הדף היומי

ממתק לדף היומי: בבא בתרא דף ו, כ"ה סיון תשפ"ד

סדרה חדשה באתר הידברות: "ממתק לדף היומי". היכנסו וטעמו מניחוחה המתוק של מסכת בבא בתרא, הנלמדת כעת על סדר הדף היומי. שתפו משפחה וחברים

(קרדיט: shutterstock)(קרדיט: shutterstock)
אא

בשו"ת ציץ אליעזר לרב אליעזר יהודה וולדינברג זצוק"ל (חלק כ' סימן ס"ד) מובא הנידון הבא: ראובן הגיש תביעה לבית הדין נגד שכנו שמעון, בדרישה שירחיק את הסוכה שהוא בונה מול חלון חדרו למרחק של ארבעה מטר. לטענתו, הסוכה – שהוקמה צמוד לחלונו – חוסמת לו את האוויר והאור.

ראובן מודה אומנם, שמזה שלוש שנים שמעון מקים את סוכתו ליד החלון. לדבריו, בשנה הראשונה לא הקפיד על כך מכיוון שהחדר שימש לו רק למחסן, אולם בשנתיים שלאחר מכן ביקש משמעון שלא להקים את הסוכה ליד חלונו, אך זה לא נענה.

שמעון מצידו טוען, כי מאז נכנס לגור בקומה ה-2 של הבניין לפני 11 שנים יש לו חזקה שהוא עושה את סוכתו במקום זה. הוא מוסיף שהמקום יועד מלכתחילה לכך מאז הוקם הבניין, וגם ראובן הסכים לכך כאשר נכנס לגור בבניין.

בית הדין פסק כי אין לחייב את שמעון שלא לבנות את סוכתו במקום אליו הורגל, ולמעשה יש לו חזקה להקים את הסוכה במקום זה עוד לפני שראובן נכנס לגור בבניין. הציץ אליעזר מוסיף, כי

"כך נאה ויאה שלא להקפיד אחד על משנהו משום היזק ראייה או האפלה המביאה לו על ידי הקמת 'סוכה דמצוה' של משנהו לימי החג כמצווה בתוה"ק. ומצינו סמוכין לכך בתלמודים ובדברי השו"ע".

ההוכחה שמביא הציץ אליעזר לכך היא מהגמרא בבא בתרא ו' ע"ב:

"אמר רבינא האי כשורא דמטללתא – עד תלתין יומין לא הוי חזקה, בתר תלתין יומין הוי חזקה".

אדם סמך קורה של סוכה שייעודה לצל (כשורא דמטללתא) על הכותל של שכנו. אם בעל הכותל לא הביע את מחאתו – לאחר 30 יום נוצרת לבעל הקורה "חזקת תשמיש", שמקנה לו את הזכות להשאיר את קורתו כך לעולם.

כאשר מדובר בסוכה שנבנתה לצורך קיום מצוות ישיבה בסוכה, קובע רבינא כי 'תקופת ההמתנה' ליצירת החזקה מתקצרת:

"ואי סוכה דמצוה היא – עד שבעה יומין לא הוי חזקה, בתר שבעה יומין הוי חזקה".

ואומר רש"י על אתר:

"כיון דשבקוה עלה יותר מן הצורך הוה ליה למחויי".

כלומר, מכיוון שהסוכה נועדה לקיום המצווה, ברגע שהחג הסתיים והקורה עדיין הושארה על הכותל, בעל הכותל היה צריך למחות ולהביע את התנגדותו לכך. משלא עשה זאת – נוצרה "חזקת תשמיש" לבעל הקורה.

אולם, כאמור, העובדה שהקורה הושענה על הכותל לצורך הקמת הסוכה והשהות בה במהלך ימי החג אינה מהווה חזקה לבעליה לטעון שזכותו להשאירה כך גם לאחר מכן. ומסביר הציץ אליעזר:

"וכל זה הוא בגלל ההנחה הפשוטה, והמושכל הראשון, שאין דרכן של בני ישראל להקפיד אחד על משנהו בהקמת סוכה דמצוה גם כאשר בגלל זה יסבול קצת באותן הימים מהיזק ראייה או האפלת אור, וכדומה".

עם זאת, בנידון שלנו מדגיש הציץ אליעזר כי

"צריכים אבל מקימי הסוכה להצטמצם ולהקימה סמוך לחג בכל מידת האפשרות, ולא להקדים הקמתה בכמה שבועות קודם, ומספיק אם יקימוה שנים שלשה ימים, ומיד עם כלות החג למהר לסותרה".

 

עוד ממתקים לדף היומי:

בבא בתרא דף ב, כ"א סיון תשפ"ד

בבא בתרא דף ג, כ"ב סיון תשפ"ד 

בבא בתרא דף ד, כ"ג סיון תשפ"ד

בבא בתרא דף ה, כ"ד סיון תשפ"ד

תגיות:הדף היומימסכת בבא בתראממתק לדף היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה