במאמר זה, השלישי בסדרת 'שער הביטחון', נמשיך להעמיק בדברי רבנו בחיי, המפרט  את 10 היתרונות המדהימים של ביטחון בה' לעומת האלכימיה. בעוד האלכימאים פועלים תחת פחד והסתרה, הבוטחים בה' חיים בשלווה ובביטחון מלא. במאמר זה, נחשוף את הסודות וההבדלים המשמעותיים שמראים כיצד ביטחון בה' יכול לשנות את חיינו ולהעניק לנו יציבות ורוגע שאין להם תחליף. הצטרפו אלינו למסע מרתק שבו נגלה למה באמת כדאי לבטוח בה' וכיצד זה משפיע על כל תחום בחיינו.

לשני היתרונות הראשונים של הבוטח בה', לחצו כאן

"והשלישי: כי בעל האלכימיה אינו מאמין על סודו זולתו מיראתו על נפשו".

והיתרון השלישי, שהכימאי אינו סומך על אחרים לגלות להם את סוד אומנותו מפני פחדו על נפשו מעונש המלך על עסקו בזיוף.

"והבוטח באלוהים איננו ירא משום אדם בביטחונו, אבל הוא מתפאר בו. כמו שאמר דוד המלך עליו השלום (תהלים נו, יב) 'באלוהים בטחתי לא אירא מה יעשה אדם לי'".

ואילו הבוטח באלוקים אינו פוחד משום אדם, ולהיפך – מתגאה בביטחונו בה', וכמו שאמר דוד המלך עליו השלום: בה' בטחתי לא אירא מה יעשה אדם לי'.

"והרביעי: כי בעל האלכימיה אינו נמלט מהזמין מהזהב והכסף הרבה לעת צרכו, או שלא יזמין מהם כלום אלא כפי שיספיק לזמן מועט. ואם יזמין ממנו הרבה, יהיה כל ימיו מפחד על נפשו שלא יאבד ממנו במיני סיבות האבדה, ולא ישקוט לבו ולא תנוח נפשו מפחדו עליו מהמלך והעם. ואם לא יזמין מהם אלא למלאות מחסורו זמן מועט, אפשר שיבצר ממנו המעשה בעת הצורך הגדול אליו מפני המנע סיבות מסיבותיו ממנו".

והיתרון הרביעי, שהכימאי לא יימלט מאחת משתי אפשרויות: שיזמין כמות גדולה של זהב וכסף שתספיק לו לעבודתו לכשיצטרך, או שיזמין רק כמות קטנה שתספיק לו לצרכיו לזמן מועט. ובכ ל מקרה הוא דואג תמיד, שאם יזמין כמות גדולה יהיה כל הזמן בפחד, שתא תאבד הסחורה על ידי מיני סיבות היכולות לגרום לה להיאבד, וליבו לא יהיה שקט ולנפשו לא תהיה מנוחה מפחד המלך והעם, העלולים לקחת ממנו את סחורתו. ואם יזמין כמות קטנה של כסף וזהב שיספיקו לו לעבודתו לזמן קצר בלבד, יפחד וידאג שמה יקרה שלא יוכל לעבוד אפילו בזמן שיהיה לו בכך צורך גדול, מפני שיחרו לו החומרים שבהם הוא משתמש.

כל החיים שלך תלויים רק בדבר אחד – ברצון הלב, אבל כדאי שתזהר מאוד מהרצונות שלך. צפו:

"והבוטח באלוהים ביטחונו חזק באלוהיו שיטריף אותו כרצונו בעת שירצה ובמקום שירצה. כאשר יטריף העובר ברחם אמו, והאפרוח בתוך הביצה, אשר אין בה מקום מפולש להיכנס אליו ממנו דבר מחוצה, והעוף באוויר, והדגים במים, והנמלה והתולעת עם חלישותם. ויבצר הטרף מהארי עם תוקפו בקצת הימים. כמו שכתוב (תהלים לד, יא) כפירים רשו ורעבו ודורשי ה' לא יחסרו כל טוב', ואמר (משלי י, ג) 'לא ירעיב ה' נפש צדיק', ואמר (תהלים לז, כה): 'נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם'".

ולעומתו הבוטח באלוקים, ביטחונו חזק באלוקיו שייתן לו את מזונו כרצונו, בזמן שירצה וממקום שירצה, כשם שזן הבורא יתברך את העובר ברחם אימו ואת האפרוח בתוך הביצה, למרות שאין בה פתח להכניס לתוכה אוכל מבחוץ, וכמו שהוא זן את העוף באוויר, ואת הדגים בים, ואת הנמלה והתולעת למרות חלישותם, ולעומתם הארי, למרות גבורתו, לעיתים לא ימצא לעצמו מזון.

"והחמישי: שבעל האלכימיה תחת יראה ופחד על מלאכתו מן המלך ועד הקטן שבעם. והבוטח באלוהים ירצוהו המלכים ונכבדי בני אדם, אף החיות והאבנים מבקשים רצונו. כמו שנאמר במזמור יושב בסתר עליון (תהלים) ... עד אחריתו. ואמר (איוב) בשש צרות יצילך ובשבע לא יגע בך רע, ברעב פדך ממות... עד סוף העניין".

והיתרון החמישי, שהכימאי נתון בפחד שלא תיוודע מלאכתו למלכות, ולכן חושש הוא מבני אדם, מהחשובים ועד לפחותי העם. ואילו הבוטח באלוקים, אף הגדולים והנכבדים שבבני אדם יראים ממנו, ואפילו החיות והדומם רוצים לעשות רצונו ואינם מזיקים לו, כמו שמפורש בזמור צ"א בתהילים, וכמו שנאמר באיוב: "בשש צרות יצילך ובשבע לא יגע בך רע, ברעב פדך ממות", וכוונת הפסוקים, שהקב"ה יצילהו מאותן 6 הצרות המוזכרות בפסוקים, ואף מהצרה השביעית, ואלו הן הצרות: רעב, מלחמה, מחלוקת ולשון הרע, שודדים, רעב הבא מחמת יוקר המזון, חיות רעות ואבי מכשול.

לפרקים הקודמים בסדרה:

סדרת שער הביטחון: איך אמונה וביטחון בה' מביאים רוגע ושפע?

כך תשיגו שלוות נפש אמיתית

איך אפשר לראות את הטוב כשאתה רואה במו עיניך את הרע מול העיניים? הרב יגאל כהן בקטע מצמרר. צפו: