום. הגזרות הלכו והתגברו.

גם כאשר התמנה מלך חדש  לצרפת, המלך גונטרס, והיהודים ניסו לקבל את פניו במשלחת מכובדת, הלה קיללם וחירפם, ותיכף ומיד החמיר את הגזרות נגד היהודים. ואילו המלכה, ברונהילדה היה שמה, נטתה להקל עם היהודים, והעלימה עין מכך שהם מעסיקים עבדים גויים בניגוד לחוק. על כך היא קיבלה נזיפה מהאפיפיור גרגוריוס. אין להקל על היהודים...

עם השנים נרגעו קצת הגזרות נגד היהודים, אך מדי פעם התחדשו שוב, כך שהאנטישמיות בצרפת הינה עתיקת יומין – אך היהודים בצרפת עתיקי יומין ממנה...

הנצרות כבר אינה תופסת מקום מרכזי בצרפת, אך האנטישמיות עדיין קיימת. והיית למשל ולשנינה בכל העמים אשר הפיצך ה' אלקיך שמה.

תגיות:היסטוריהצרפתאנטישמיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה