פרשת שלח

רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת שלח: שתפו משפחה וחברים

רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת שלח

אא

"אַךְ בַּיהוָה אַל תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַיהוָה אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם" (במדבר י"ד, ט')

רבינו בחיי בפירושו על פסוק זה מלמד אותנו על ההבדל בין יראת השם ליראת בני האדם.

"אך בה' אל תמרודו. למדך הכתוב שיראת העם הוא מרד בהקב"ה".

יראת העם (כלומר פחד מפני בני האדם), היא למעשה מרד בהקב"ה. מדוע?  משום שפחד מפני עונשי בני האדם מראה על חוסר אמונה וביטחון.

רבינו בחיי מבסס את דבריו על דברי שלמה המלך: "חרדת אדם יתן מוקש". החרדה מפני בני האדם היא זו שנותנת מכשול ומוקש לנפש האדם.. הפחד הזה מפני האדם (הזמני) יכול לגרום לאדם לשכוח את הקב"ה (הנצחי), וחלילה להתרחק ממנו. כפי שאמר הנביא ישעיהו (נא, יב-יג): "מי את ותיראי מאנוש ימות ומבן אדם חציר ינתן ותשכח ה' עושך".

"וכן אמר שלמה המלך ע"ה (משלי כט) חרדת אדם יתן מוקש, החרדה שיחרד האדם מעונשי בשר ודם היא הנותנת מכשול ומוקש לנפשו, וכן היא גורמת שישכח האדם להקב"ה, והוא שאמר הנביא (ישעיה נא) מי את ותיראי מאנוש ימות ומבן אדם חציר ינתן ותשכח ה' עושך".

 

אין שום כוח שיכול לעמוד בפני רצונו של הקב"ה

רבינו בחיי מסביר כי כשאדם פוחד מבני האדם ולא מהקב"ה, הוא למעשה מעיד על כך שאמונתו בהקב"ה אינה חזקה מספיק, כיוון שמחליף את יראתו מהכוח העליון לכוח אנושי, שזה מעשה של כפירה בכוחו של הקב"ה ובשליטתו בעולם.

מכאן נלמד עד כמה חשוב להתחזק בביטחון אמיתי בהקב"ה, ולזכור תמיד שהקב"ה הוא המגן והמושיע, ושאין שום כוח בעולם שיכול לעמוד מול רצונו של הקב"ה.

הרב יגאל כהן - הדרך אל הביטחון בבורא עולם

תגיות:פרשת שלחרבינו בחיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה