חדשות בעולם

דאגה בשלטון האיראני: נשיאים לשעבר תומכים במועמד "האופוזיציה"

פחות מיממה לפתיחת הקלפיות שני נשיאי איראן לשעבר הודיעו על תמיכה במסעוד פזשכיאן, המועמד היחיד מבין ארבעה שלא מזוהה עם האייתולות. פזכשיאן קרא לרפורמות במדינה ולמשא ומתן עם המערב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבחירות לנשיאות איראן ייערכו מחר, ושני נשיאים לשעבר במדינה קראו היום (חמישי) לציבור להצביע עבור המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן. הקוראים הם הנשיאים לשעבר חסן רוחאני ומוחמד חאתמי. כמו כן, פורסמה הצהרה דומה מטעמו של מוחמד ג'וואד זריף, שכיהן כשר חוץ, והצהיר: יש הזדמנות לשינוי, מגיע לפזשכיאן לנצח".

לפני שלושה שבועות הודיע השלטון כי "אישר" את מועמדתם של שישה מתמודדים על תפקיד הנשיא. אמש הודיעו שניים מהמתמודדים שהם מסירים את מועמדתם. מדובר בעלי רזא זאכאני, ראש עיירת טהרן, ובאמיר חסין זאדה. השניים נחשבים לשמרנים.

אי לכך, מלבד פזשכיאן, נותרו במרוץ שלושה מועמדים המזוהים עם השלטון: מחמד קאליבאף, יושב ראש הפרלמנט; ראש צוות המשא ומתן של איראן על הגרעין, סעיד ג'לילי, ושר הפנים לשעבר מוסטפה פורמוחמדי. קאליבף נחשב למועמד המוביל וזוכה לתמיכה מהאייטולות.

האופוזיציה האיראנית, היושבת בגלות, דיווחה כי הצהרתם של שני הנשיאים לשעבר עוררה דאגה בקרב בכירי השלטון. בהודעה שפרסם הנשיא לשעבר רוחאני הוא כתב כי פזדשכיאן "ישפר את היחסים עם ארצות המערב ויחזיר את איראן להסכם הגרעין. יש לו תכונות חשובות כמו כנות, אומץ ונאמנות לאומה, ולכן הוא ראוי לכהן כנשיא הרפובליקה האיסלאמית".

פזשכיאן, מנתח לב בן 69, שכיהן בעבר כשר הבריאות וכיום חבר בפרלמנט, קרא בנאומיו האחרונים לאיראן לחזור להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 והתפורר מאז פרישתה של ארה"ב ממנו ב-2018. הוא הפציר ברפובליקה האיסלאמית לשפר את קשריה עם המערב. סיסמת הבחירות שלו היא "למען איראן" – קריאה להתלכד סביב הלאומיות במקום סביב הדת, והיא מתכתבת עם קמפיין הבחירות שניהל בעבר הנשיא הרפורמיסט חאתמי. פזשכיאן נוהג להצטלם עוטה צעיף ירוק, הקשור ל"תנועה הירוקה" שהובילה בשנת 2009 את המחאה נגד המשטר, בעקבות ההכרזה כי הנשיא דאז מחמוד אחמדינג'אד ניצח שוב בבחירות. רבים מהאיראנים האמינו כי התוצאות זויפו, ובעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון נהרגו עשרות.

רוחאני אמר כי מבין המועמדים, פזשכיאן הוא היחיד שמסוגל להסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן וגרמו נזק קשה לכלכלה שלה. "ביום שישי אתם צריכים להצביע למישהו שנחוש לסלק את הצל שמטילות הסנקציות על העם האיראני", אמר הנשיא לשעבר. חתאמי הוסיף כי "הבחירות הן הזדמנות לשינוי באיראן, ופזדשכיאן הוא מנהיג ישר, שרודף צדק ונלחם בשחיתות".

הבחירות באיראן נערכות בעקבות מותו של הנשיא איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק. המנהיג הרוחני, עלי חמינאי, הגיב לקריאת התמיכה במועמד הרפורמיסטים: "מי שיש לו התנגדות ולו הקלה ביותר למהפכה האיסלאמית או למערכת האיסלאמית הוא חסר תועלת עבורכם. מי שנצמד לארה"ב ומדמיין שבלי טובות ממנה אי אפשר לעשות כלום במדינה לא יהיה לכם לשותף טוב".

תגיות:בחירות באיראןמסעוד פזשכיאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה