פרשת שלח

רמב"ן על פרשת שלח: דבר תורה קצר ומרתק לשולחן השבת

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הקדוש ומשנה החיים של הרמב"ן

אא

בפרשת השבוע, פרשת שלח, מתארים המרגלים את גנות הארץ. בתגובה, עם ישראל פורצים בבכי ומבקשים לשוב למצרים. משה ואהרן שומעים זאת ונופלים על פניהם, ויהושע וכלב, שני המרגלים שלא היו שותפים להוצאת דיבת הארץ רעה – פונים אל בני ישראל ומבהירים להם כי הארץ טובה.

כה מובא בפרשת שלח, פרק י"ד:

"וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה מִן הַתָּרִים אֶת הָאָרֶץ קָרְעוּ בִּגְדֵיהֶם. וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד אך בה' אַל תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַה' אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם".

מבאר הרמב"ן:

"וטעם אך בה' אל תמרודו. כי יראתכם לחוזק העם היושב בה - הוא מרד בשם הנכבד".

הרמב"ן אומר: "וטעם אך בה' אל תמרדו" – הסיבה לכך שאומר להם לא למרוד בה' היא בגלל ש"יראתכם לחוזק העם היושב בה הוא מרד בשם הנכבד". כלומר, הפחד שלהם מהכוח והעוצמה של העם היושב בארץ הוא למעשה מרד בשמו הנכבד של ה'. הרמב"ן מסביר שכאשר הם פוחדים מיושבי הארץ, הם בעצם לא מביעים אמונה בכוחו של ה' ובהבטחותיו.

"כי לא בכוחכם יצאתם ממצרים כי יד ה' עשתה עמכם להפליא, והוא הבטיח אתכם שיורישם מפניכם. אם כן - האמינו ותצליחו".

הרמב"ן מוסיף ואומר: הם לא יצאו ממצרים בכוחם האישי, אלא בכוחו של ה' שעשה איתם נפלאות. ה' הוא זה שהוציא אותם מעבדות לחירות, ולכן אין להם סיבה לחשוש.

הוא ממשיך ומדגיש: "והוא הבטיח אתכם שיורישם מפניכם" – ה' הבטיח להם שהוא ינחיל להם את הארץ ויגרש את העמים היושבים בה. אם כן, הם צריכים להאמין בהבטחותיו של ה' ולסמוך עליו, ואז יצליחו.

"ואמרו 'ואתם אל תיראו... כי לחמנו הם', כי גם בטבע ובנוהג שבעולם יפלו לפנינו, כי נפל פחדנו עליהם ויניחו אותנו לאוכלם כלחם".

הרמב"ן מסביר שיהושע וכלב אמרו לעם ישראל לא לפחד מיושבי הארץ, כי "לחמנו הם" – כלומר, הם יהיו קלים לניצחון כמו לחם שקל לאכול. הם הדגישו שגם בטבע ובנוהג שבעולם, כאשר אויבים מפחדים, הם נחלשים ונופלים בקלות. פחדם של יושבי הארץ מעם ישראל גורם להם להיות חלשים יותר, ולכן עם ישראל יוכל לנצח אותם בקלות רבה.

"'סר צילם מעליהם' – מגנם וחזקם, כשרים שבהם מתו. דבר אחר, צילו של מקום סר מעליהם, לשון רש"י".

רש"י מפרש את הביטוי "סר צלם מעליהם" ומביא שני פירושים:

הפירוש הראשון הוא שמגנם וחזקם, כלומר, האנשים הצדיקים והחזקים שבהם, מתו. כך, למעשה, הוסרה ההגנה הרוחנית והפיזית של יושבי הארץ.

הפירוש השני הוא שההגנה האלוהית שהייתה על יושבי הארץ סרה מהם. כלומר, ה' כבר לא מגן עליהם והם חשופים ופגיעים.

הרב יגאל כהן עונה: "איפה הקב"ה היה בטבח האכזרי של חמאס?"

"ורבי אברהם אמר כי 'צילם' - מגן וצנה אשר הם צל על הנלחמים יאמרו כי נפל פחדנו עליהם ולא יקחו מגן וצנה וכובע להיחלץ להילחם כנגדנו, ויפה פירש".

רבי אברהם אבן עזרא מפרש את "צילם" כמגן וצנה. הוא מסביר שכאשר נאמר "סר צלם מעליהם", הכוונה היא שהאויבים איבדו את כלי ההגנה שלהם, ולא יתכוננו להילחם כי פחדם נפל עליהם.

"אבל יתכן שירמוז הכתוב למה שנודע כי בליל החותם לא יהיה צל לראש האיש אשר ימות בשנה ההיא, לכך יאמר: 'כבר סר צילם מעליהם, שנגזר עליהם מיתה, וה' אתנו, כי הוא השוכן בקרבנו, ועושה לנו נסים ונפלאות לעיני כל רואה. על כן אל תיראום".

הרמב"ן מסביר ש"סר צלם מעליהם" יכול לרמוז לכך שבליל החותם (יום הכיפורים) אין צל לראש מי שימות בשנה הקרובה. המשמעות היא שנגזר עליהם מיתה, וה' עם ישראל, עושה להם ניסים ונפלאות. לכן, אין לפחד מהאויבים.

"או ירמוז לשרי מעלה, שאין אומה נופלת עד שנופל השר שלה תחילה (מכילתא שירה ב) כענין שכתוב (ישעיהו כד כא) 'יפקוד ה' על צבא המרום במרום ... ואחר כך על מלכי האדמה באדמה', וכמפורש בספר דניאל (י כ) 'יאמר כבר סר הכח אשר בצלו יחיו הגויים', וה' המשפיל אותם איתנו, על כן אל תיראום. וכך אמרו במדרש שיר השירים 'ונסו הצללים', אלו שרי אומות והמלאכים שלהם, כי הם הצל על האומות, וכבר הזכרתי זה במקומות אחרים (ויקרא יח כה לעיל יא טו)".

הרמב"ן מסביר ש"סר צלם מעליהם" יכול לרמוז לשרי מעלה של האומות, כלומר המלאכים המגינים על האומות. אין אומה נופלת עד שנופל השר שלה תחילה, כפי שנאמר בישעיהו ובדניאל, שכשה' משפיל את השרים שלהם, האומות נחלשות.

הרב יגאל כהן - מי האויב האמיתי? לא מה שחשבתם:

לסיכום, מן הדברים עולה כי הרמב"ן מלמד כי יש לבטוח בה' ולא לפחד מאויבינו, שכן הוא עשה לנו ניסים ונפלאות בעבר ויכול להמשיך בכך. יש להכיר בכך גם במלחמת "חרבות ברזל" ובחזית מול חיזבאללה בצפון. עלינו לזכור כי ה' מגן עלינו וכאשר אנו מאמינים בו, בוטחים בו, ועושים את רצונו - אין מקום לפחד.

בכל רגע שעולה תחושת פחד וחרדה, נשנן את דברי יהושע וכלב לעם:אך בה' אַל תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַה' אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם". כאשר נתחזק במצוות ה' ונבטח בו ובכוחו הגדול – ננצח את אויבינו ונזכה בקרוב לנצח על מלאכת בית ה'.

"היו שם מאות מחבלים, והוא צועק שלוש מילים" - הרב יגאל כהן בסיפור מצמרר:

 

 
תגיות:פרשת שלחרמב"ן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה