הדף היומי

ממתק לדף היומי: בבא בתרא דף ד, כ"ג סיון תשפ"ד

סדרה חדשה באתר הידברות: "ממתק לדף היומי". היכנסו וטעמו מניחוחה המתוק של מסכת בבא בתרא, הנלמדת כעת על סדר הדף היומי - שתפו משפחה וחברים

(קרדיט: shutterstock)(קרדיט: shutterstock)
אא

הגמרא מספרת על המלך הורדוס, שהרג את החכמים בדורו מפני שחשש שיערערו על כשרות מלכותו, שהרי הוא היה עבד אדומי שאינו יכול למלוך. הוא השאיר בחיים את התנא בבא בן בוטא כדי ליטול ממנו עצה, אך באכזריותו הרבה סימא את עיניו. לאחר שהבין כי אין לו מה לחשוש מבבא בן בוטא ומחכמי ישראל, הוא שאל אותו כיצד עליו לתקן את המעשה של הריגת החכמים. השיב לו בבא בן בוטא:

"הוא כבה אורו של עולם דכתיב 'כי נר מצוה ותורה אור', ילך ויעסוק באורו של עולם דכתיב 'ונהרו אליו כל הגוים'".

בבא בן בוטא יעץ להורדוס כי מכיוון שהרג את חכמי ישראל, שתורתם נמשלה לאורו של עולם, עליו לבנות מחדש את בית המקדש, שאף הוא נמשל לאורו של עולם. בהמשך מתארת הגמרא את יופיו של הבית שבנה הורדוס:

"מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו".

הבן איש חי, בפירושו "בן יהוידע" על אגדות הש"ס, מסביר באמצעות משל את ההבדל בין חכמי ישראל, שהם אורו של עולם, לבין הפילוסופים – החכמים שמתנהלים אך ורק על פי השכל וההיגיון, וכופרים בתורה שבעל פה.

"משל לאחד שהיה יושב בתוך ארמון גדול, אך הוא עיניו פתוחות, ויש לו אור גדול שם שרואה בו, הנה זה הוא רואה הפתח של הארמון בעיניו, ותכף ומיד הוא יוצא ונכנס בו, ואף על פי שיש באותו ארמון כמה פתחים של חלונות גדולים, או של חדרים שפתוחים לתוך אותו ארמון, לא ישגה ויטעה ללכת באחד מהם שיחשוב שזה הוא פתח העיקרי של הארמון, כי עיניו פתוחות והאור מאיר להם, הנה הם רואים בהשקפה ראשונה איה הוא פתח העיקרי של הארמון, ולמה ישגו ויטעו".

חכמי ישראל נמשלו למי שעיניו פקוחות, אור חזק מאיר את דרכו, ולכן הוא רואה היטב ומוצא בקלות את פתח הארמון הגדול, למרות שבארמון זה חלונות גדולים ופתחים רבים שעלולים לבלבל אותו ולהטעות אותו בדרכו.

"מה שאין כן הפילוסופים שאינם מאמינים בקבלה ומסורת שהיא תורה שבעל פה, המאירה לעינינו, אשר באורה ידע האדם מטרת האמת בהשקפה הראשונה בכל דבר ודבר, ורק רוצים לידע האמת על ידי השערת שכלם, ואומדן דעתם.

הנה הם ידמו ליושב בתוך ארמון גדול, ובארמון זה יש כמה חלונות גדולים, שיש להם פתחים ושערים גדולים במידת שער פתח העיקרי של הארמון, ועוד יש חדרים שלש וארבע שיש להם פתחים ושערים בתוך הארמון מפתח העיקרי שלו. הנה ממשש בידיו בכותלי הארמון למצוא הפתח העיקרי, כדי לצאת בו, והנה הוא פוגע בפתח של החלון הגדול, וחושב שזה הוא פתח העיקרי, ונכנס בו ד' וחמש טפחים, והנה כותל סתום לפניו, אז ידע שזה פתח של חלון הוא, וחוזר לארמון, וימשש בכותל בהלכו, וימצא גם כן פתח גדול, ויחשוב בודאי זו פתח הארמון העיקרי, ונכנס בו, והולך שתים ושלש אמות, ורואה כותל סתום, אז ידע שזה הוא פתח החדר שיש בתוך הארמון, וימשש בכותלי הארמון, וגם כן טועה בפתחים של חלונות ושל חדרים, לחשוב שהם פתח העיקרי, והולך ומסבב כל כותלי הארמון מבפנים בכל רוחותיו, ואינו מוצא פתח העיקרי, כי לפעמים יבא אצל פתח העיקרי, ויחשוב שאין זה פתח העיקרי, ויעבור מאצלו באופן חוזר והולך כמה פעמים, ולא ימצא פתח האמיתי העיקרי.

כן אלו הפילוסופים תחשכנה עיניהם מראות, ורוצים להשיג הדברים על ידי השערת השכל, והם טועין, כי מחטיאין המטרה ואינם משיגים האמת".

הפילוסופים, המסתמכים על השכל האנושי כדי להגיע אל האמת ומסרבים להודות בתורת ה', דומים לעיוורים המממשים את דרכם באפילה, טועים בדרכם ומחטיאים את המטרה.

"נמצא לפי זה הקבלה והמסורת, שהיא תורה שבעל פה, היא אור המאיר לעיני האדם, כדכתיב ותורה אור, וכן דרשו חז"ל ליהודים היתה אורה זו תורה, ועל ידי אור תורה תחזינה עיני האדם פתחו של דבר האמת בהשקפה הראשונה, שיכוין אל דבר אמת, ולא ישגה ולא יטעה בדברי הבל ותוהו".

כאמור, העצה של בבא בן בוטא להורדוס כיצד לכפר על הריגת חכמי ישראל, שהם אורו של עולם, הייתה לבנות מחדש את בית המקדש, שגם הוא אורו של עולם:

"ולכן על הרג חכמי ישראל אשר הרגם, א"ל הוא כבה אורו של עולם המאור מן אור התורה המאיר בהם, אשר מפיהם תצא אורה זו תורה, לדעת האדם מטרת האמת אשר ילך בו ויסמוך עליו, ונתן לו עיצה בעבור זאת שיעסוק באורו של עולם זה בית המקדש, כי גם הוא מאיר לאדם ללכת בדרך אמת, שהוא דרך שדורכים בו חז"ל בדרך אמת, וימאס בדרך ואמונה של הפילוסופים שהם כופרים בקבלה ומסורת, ולא יודו אלא רק בדבר טבעי שמחייב השכל שלהם".

בסיום הדברים, מציין הבן יהוידע כי רעיון דומה, שיש למאוס בדרך הפילוסופיה וללכת בדרך התורה, טמון גם בעשרת הניסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש, כפי שמונה המשנה באבות (פרק ה' משנה ה').

"והוא דאמרו רבותינו ז"ל עשרה נסים נעשו לאבותינו בבית המקדש, אשר כולם דברים שהם הפך הטבע, ולא יחייבם השכל האנושי, ולכן כשרואה אותם האדם בחוש הריאות, בעל כורחו צריך לכפור ולמאוס בתורת הפילוסופים, אשר תכחיש ותהביל כל דברים שהם לא יחייבם השכל האנושי, ומאחר שיכפור בתורתם של אלו, בעל כורחו יודה בתורת אמת, ונמצא עיניו מאירים להשיג האמת מכח דברי תורתינו הקדושה".

 

עוד ממתקים לדף היומי:

בבא בתרא דף ב, כ"א סיון תשפ"ד

בבא בתרא דף ג, כ"ב סיון תשפ"ד 

תגיות:הדף היומימסכת בבא בתראממתק לדף היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה