השואה

"אצלנו קר וצפוף, ומה בארץ ישראל?": נחשף מכתב מצמרר שכתב ילד יהודי בגטו

מכתב של ילד יהודי בשם דוד שפילמן נכתב בגטו לודז' ב-1940 ומוען לילד יהודי בארץ ישראל. הוא נמצא לאחרונה במרתף בפולין. בין היתר הוא כתב: "לומדים לדבר עברית וגם לכתוב. וגם לומדים לשיר בעברית. מחר חג החנוכה"

אא

דוד שפילמן היה ילד יהודי מגטו לודז' שבפולין. במהלך תקופת השואה, הוא כתב מכתב מיוחד ל"ילד בארץ ישראל", אליו צירף את מפת ארץ ישראל וציור של ספינה מפליגה. המכתב, שנכתב ב-23 בדצמבר 1940, מוצע כעת במכירה פומבית למוזיאונים והפך לשיחת היום בקרב אספנים.

המכתב, הכתוב על שני דפי מחברת, אותר במרתף בפולין. לא ברור איך הגיע לשם, ולא ברור האם שפילמן שרד את השואה. שמו לא אותר, כך שסביר שנרצח בידי הנאצים. ההערכה היא שמדובר בילד בגיל בית ספר יסודי.

שפילמן מתאר את הגטו כמקום צפוף ובו 200 אלף יהודים. "מכתב אל הילד בארץ ישראל. שלום לך, ילד! שמי הוא דוד שפילמן מרחוב Stefana Jaracza 6 מ-Litzmannstadt הצפופה", כתב. "אנחנו לומדים לדבר עברית וגם לכתוב. וגם לומדים לשיר בעברית. מחר חג החנוכה, ואנחנו שרים שירים לחנוכה. הכנתי לך מפה יפה של ארץ ישראל".

"מה נשמע בארץ ישראל? ומה נשמע אצלך? אני מחכה שתכתוב לי ולקבל מכתב ממך, וככה אני אהיה שמח. וגם כתוב לי מאיזה עיר אתה או מושבה, ומה מזג האוויר בארץ ישראל ואת שמך. אצלנו מזג האוויר קר מאוד וצפוף ברחוב. בקרוב נעלה לארץ ישראל ויהיה מספיק מקום לכולם. כתוב לי גם אתה על ארץ ישראל ועל חנוכה. להתראות בארץ, דוד שפילמן".

תגיות:פוליןשואהגטו לודז'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה