אמונה

מדוע ביטחון בה' הוא המפתח להצלחה?

רבנו בחיי ב'חובות הלבבות', שער הביטחון, מסביר את הדרך להגיע לביטחון אמיתי בה'. הצטרפו אלינו ללימוד מעמיק בספר המלא בחכמה עתיקה, שממשיכה להיות רלוונטית גם בימינו

אא

במאמר זה, הרביעי בסדרת 'שער הביטחון', נמשיך להעמיק בדברי רבנו בחיי, המפרט  את 10 היתרונות המדהימים של ביטחון בה' לעומת האלכימיה. בעוד האלכימאים פועלים תחת פחד והסתרה, הבוטחים בה' חיים בשלווה ובביטחון מלא. להלן נחשוף את הסודות וההבדלים המשמעותיים שמראים כיצד ביטחון בה' יכול לשנות את חיינו ולהעניק לנו יציבות ורוגע שאין להם תחליף. הצטרפו אלינו למסע מרתק שבו נגלה למה באמת כדאי לבטוח בה' וכיצד זה משפיע על כל תחום בחיינו.

ל-5 היתרונות הראשונים של הבוטח בה', לחצו כאן.

"והשישי: שבעל האלכימיה אינו בטוח מהחוליים והמדווים שמערבבין עליו שמחתו בעושרו ואינם מניחים אותו ליהנות ממה שיש לו, ולא להתענג במה שהשיגה ידו".

היתרון השישי הוא שהכימאי אינו בטוח מחליים וממכאובים, המסיחים ממנו את שמחתו בעושרו, ואינם מניחים לו להנות מהנכסים שיש לו, ולא להתענג מהרכוש הרב שהשיג בעבודתו.

"והבוטח בה' בטוח מן המדווים והחוליים אלא על דרך הכפרה או על דרך התמורה".

ואילו הבוטח בה' בטוח הוא מהמכאובים והחליים, שלא יבואו עליו אלא כדי לכפר על עוונותיו, או כדי להגדיל את שכרו בעולם הבא.

לשון המחבר "על דרך התמורה" משמעותה להחליף ולהמיר עולם חולף ועובר שהוא העולם הזה, בעולם נצחי הקיים לעד שהוא העולם הבא. כך מצינו ברבי אלעזר בן רבי שמעון וברבינו הקדוש שקיבלו על עצמם ייסורים בעולם הזה כדי להגדיל את שכרם בעולם הבא. (ב"מ פ"ד, ב). באופן נוסף ניתן לפרש את כוונת המחבר, שהקב"ה מחליף וממיר את הרעה שצריכה לבוא חלילה על הדור בייסורי הצדיק, ועל ידיהם מתכפר עוון הדור ומתבטלת הגזרה. כמו שמבואר בגמרא (ב"מ פ"ה, א) שבכל משך זמן ייסוריהם של רבי אלעזר בן רבי שמעון ושל רבינו הקדוש לא היה צער בעולם, ומכיוון שעל ידי הייסורים שהם סובלים בעולם הזה ניצול העולם מהצרות שהיו אמורות לבוא עליו – מתרבה שכרם בעולם הבא.

"כמו שכתוב (ישעיהו) ויעפו נערים ויגעו ובחורים כשול יכשלו. ואמר וקוי ה' יחליפו כוח וגו'.ואמר (תהלים) כי זרועות רשעים תשברנה וגו'".

וייעפו נערים – הרשעים שמוסיפים כח בכל יום כמו הנערים, יעפו ויסור כוחם מעליהם כשירצה הקב"ה. ובחורים כשול ייכשלו – ורשעי העולם שהם גם כן כבחורים, כלומר שהם שלמים בכוחם כבימי הבחרות, לא יועיל להם כוחם כשירצה הקל, אלא כשול ייכשלו (רד"ק).

כי זרועות רשעים תשברנה – הקב"ה ישבור את זרועם של הבוטחים בכוחם, ומעשיהם לא יתקיימו, וסומך צדיקים ה' – אולם את הצדיקים יסמוך ויחזק, וכל אשר בידם יתקיים (מצודות וטוב הלבנון).

"והשביעי: שבעל האלכימיה אפשר שלא יגיע אל מזונו במה שיש אצלו מן הזהב והכסף, מפני שלא יהיה האוכל נמצא בעירו בקצת העתים. כמו שכתוב (יחזקאל) 'כספם בחוצות ישליכו' ואמר (צפניה) 'גם כספם גם זהבם לא יוכל להצילם'".

היתרון השביעי, שהכימאי אפשר שלא ישיג את מזונו למרות הכסף והזהב הרב שברשותו, כאשר לא יימצא המזון בעירו באיזה זמן מן הזמנים, כמו שנאמר: כספם בחוצות ישליכו – בעת הרעב, לא יועיל להם הכסף והזהב שברשותם להינצל ממנו ומן האויבים, ועל כן ישליכום בשווקים וברחובות (רד"ק).

"והבוטח בה' לא יבצר ממנו מזונו בכל עת ובכל מקום עד סוף ימיו. כמו שכתוב (איוב) 'ברעב פדך ממות', ואמר (תהלים): 'ה' רועי לא אחסר', ואמר (תהלים): 'לא יבשו בעת רעה, ובימי רעבון – ישבעו'".

ואילו הבוטח בה' לא יימנע ממנו מזונו בכל זמן ובכל מקום עד סוף ימיו. עניינם של 3 הפסוקים הללו הוא שמזונותיו של הבוטח בה' מובטחים בכל זמן שהוא.

"והשמיני: שבבעל האלכימיה איננו מתעכב בשום מקום, מיראתו שמא יתגלה סודו.והבוטח באלוהים בביטחה בארצו ובמנוחת נפש במקומו.כמו שכתוב (שם) 'בטח בה' ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה'. ואמר (שם) 'צדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה'".

היתרון השמיני, שהכימאי אינו יכול לגור בקביעות במקום אחד, מפחד שמא יגלו את סוד עבודתו, ואילו הבוטח באלוקים יגור בארצו ובמקומו בבטחה ובמנוחת הנפש, כמו שנאמר: בטח בה' ועשה טוב – ואם תאמר, אם לא אגזול ואגנוב, או אם אתן לעני צדקה, במה אתפרנס? אלא שכן ארץ – ואז תשכון בארץ לאורך ימים, ורעה אמונה תאכל ותתפרנס משכר האמונה שהאמנת בה' ושמת את ביטחונך בו (רש"י).

"והתשיעי: שבעל האלכימיה לא תלוונו האלכימיה שלו באחריתו, ולא ישיג בה בעולם הזה זולת מזונו והביטחון מן הריש והצורך לבני אדם. והבוטח בה' ילוונו גמול ביטחונו בעולם הזה ולעולם הבא.כמו שכתוב (תהלים) 'והבוטח בה' חסד יסובבנו'. ואמר (תהלים, לא) 'מה רב טובך אשר צפנת ליראיך'".

היתרון התשיעי, שהכימאי, מעשי מלאכתו לא יעמדו לזכותו בעולם הבא, וגם בעולם הזה לא ישיג על ידם כי אם ביטחון מן העניות, ומהזדקקות לבני אדם, ואילו הבוטח בה' ילווה אותו השכר על ביטחונו גם בעולם הזה וגם בעולם הבא, כמו שנאמר: והבוטח בה' חסד יסובבנו – פסוק זה מהווה ראיה שהבוטח בה' יזכה לחסד ה' בעולם הבא. יסובבנו- מורה על כך שהבוטח בה' מוקף מכל צדדיו בחסד ה', הן בעולם הזה והן בעולם הבא.

הרב יגאל כהן – ביטחון בה’ זו עבודה של שנים, אבל זה כל כך שווה את זה:

"והעשירי: שבעל האלכימיה, אם ייוודע עניינו, תהיה סיבת מותו, מפני שמה שהוא משתדל וטורח בו הפך הנהגת העולם, ומנהיג הכל ישליט עליו מי שימיתהו כשאינו יודע להעלים את סודו. והבוטח בה', כאשר יודע ביטחונו, יגדל בעיני הבריות ויכבדוהו בני אדם, ויתברכו בקרבתו ובראייתו, ויהיה גורם לתקנת עירו ולדחות הפגעים מעל אנשי מקומו.כמו שכתוב (משלי) וצדיק יסוד עולם וכעניין לוט בצוער".

היתרון העשירי, שהכימאי, אם תתפרסם סיבת עושרו – תגרום לו אומנותו שימות, מפני שהמלאכה שהוא עוסק וטורח בה (להפוך כסף לזהב) מנוגדת לחוקי העולם, ומניג המדינה יצווה להמיתו, כאשר לא יידע להסתיר את סודו. והבוטח בה', כאשר יתפרסם ביטחונ, תגדל חשיבותו בעיני הבריות ויכבדו אותו, ולברכה ייחשב להתקרב אליו או לראותו, ובזכותו תבוא טובה לאנשי עירו, ועל ידו יסורו הצרות מעליהם, כשם שצוער ניצלה בזכות לוט.

הרב יגאל כהן - זו התרופה לכל הייסורים בעולם:

לפרקים הקודמים בסדרה:

סדרת שער הביטחון: איך אמונה וביטחון בה' מביאים רוגע ושפע?

כך תשיגו שלוות נפש אמיתית

היתרונות המדהימים של ביטחון בה'

תגיות:חובות הלבבותאמונהשער הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה