פיתוח האישיות

מה בין אהבה להכנעה, ומדוע חשוב לחייך?

אסור לנו להיות עבדים לרצונו של אדם אחר. אם נזכור זאת בכל מצב, השליטה על מעשינו תהיה בידינו ולא בידיהם של אחרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חשוב לדעת כי לאהוב את הזולת ולכבדו אין משמע להיכנע לכל רצונותיו. לפעמים כניעה היא הפך האהבה דווקא. זאת כאשר נכנעים מתוך פחד, ולא מתוך מחשבה שהדבר נכון או מפני שרוצים בטובתו של המכתיב את רצונותיו. קל לזהות את המניע למילוי רצונו של הזולת ולדעת אם מדובר בכניעה מתוך פחד, או בעשיית רצונו מתוך אהבה אליו או מתוך הכרה בנכונות המעשה: כאשר נענים לבקשה בלי לחשוב אם היא תיטיב לנו או למבקש, משמע שנוהגים בכניעה. לעומת זאת, אם נענים לבקשה בחיוב לאחר מחשבה ואף דיון עם המבקש בדבר תכלית הבקשה והשפעת תוצאותיה עלינו ועליו, משמע שפועלים מאהבה.

מובן שאין צורך להתווכח על כל פרט וכל בקשה קטנה שמופנית אלינו. אין טעם להתפלסף על הצורך בכוס מים שביקשו מאתנו, אבל חשוב שלא לפעול בלי מחשבה ולא להפוך לרובוט של אדם אחר. באופן כללי עלינו להיות ערים למניעים למעשינו ולא לפעול מתוך פחד.

אסור לנו להיות עבדים לרצונו של אדם אחר. גם לא לרצונו של בן זוגנו. עלינו להוקיר אותם ולרחוש להם כבוד, אבל לא לעשות דברים שליליים כדי לְרַצּוֹת אותם. אם נזכור זאת בכל מצב, השליטה על מעשינו תהיה בידינו ולא בידיהם של אחרים.

כאשר יש לנו שליטה על עצמנו, הכול קל יותר. ביקורות ועלבונות אינם משפיעים עלינו, מפני שאיננו מאפשרים להם לחדור לתוכנו ולפגוע בערך העצמי שלנו. במצב זה אנו יכולים להשיב עניינית ובלי עצבנות, ולהבין שייתכן שמדובר בדעה שאינה ראויה לאמון. עלינו להרגיל את עצמנו להיות שמחים ונינוחים, בלי קשר להתנהגותם של האחרים כלפינו. תמיד יהיו סביבנו אנשים צמאים לשליטה שינסו להפעיל עלינו את שליטתם, ועלינו להתחזק מבפנים כדי שנצליח לעמוד כנגדם. נזכור כי אלו שאוהבים אותנו, אוהבים ומעריצים אותנו בגלל מעשינו ולא מפני שאנו ממלאים את רצונם. כך נזכה לקבל את הערצתם ואהבתם של כולם, אפילו של אלו הרוצים לשלוט בנו.

חשוב לדעת שאנשים שתלטנים אינם מאושרים, אינם רואים את עצמם כמאושרים וגם אינם מאמינים באושר. גרוע מזה, הם אינם רוצים למצוא את עצמם לבד במצב הזה, ולכן מנסים לגרור אנשים אחרים לבור שלהם. עלינו להיות חזקים ולהיאבק למען האושר שלנו. לעשות דברים מהנים, לחשוב על דברים חיוביים, לדון בשפה חיובית, לא לאבד את חוש ההומור, להיות יצירתיים בלי לפגוע באחרים, לשמור על קשר עם אנשים טובים ולהיות חלק מקבוצה של חברים שמחים וחיוביים. לנוכח התנהגות זו, יש להניח כי השתלטן שבחבורה יגלה עצבנות ויהיה אובד עצות בשל איבוד השליטה במצב. אבל עם הזמן, בלית ברירה, הוא יוותר ויעבור גם הוא לצד שלך. כי בסופו של דבר, שמחה אמתית היא כמו מבצר: איש אינו יכול להפיל אותה. להפך, היא הפולשת לשטחיהם של אחרים. העובדה שאתה מאושר תגרום לשתלטן הכפייתי לוותר על הפלישה לשטח שלך. אם אתה מתקשה להגיע למצב של אושר פנימי אמתי, דע כי בעניין זה ישנו "שקר חיובי", העמדת פנים יעילה ורצויה: שקר לעצמך שאתה מאושר, העמד פנים שיש לך מספיק סיבות לחייך והכרח את עצמך לחייך מול אחרים. אט אט יחדור האושר החיצוני ללבך ויתמקם בו, ואתה תגלה כי אתה מאושר באמת. יש מקומות שהחיוך נדיר בהם כל כך, עד שהאנשים מתפלאים לנוכח כל חיוך. אולם עליך לדעת כי מהות העולם היא אושר. בני אדם הם הצובעים אותו בעצב. אף אם אתה היחידי שמחייך בסביבה, דע לך שאתה הנורמלי.

תגיות:משפחההכנעהאהבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה