היסטוריה

מלך בן 5 ומלחמת העולם השנייה: סיפור ההסתה הנאצית בעיראק

כך הגיע לשלטון פייסל השני. יש לציין שפייסל היה חמוד מאד – הוא היה ילד בן 5, אבל מה שמגיע – מגיע, ופייסל השני נעשה מלך ינוקא

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

בשנת 1939 מונה המלך פייסל השני לשבת על כס המלכות של מדינת עיראק, עם התמוטטות האימפריה העות'מנית קיבלה בריטניה מנדט על עירק. המנדט פקע בשנת 1932, ולמלך מונה פייסל הראשון, שאותו החליף בנו ראזי. ראזי מת בתאונה מסתורית, וכך הגיע לשלטון פייסל השני. יש לציין שפייסל היה חמוד מאד– הוא היה ילד בן 5, אבל מה שמגיע – מגיע, ופייסל השני נעשה מלך ינוקא.

בעוד פייסל לומד את האלפבית הערבי בגן הילדים, ניהלו את  המדינה שרים ופקידים, בחוסר יציבות בולט. בינתיים פרצה מלחמת העולם השנייה, ושגריר גרמניה בבגדד, פריץ גרובה, ניסה להשתלט על המדינה. באמצעות כסף ומשאבים רבים שהוזרמו אליו הוא קנה השפעה, אנשים מרכזיים מעירק הוזמנו  לביקורי נימוסין בגרמניה. גרמניה חפצה לצרף עוד מדינה לציר הרשע, ולא חסכה באנרגיה לשם כך.

ומי סובל מתהליכים כאלו? כמובן היהודים.

פריץ גרובה רכש עיתון עירקי נפוץ בשם "העולם הערבי", והחל לפרסם בו את החומר האנטישמי בסגנון ה"דר שטירמר" הגרמני. צעדיהם של יהודים הוצרו בכל רחבי עירק. אגודות נאציות שונות קמו במדינה, והוקם ארגון נוער צבאי בסגנון נוער היטלר. שמו היה "אל פותאווה". בארגון היו 65,000 בני נוער עירקיים! הוקם ערוץ רדיו-ברלין בערבית. עם התקדמות מלחמת הנאצים ביהודים בכל אירופה, התקדמו גם ההסתה והפגיעה ביהודים בעירק.

בחודש סיוון תש"א החלו פרעות ביהודים על ידי המון מוסת. במשך יומיים טבח אספסוף, שכלל את שכני היהודים וגם שוטרים עיקריים, ביהודים ובמשפחותיהם. חנויות נבזזו, בתי כנסת נשרפו. הצבא הבריטי חנה על גדות החידקל מחוץ לעיר וסירב להתערב. קרוב לאלף יהודים נרצחו בפרעות אלו, שכונו "הפרהוד".

ועדת חקירה ממשלתית שקמה בהמשך הטילה את האשמה על המסיתים למיניהם, ובסופו של דבר, שמונה מראשי הפורעים הוצאו להורג. ניצולי הפרעות שעלו לארץ ניהלו מאבק משפטי ממושך מול מדינת ישראל, על מנת לקבל את זכויותיהם של נפגעי הנאצים. המדינה לא הסכימה לקבל את ההגדרה הזו, אך הקציבה סכום מסוים לסיוע ופיצוי לניצולים ולנפגעים.

תגיות:עיראקהסתהנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה