הדף היומי

ממתק לדף היומי: בבא בתרא דף ג, כ"ב סיון תשפ"ד

סדרה חדשה באתר הידברות: "ממתק לדף היומי". היכנסו וטעמו מניחוחה של מסכת בבא בתרא, הנלמדת כעת על סדר הדף היומי - שתפו משפחה וחברים

(קרדיט: shutterstock)(קרדיט: shutterstock)
אא

"גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" (חגי ב', ט')

הגמרא מביאה פסוק זה כדי להוכיח, שבית המקדש השני היה גבוה יותר מבית המקדש הראשון. ואומנם, האמוראים נחלקו בביאור הפסוק.

"רב ושמואל ואמרי לה ר' יוחנן ור"א חד אמר בבנין וחד אמר בשנים".

לדעה אחת "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" בא לידי ביטוי בבניין עצמו, שבית שני היה גבוה יותר מבית ראשון. לדעה שנייה, בית שני היה "גדול" יותר מבית ראשון בשנים – בעוד בית ראשון עמד על תלו 410 שנים, בית שני עמד 420 שנים.

ועולה השאלה מאליה: מדוע בית שני מכונה בפסוק "האחרון", והרי במהרה בימינו ייבנה בית המקדש השלישי, שהוא יהיה הבית האחרון?

התוספות יום טוב (דמאי, פרק ז' משנה ג') מסביר, שהכינוי "אחרון" במקרא הוא לאו דווקא מוחלט, אלא יחסי – אחרון ביחס למה שקדם לו.

"ונמצא בכתוב כיוצא בזה שנאמר (בראשית ל"ג) וישם את השפחות וילדיהן ראשונה ואת לאה וילדיה אחרונים ואת רחל ואת יוסף אחרונים ולא נמנע לקרוא אחרונים לאמצעיים אף על פי שיש עוד אחרים אחריהם והיינו דכלפי הקודמים אליהם קרויים אחרונים".

כאשר יעקב אבינו מסדר את המחנה לקראת המפגש עם עשיו, הוא מציב את לאה וילדיה באמצע, אחרי השפחות וילדיהן ולפני רחל ויוסף. מדוע, אם כן, הכתוב אומר כי לאה וילדיה היו "אחרונים"? אלא שהם היו "אחרונים" ביחס לשפחות וילדיהן, שקדמו להם.

כך גם בפסוק "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון". ממשיך התוספות יום טוב:

"ושמעתי שמן הכתוב הזה תשובה לשואל בפסוק 'גדול יהיה כבוד הבית האחרון' שעל בית שני נאמר. ונמצא שאין עוד שלישי. והתשובה שפירושו כמו אחרונים דלאה שיש עוד יוסף ורחל אחרונים לה, כן בית שלעתיד שיבנה במהרה בימינו יהיה אחרון לזה השני".

החתם סופר מתרץ באופן אחר:

"ולפע"ד עוד בית הראשון היו השכינה והלוחות עיקר והבית טפל כקליפה לפרי ואמנם בית שני החסר מהנ"ל היה כבוד הבית עיקרי יותר".

הגמרא במסכת יומא (דף ט') מציינת דברים שהיו במקדש ראשון ולא היו במקדש שני: "ארון וכפורת וכרובים אש ושכינה ורוח הקודש ואורים ותומים". לדברי החתם סופר, הפסוק בא ללמד כי בבית ראשון הלוחות והשכינה היו עיקר והבניין היה טפל, כדוגמת הקליפה של הפרי שהינה החלק הפחות חשוב בו. לעומת זאת, בבית שני המבנה הפיזי הפך להיות עיקר, שכן לא שרתה בו שכינה ולא היו בו לוחות. מבחינה זו הבית השני נקרא "אחרון", שכן בבית השלישי הבניין עצמו, בדומה לבית ראשון, יחזור להיות "טפל" – החלק הפחות חשוב, לעומת השכינה שתשרה בו:

"לעניין זה הוא אחרון כי השלישי שיבנה במהרה בימינו יהיה כבוד ה' בתוכו ביתר שאת והבית טפל".

 

עוד ממתק לדף היומי:

בבא בתרא דף ב, כ"א סיון תשפ"ד

תגיות:הדף היומימסכת בבא בתראממתק לדף היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה