הורים וילדים

"אמא, משעמם לי": 5 עצות להתמודדות עם השעמום של הילדים בחופש

החופש הגדול הגיע, והילדים מתחילים להשתעמם? אין צורך להילחץ. מה אומרים המחקרים העדכניים בנושא שעמום אצל ילדים, ולמה לא כדאי למהר ולפתור לילדים את בעיית השעמום? פתרון יצירתי

אא

הורים יקרים, האם שמעתם לאחרונה את הילדים שלכם אומרים "משעמם לי"? אתם לא לבד. בזמן החופש הגדול, רבים מהילדים מוצאים עצמם חסרי פעילות ומשועממים. אך לפני שאתם ממהרים להציע יציאה לקניון הקרוב, חשוב שתדעו ששעמום יכול להיות כלי חיובי להתפתחות הילדים. כן, בדיוק מה שאתם קוראים.

 

מגובה במחקר

מחקרים עדכניים מראים ששעמום מעודד יצירתיות, עצמאות ופתרון בעיות. אז בואו נבין איך זה עובד ואיך אנחנו, כהורים, יכולים לעזור לילדינו להפיק את המירב מרגעי ה"משעמם לי".

נתחיל בפינת נוסטלגיה קטנה. מה היו עושים ההורים שלנו כשהיו שומעים את המשפט "משעמם לי"? לשם התחלה – הם לא היו מתרגשים. בואו ניזכר יחד בכמה מהתשובות שקיבלנו אי שם בשנות ה-80 כשאמרנו "משעמם לי". לא בטוח שכל התשובות האלו היו עוברות היום, אבל תמיד נעים להיזכר:

  • משעמם לך? הכלים מחכים.
  • אתה משועמם? תסתובב במעגלים (תודו שזה מקורי).
  • אז תשתעמם, מה קרה?!
  • הלוואי והיה לי משעמם? אתה רוצה לנקות את הבית במקומי?

 

בעצם, הורינו בשנות ה-80 וה-90 השכילו להבין את מה שהמחקרים מוכיחים לנו היום – לא צריך להיבהל משעמום רגעי. אמנם אמרו חז"ל: "הבטלה מביאה לידי שעמום והשעמום מביא לידי חטא". אך מדובר בשעמום "לטווח ארוך", שממנו אכן כדאי להיזהר. אם נשכיל, כהורים, להתייחס לשעמום הרגעי כאל הזדמנות פז ללמוד משהו חדש – נוכל להפוך רגעים חסרי תועלת ליצירתיים במיוחד.

 

שעמום כמקפצה ליצירתיות

מחקר שפורסם על ידי מכון"Child Mind"   בשנת 2014  מציין כי כאשר ילדים לומדים להתמודד עם שעמום בעצמם, הם מפתחים עצמאות ותחושת אחריות על האושר והבריאות הנפשית שלהם. מחקר נוסף שפורסם במגזין " "Psychology Todayמצביע על כך שיש קשר הדוק בין מחשבות ספונטניות ליצירתיות כאשר המוח לא עסוק במשימות ספציפיות​. ובמילים פשוטות – לעיתים, דווקא המנוחה ו"עשיית כלום" מביאים לרעיונות מדהימים.

5 עצות לתמודדות עם "אבא / אמא, משעמם לי":

  1. אל תמהרו להציע רעיונות: כאשר הילד אומר שהוא משועמם, הימנעו מלהציע פתרונות מידיים. תנו לו זמן לשקול בעצמו מה הוא רוצה לעשות. הדבר מלמד אותו לחשוב עצמאית ולמצוא פתרונות בעצמו .בנוסף תוכלו להגיד לילדים שאתם מבינים את השעמום והחזירו אליהם שאלה: "אם היה לי משעמם, מה היית מציע לי לעשות?".

2. עודדו חשיבה: הציעו לילדים לחשוב על פרויקט או פעילות שהם יכולים לבצע בעצמם. תנו להם רשימה של רעיונות כמו בניית מבצר מכריות, הכנת יצירת אמנות, קריאת ספר או כתיבת סיפור, אך השאירו את הביצוע והתכנון עבורם.

3. הצבת אתגרים יצירתיים: הציבו לילדים אתגרים קטנים, כמו ליצור משהו חדש מחומרים זמינים, או לפתור בעיה באופן יצירתי. אתגרים אלו יכולים לגרום להם לחשוב ולפעול בעצמם. תנו להם זמן "להתבשל" במציאת פתרונות ועודדו אותם.

4. הכינו מראש: רגעי ה"משעמם לי" צפויים וידועים, ואין כמעט הורה שיכול להימלט מהם. שבו עם הילדים בתחילת החופשה והכינו רשימה של פעילויות ופרויקטים שאהובים עליהם ומוסכמים עליכם. רשימה זו תוכל לשמש כמעין תפריט ממנו הם יוכלו לבחור בבוא העת.  לילדים קטנים יותר הכינו "צנצנת משעמם לי" – צנצנת גדולה ובה פתקים שהכנתם מראש בכתב ברור – כל פתק עם פעילות אחרת. בין הפעילויות המוצעות שלבו משימות כמו ארגון הסלון או הדחת כלים, וסכמו מראש עם הילדים ש"מה שיוצא, אני מרוצה". 

הנה חלק קטן מהפעילויות שתוכלו להכניס בפתקים:

  • יצירת ספר קומיקס: הציעו לילד ליצור ספר קומיקס משלו, עם דמויות ועלילה שהוא ממציא.
  • פרויקט מחקר אישי: הילד בוחר נושא שמעניין אותו, כגון חיות, חלל או תרבויות עתיקות, חוקר את הנושא ויוצר פרויקט סיכום עם תמונות ומידע שהוא מוצא בעצמו.
  • בניית דגם: השאירו הוראות ברורות בפתק, למשל: "עליך לבנות דגם של עיר בעזרת לגו".

5. הזמנת חברים: עודדו את הילדים להזמין חברים ולשחק יחד באוויר הפתוח או בבית. שהות משותפת עם ילדים נוספים מגבירה את היצירתיות ומעודדת את הילדים לשפר מיומנויות חברתיות.

בפעם הבאה שהילדים שלכם אומרים "משעמם לי", זכרו שזו הזדמנות עבורם לפתח כישורים חשובים לחיים. תנו להם את המרחב והזמן להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות בעצמם. יתכן  וזה בדיוק מה שהם צריכים כדי לגדול להיות ילדים עצמאיים ומלאי רעיונות. בהצלחה!

יש לכם רעיונות נוספים להתמודדות על "משעמם לי"? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:החופש הגדולשעמום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה