הורים וילדים

מבוקר עד לילה: היתרונות המפתיעים של שגרה קבועה (ואיך לשמור עליה בקיץ)

שמירה על שגרה יומית, הן בבוקר והן בערב, חשובה ביותר עבור הורים וילדים כאחד. השגרה מספקת מסגרת יציבה ותחושת ביטחון, ומהווה חלק חשוב מהבריאות הנפשית והפיזית של כל בני המשפחה. איך יוצרים שגרה מועילה לאורך השנה, ומה כדאי לעשות כדי לשמר אותה בחופשת הקיץ?

אא

כולנו אוהבים חופש, הזדמנויות חדשות ושינויי אווירה מדי פעם בפעם. אבל יותר מכל, כולנו יצורים שזקוקים לשגרה. בין אם אנחנו חובבי שינויים ובין אם חובבי קביעות - שגרה מספקת לנו יציבות, ביטחון ומסגרת ברורה להתנהל בה. במיוחד עבור ילדים, השגרה היא קרקע פוריה להתפתחות. בזכותה הם יודעים מה מצופה מהם, הם לומדים לתכנן את זמנם ומחזקים את הביטחון העצמי.

אך מה איתנו, ההורים? אין ספק שמלבד הילדים, גם ההורים מרוויחים מהשגרה. היא מאפשרת לנו לתכנן את זמננו בצורה יעילה, למצוא איזון בין עבודה לפנאי ולהתמודד בצורה מיטבית עם האתגרים היומיומיים של גידול ילדים. מכירים את הרגע שבו הילדים במיטות אחרי יום ארוך, ואתם יושבים לשתות כוס קפה / תה? גם זה חלק משגרה מבורכת, בין אם נתתם על כך את הדעת ובין אם לא. שמירה על שגרה יומית בבוקר ובערב מסייעת למשפחה כולה לשמור על סדר, מפחיתה מתח ומעניקה לנו איזון.

אם חשבתם ששגרת בוקר וערב מסודרת היא רק עניין של נוחות, תופתעו לשמוע שמדובר בכלי חינוכי ומעצים, לפחות לפי המחקר של דר' ברברה פיזה מאוניברסיטת "אילינוי". דר' פיזה טוענת שהרגלים קבועים כמו התעוררות בשעה מסוימת, ארוחת בוקר משותפת ופעולות ערב קבועות, כמו קריאת סיפור או שיחה משפחתית, יכולים לא רק להפוך את החיים לקלים יותר, אלא להפחית מתח וחרדה.

המחקר, שפורסם ב-2020, סקר מחקרים רבים מ-50 השנים האחרונות, ומצא כי שגרות משפחתיות משפרות את היחסים בין בני המשפחה, ומפחיתות בעיות התנהגותיות אצל ילדים. מחקר נוסף הצביע על כך ששגרה משפחתית מסייעת לפיתוח כישורים חברתיים והתנהגותיים חיוביים אצל ילדים.

 

שבו לאכול יחד

דר' פיזה מדברת רבות על החשיבות של שגרת ארוחה משפחתית. "למרות האתגר בארגון ארוחה משפחתית", היא אומרת, "האופי החזרתי של זמן הארוחה המשפחתי מאפשר חיבור טוב יותר של ההורים עם הילדים, מה שיכול להוביל להורות טובה יותר, ולילדים בריאים ומצליחים יותר".

"אנחנו יודעים שמשפחות עסוקות, אבל אנחנו גם יודעים שרוב שעות הארוחות נמשכות רק כ-20 דקות", אומרת ד"ר פיזה. "שלוש או ארבע ארוחות משפחתיות משותפות בשבוע הן כשעה אחת. יש לנו סיבה להאמין שארוחות משפחתיות קבועות הכוללות תקשורת קשובה ומכבדת מועילות לכל בני המשפחה".

ביהדות, כמובן, ארוחות השבת הן כמובן חלק גדול ומהותי מחיי המשפחה. שגרת הארוחות המשפחתיות בשבת בנויה מ-3 סעודות מלאות (ואפילו 4, אם אתם נוהגים לקיים סעודה רביעית) ותורמת רבות לחיזוק הקשר בין בני המשפחה. כך שגם משפחה יהודית עסוקה, שלא נוהגת לקיים ארוחות משפחתיות במהלך השבוע, יכולה ליהנות מהיתרונות הרבים של ארוחות כאלו במהלך השבת.

 

אז מהי שגרה טובה?

שגרת בוקר קבועה מתחילה בהשכמה נעימה והתארגנות רגועה לקראת היום. זוהי הזדמנות טובה ללמד את הילדים לקחת אחריות על משימות כמו סידור המיטה, הכנת התיק לבית הספר וצחצוח שיניים.

שגרת ערב קבועה מסייעת להרגיע את הגוף והנפש, ולהכין את הילדים לשינה טובה. פעולות כמו רחצה, סיפור לפני השינה ושיחה על חוויות, עוזרות לסגור את היום בצורה חיובית ומרגיעה. גם ההורים נהנים מתחושת סיום יומית, המאפשרת להם להתכונן ליום הבא. את הזמנים קובעים כמובן ההורים, בהתאם לאופי המשפחה ולגיל הילדים.

 

יש יתרונות?

כאמור, ליצירת שגרות בוקר וערב קבועות יש יתרונות רבים. להלן חלק מהם:

תחושת ביטחון: כאשר ילדים יודעים מה צפוי לקרות בכל רגע ביום, הם חשים בטוחים ורגועים יותר. היכולת לצפות מראש את פעילויות היום עוזרת להפחית חרדה ומתח.

שיפור תפקודי: שגרה מסודרת מאפשרת לילדים לפתח הרגלים חיוביים, כמו התארגנות מהירה בבוקר, סידור מיטה, סידור צעצועים וכדומה. גם ההורים נהנים מסדר יום ברור שמוקדש לכל משימה בזמן המתאים לה.

פיתוח עצמאות: ילדים לומדים לקחת אחריות על עצמם ועל משימותיהם כאשר הם מתרגלים לשגרה. זה מחזק את הביטחון העצמי ואת היכולת לתפקד בצורה עצמאית.

שיפור ההרגלים הבריאותיים: שגרת בוקר וערב כוללת פעילויות כמו צחצוח שיניים, רחצה ואכילה מסודרת. הרגלים אלו מסייעים בשמירה על בריאות הגוף ובמניעת מחלות.

קשרים משפחתיים חזקים יותר: שגרה קבועה הכוללת זמן איכות עם בני המשפחה, כמו ארוחת ערב משותפת או קריאת סיפור לפני השינה, מחזקת את הקשרים המשפחתיים ויוצרת זיכרונות נעימים.

 

שוברים שגרה, או "ומה קורה בקיץ?"

הקיץ, כאמור, מביא איתו שינוי בלוחות הזמנים של הילדים, בעיקר בשל החופשה מבית הספר. הילדים קמים מאוחר יותר, ישנים מאוחר יותר, ולעיתים יש תחושה שכל מה שעמלנו עליו במשך השנה מתפרק. יחד עם זאת, חשוב להמשיך לשמור על שגרה (גם אם שונה), ולו כדי לשמור על היתרונות שציינו קודם. איך נעשה זאת?

  • קביעת לוח זמנים גמיש: ריכוז כל הפעילויות בלוח זמנים אחד שיוצב במרכז הבית, ייתן הרבה שקט ומנוחה הן לילדים והן להורים. גם אם הפעילויות הן בגדר "שוברות שגרה" – ניתן להכניס אותן בתוך לוח זמנים קבוע, פחות או יותר, הכולל פעילויות קבועות כמו אכילה, שינה ומשחק. 

  • הקפדה על שעות שינה קבועות: למרות הפיתוי להישאר ערים עד מאוחר, חשוב לשמור על שעות שינה מסודרות, גם אם שונות. לדוגמא: ילד בגיל 7, שרגיל ללכת לישון ב-20:00 במהלך שנת הלימודים, יכול ללכת לישון שעה או שעתיים מאוחר יותר. זמן זה ירגיש עבורו כבונוס, אך עבורנו, ההורים, יוגדר כשגרה זמנית חדשה.
  • לא לשכוח תפקידים: גם במהלך החופשה ניתן ורצוי לבקש מהילדים לקיים מטלות יומיות כמו פינוי שולחן, ארגון החדר ועוד. ביצירת לוח זמנים הכולל את הפעילויות האלו – נספק לילדים אפשרות לשמירת שגרה כלשהי בתוך מה שנראה להם לעיתים כ"זמן ארוך וחסר משמעות", דבר שיעניק להם תחושת יציבות מבורכת.

  • אוכלים בזמן: גם אם השעות לא נשמרות באופן מדויק, חשוב לפחות

ם הבריאותיים: שגרת בוקר וערב כוללת פעילויות כמו צחצוח שיניים, רחצה ואכילה מסודרת. הרגלים אלו מסייעים בשמירה על בריאות הגוף ובמניעת מחלות.קשרים משפחתיים חזקים יותר: שגרה קבועה הכוללת זמן איכות עם בני המשפחה, כמו ארוחת ערב משותפת או קריאת סיפור לפני השינה, מחזקת את הקשרים המשפחתיים ויוצרת זיכרונות נעימים.ת לנסות לשמר את זמני הארוחות המשותפות, ולא לוותר עליהן.

    לסיכום, יתכן שהקיץ יביא איתו אתגרים בשמירת השגרה שאותה עמלנו לשמר במהלך כל השנה, אך עם קצת תכנון אפשר ליצור שגרה מבורכת גם בקיץ, וליהנות מחופשה יציבה וחיובית לכל המשפחה.

    יש לכם עצות לשגרת קיץ יעילה? כתבו לנו בתגובות.

    תגיות:חופש הגדולשגרה

    כתבות שאולי פספסת

    הידברות שופס

    מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

    60לרכישה

    מוצרים נוספים

    מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

    המלך דוד - הרב אליהו עמר

    סטרוס נירוסטה זכוכית

    מעמד לבקבוק יין

    אלי לומד על החגים - שבועות

    ספר תורה אשכנזי לילדים

    לכל המוצרים

    *לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה