היסטוריה

היכן התפללו במדבר? מסע בזמן בעקבות בתי הכנסיות העתיקים

מתי התחילו בני ישראל להקים בתי כנסיות? האמנם היו בתי כנסיות בימי משה רבנו? הצטרפו אלינו למסע בזמן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בסדרה זו נתחקה בעז"ה אחרי ההיסטוריה של בתי הכנסת בעם ישראל לדורותיו.

מתי התחילו בני ישראל להקים בתי כנסיות? חז"ל אמרו שתפילות – במקום תמידין תקנום, כלומר במקום הקורבנות. ניתן היה להבין מכך שהתפילה, וממילא גם בית הכנסת, התחילו רק אחרי חורבן הבית. אך כפי שנראה, אין פני הדברים כך.

בית הכנסת מוזכר במקורות הקדומים ביותר. על דברי יעקב לבניו, שמעון ולוי, "אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל" אומר תרגום ירושלמי: "בבתי כנסיות ובבתי מדרשות". על דברי יתרו "והודעת להם את הדרך ילכו בה", אומר התרגום: "ותודיע להם את התפילה אשר יתפללו בבית הכנסת". את הפסוק "מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל", פירשו חז"ל על בתי כנסיות.

האמנם היו בתי כנסיות בימי משה רבנו? מסתבר שכן. חז"ל לימדונו שמשה רבנו תיקן לישראל קריאת התורה בשבתות. מסורת זו מוזכרת בעוד הרבה מקורות קדומים (יוסף בן מתתיהו, פילון, האונגליון). בשבתות, בני ישראל היו מתאספים לשמוע דברי תורה, כפי שמוזכר גם בנביא, בסיפור האישה השונמית "מדוע את הולכת אליו היום – לא חודש ולא שבת" (מלכים ב', ד', כ"ג). בראש חודש ובשבת היו הולכים לשמוע את דברי התורה.

בתיאור החורבן אומר ירמיהו "ואת בית המלך ואת בית העם שרפו הכשדים באש". מהו בית העם? אומרים חז"ל, וכך גם בתרגום – בית הכנסת, שהעם מתקבצים בו. וכך בתיאור קדום יותר של כיבוש גויים בארץ, נאמר בתהילים "שרפו כל מועדי אל בארץ" (ע"ד, ח'), ופירשו חז"ל שהכוונה לבתי הכנסיות.

התיאור ההיסטורי הקדום ביותר של בית כנסת הוא מהמאה השנייה לפני הספירה. יוסף בן מתתיהו מתאר כי מלכי סוריה אחרי אנטיוכוס אפיפנס נתנו מתנות לבית הכנסת באנטיוכיה. בבית הכנסת בסכדיה שבמצרים נמצאה כתובת המייחסת אותו עוד קודם לכן, לימי תלמי השלישי, 247 לפני הספירה בערך. כך גם בתי כנסת נוספים במצרים, באתריביס ובאלכסנדרונוסוס.

למרות כל זאת, היו חוקרים שניסו להכחיש את קדמות בתי הכנסת בעם ישראל. אולי רק בחו"ל, שלא היה בית מקדש, הוקמו בתי כנסיות? אך בשנת 1997 נחפר ארמון החורף של יוחנן הורקנוס הראשון, נכדו של מתתיהו החשמונאי. אהוד נצר, חופר האתר, חשף בו מבנה בית כנסת עצום ומרשים, בעל בסיליקה עשוי אומנות וסטווים. ברור שהחשמונאים לא המציאו את רעיון בית הכנסת, אלא להיפך, הדאגה לבית הכנסת גם במבצרי המלחמה שלהם מראה כמה היה הדבר אלמנטרי ומחויב המציאות עבור כל יהודי באשר הוא.

במאמרים הבאים נמשיך להתחקות על תולדות בתי הכנסת והתפילות בישראל.

תגיות:היסטוריהמדבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה