חדשות בארץ

42 שנה אחרי: אסון צור היה פיגוע של חיזבאללה

ועדת החקירה המיוחדת שהוקמה לפני שנה, בהובלת השב"כ, הגיעה למסקנה שאכן מדובר בפיגוע. התגלה מידע הקושר את ארגון הטרור לאירוע

אסון צור (צילום: דובר צה"ל)אסון צור (צילום: דובר צה"ל)
אא

ועדת החקירה שהוקמה לפני שנה וחצי לבדיקה מחודשת של הפיצוץ במבנה בעיר צור, בשנת 1982, בו שהו כוחות הביטחון הישראליים, היה ללא ספק פיגוע. כך דווח היום (רביעי) ב-ynet. על פי הקביעה, על פי הוועדה, מדובר בפיגוע הראשון שביצעו מחבלי חיזבאללה מחוץ לאיראן.

עד היום נבחנו מספר אפשרויות, הראשונה, דליפת גז היא שגרמה לפיצוץ שהוביל למותם של 76 לוחמי צה"ל, מג"ב ואנשי שב"כ. השנייה, פיגוע שבוצע על ידי פלסטינים.

הפיצוץ ארע ב-11.11.1982, מעט אחרי שבע בבוקר. בבניין שהו אותה עת לוחמי צה"ל ומג"ב, אנשי המשטרה הצבאית ואנשי השב"כ. 76 נהרגו. מההריסות חולצו בחיים 24 פצועים.

ועדת החקירה המיוחדת סיימה השבוע את עבודתה ואת כתיבת דו"ח הסיכום. המסקנות הועברו לעיון ראשי מערכת המודיעין, מערכת הביטחון וממשלת ישראל. לאחר מכן יוצגו למשפחות השכולות.

כזכור, ראש השב"כ הנוכחי, רונן בר, הוא שדחף להקמת הוועדה, לאחר 41 שנה של פרסום הודעות סותרות ותחקירים שונים. חלק מראשי המשטרה הצבאית בעבר, ראשי שב"כ, רמטכ"לים, מפכ”לים ושרי ביטחון טענו כי כל הבדיקות שנערכו לא קבעו באופן חד משמעי שמדובר בפיגוע.

בראש ועדת החקירה הנוכחית עומד האלוף (במיל׳) אמיר אבולעפיה. הצוות נוהל על ידי ראש אגף בשב"כ (מקביל לדרגת אלוף בצה"ל) ובשילוב גורמי מקצוע מתחומי המודיעין, הטכנולוגיה, החבלה, מורשת/היסטוריה, המשפט ועוד.

בדיקות שנערכו מצאו בסיס לכך שהפיצוץ נגרם ממטען חומר נפץ רב עוצמה, הזהה למטעני נפץ אחרים שהופעלו נגד בסיסי הכוח הרב לאומי בביירות מספר חודשים לאחר מכן. מטענים אלה כללו טונות של גז בוטאן, היוצר "פיצוץ נפחי". המטענים הוסתרו במכוניות תופת.

בין הממצאים שנמצאו על ידי צוות הבדיקה האחרון, נמצאו שרידים של רכב לא מוכר שלא היה בשימוש צה"ל. כן אותרו עדויות של לבנונים ובהן עדות של משפחה שאחד מבניה היה המחבל המתאבד.

תגיות:אסון צורועדת חקירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה