הדף היומי

ממתק לדף היומי: בבא בתרא דף ב, כ"א סיון תשפ"ד

סדרה חדשה באתר הידברות: "ממתק לדף היומי". היכנסו כדי לטעום מניחוחה של מסכת בבא בתרא, הנלמדת כעת על סדר הדף היומי - שתפו משפחה וחברים

(קרדיט: shutterstock)(קרדיט: shutterstock)
אא

בשעה טובה ובעזר ה' אנחנו מתחילים ללמוד על סדר הדף היומי את מסכת בבא בתרא, המסכת עם מספר הדפים הגדול ביותר בתלמוד הבבלי – 175 דפים (המסכת מתחילה בדף ב' ומסתיימת בדף קע"ו).

המשנה הראשונה של המסכת פותחת בדין של שני שותפים שרצו לעשות מחיצה בחצר המשותפת שלהם:

"השותפין שרצו לעשות מחיצה בחצר – בונין את הכותל באמצע. מקום שנהגו לבנות גויל גזית כפיסין לבינין בונין – הכל כמנהג המדינה".

רבי יהונתן אייבשיץ, בספרו "יערות דבש", מפרש על דרך הדרוש והמוסר, כי

"השותפים שרצו לעשות מחיצה שהם גוף ונפש נשתתפו לעשות גדר מבלי לשמוע בקול היצר הרע ובאמת לולי חסד ה' אין לקבל תפלתם כדכתיב גדר דרכי בגזית גם כי אזעק ואשוע סתם תפלתי. אבל הקב"ה בריחי ברזל יגדע. וזהו כאשר יעשו גדרים גדולים...".

הגוף והנפש ירדו לעולם הזה כרוכים יחד. הגדר שעליהם לבנות באמצע היא משל לסייגים ולגדרים גדולים שיש לעשות כדי למנוע, חלילה, נפילה לבור שהיצר הרע מנסה להפילם לתוכו. הגדר צריכה להיות מסיבית – בדומה לגדר פיזית שבונים מחומרים קשיחים של גויל וגזית –  כדי שהיצר הרע לא יוכל לחדור באמצע. ואז הקב"ה יסייע ותתקבל התפילה שלא ליפול ברשתו של היצר הרע.

"וכבר נודע מ"ש חכמי מוסר שבכל הדרכים יש לילך בדרך הממוצע זולת בעל תשובה יש לילך בקצה אחרון ולעשות גדרים גדולים ומחיצות של ברזל ואבנים ולא מחיצה גרוע אשר בקל ליפול. ולזה בונים גויל וגזית ולא בפחות... וצריך לעשות גדרים גדולים בדרך הממוצע שיבוא לו האדם, וזהו בונים באמצע גויל וגזית. והעיקר להיות שפל עניו לילך שחוח מבלי להתגאה כי אמרו חז"ל כל המתגאה כאילו עובד עבודה זרה".

תגיות:הדף היומימסכת בבא בתראממתק לדף היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה