נוער מתמודד

מרגלים של הקדושה: 4 עצות מעצימות לחינוך ילדים

זה תפקידנו בחיים, להיות "מרגלים של קודש", לומר דברי עידוד ותקווה לשבורי הלב שסביבנו. זה גם תפקידנו בחינוך ילדינו, לתת להם ניגון אופטימי מעצים ומקבל

אא

כל יהודי הוא שליח של הקב"ה להפיץ אור בתוך ביתו, בתוך קהילתו ובעולם כולו. יש הרבה דרכים לעשות זאת, ובפרשת שלח לך מבואר תפקיד של "מרגל" בשליחות מיוחדת, כמו כלב בן יפונה ויהושע בן נון. בכמה ספרי חסידות מבואר שכל יהודי צריך להיות מרגל כזה, לזרוע במי שסביבו זרעים של אמונה, שמחה ותקווה. זה תפקידנו בחיים, להיות "מרגלים של קודש", לומר דברי עידוד ותקווה לשבורי הלב שסביבנו. זה גם תפקידנו בחינוך ילדינו, לתת להם ניגון אופטימי מעצים ומקבל. כדי להצליח במשימה הזו, יש בפרשתנו כמה עצות שכדאי להכיר.

1. קודם כל, כדי להצליח לחזק אחרים, צריך להטעין את הסוללה של עצמנו – אדם צריך לחפש כל הזמן רמזים להתחזקות מהמציאות שסביבו. הבעל שם טוב למד זאת מהפסוק: "וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ" (במדבר י"ג, כ'), שכדאי לקחת מוסר מפירות הארץ. הרב אורי זוהר זצ"ל ראה התבוננות ומוסר עמוק בגרעין של תפוז. הגרעין שוקל גרם ולא שווה אגורה, אבל אחרי שנטמן בקרקע הוא מצליח להפוך אדמה – לעץ גדול, שמצמיח ענפים ופרחים ופירות. הרב ממש הלך עם גרעין של תפוז בכיס, כדי להזכיר לעצמו את הנס הזה. כדי למלא את שליחותנו בעולם לא מספיק לדעת בשכל, אלא צריך להתחזק תמיד מהדברים הקטנים שמעוררים אותנו, כי במלחמת היצר לא מספיק לדעת, צריך תזכורות חיזוק באופן תדיר.

2. "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם" (במדבר י"ג, ל"ג) – מי שחושב על עצמו שהוא קטן ולא ראוי, גם ישדר את זה לסביבה, וכך גם הסביבה תראה אותו, ותתייחס אליו בהתאם (שפת-אמת, תר"מ). כדי להתחיל כל מהלך של שינוי, צריך לעשות עבודה פנימית! האדמו"ר מביאלה זצ"ל, שנפטר לפני כחודשיים, כתב כמה ספרים ("מבשר טוב" על חינוך, ועל "וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי השם"), שזה ממש הנושא בהם, כמה אדם צריך להכיר בכוחו ומעלותיו, שרק כך מתפתחות שאיפות רוחניות, ועיקר תפקידנו כהורים מחייב לתווך את זה לילדים, למעט בביקורת שהורסת הכל, ולהרבות בחיזוק מעלותיהם, שלא ירגישו חגבים, חלילה!

3. תפילה בקברי צדיקים – עם כל הכבוד לכל ההשתדלות בחינוך, תפילה היא ההשתדלות המובחרת מכל, ובפרשה יש עצה נפלאה להתפלל בקברי צדיקים, כמו שרואים שכלב התפלל בקברי האבות בחברון, וכך פסק ה"משנה-ברורה" (סימן תקפ"א ס"ק כ"ז) וז"ל: בית הקברות הוא מקום מנוחת הצדיקים, והתפילה שם מתקבלת ביותר וכו'. יה"ר שיתקבלו תפילותינו, ונזכה לנחת תמיד!

4. לא להתייאש מהמציאות ומהנפילות שבדרך – כלב בן יפונה לא נבהל מעמדתם המגובשת של עשרת המרגלים שסברו שהארץ אינה ניתנת לכיבוש. הוא בכלל לא ניסה לסתור את טענותיהם, אלא פשוט אמר בביטחון את דעתו ש"עָלֹה נַעֲלֶה", בביטחון ובעוצמה. האדמו"ר מפיאסצנה, בספרו "אש קודש", למד מכאן שגם כאשר בדרך הטבע לא רואים סיכוי לישועה, מכל מקום – צריך להאמין שהקב"ה עוד יושיע, ואין ייאוש בעולם כלל. אפילו מי שנפל בחטא, וחושב שאינו ראוי לנס, מכל מקום רחמי הקב"ה על בניו מרובים, ויש לנו מצוות תשובה שהופכת עבירות לזכויות, ולכן אסור להתייאש, ותמיד צריך לקוות לניסים וישועות ("שפתי-צדיקים" בפרשה).

לשמיעת מסרים מהרב אורי זוהר זצ"ל בעניין חינוך, ופירוט מלא של התחזקות מגרעין תפוז, ניתן להאזין לקו "אבות על בנים" במספר: 08-3137881

תגיות:חינוך ילדיםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה