חדשות בארץ

רשמית: אסון צור הראשון היה פיגוע חבלני

צה"ל והשב"כ אישרו את מסקנות ועדת החקירה המיוחדת שהוקמה לפני שנה. מחבל מתאבד פוצץ מכונית תופת ליד המבנה. 76 אנשי כוחות הביטחון נהרגו

אסון צור (צילום: דובר צה"ל)אסון צור (צילום: דובר צה"ל)
אא

ועדת החקירה המשלימה בראשות האלוף (במיל') אמיר אבולעפיה, אשר פעלה במהלך השנה האחרונה בשיתוף עם השב"כ והמשטרה, לחקר אסון צור הראשון, פרסמה הערב (רביעי) את מסקנותיה הסופיות.

הוועדה קבעה באופן רשמי כי האסון הינו פיגוע התאבדות שבוצע על ידי מחבל מתאבד. בכך סתרה הוועדה את המסקנות שפורסמו לפני מספר שנים, לפיהן האסון נגרם כתוצאה מפיצוץ מיכל גז.

המסקנות הוצגו לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לראש השב"כ רונן בר, למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי ולשר הביטחון, יואב גלנט. על פי דובר צה"ל, המסקנות אושרו. מיד לאחר מכן הוצגו המסקנות למשפחות השכולות, ולנפגעי האסון ובני משפחותיהם.

ממסקנות הוועדה עולה כי קריסת בניין הממשל בצור בתאריך 11/11/1982, אירעה כתוצאה ממכונית תופת הנהוגה בידי מחבל מתאבד. כתוצאה מהקריסה נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון (מג"ב, צה"ל ושב"כ) וכן 15 עצירים לבנונים ששהו במבנה.

מיד לאחר האירוע, מונתה ועדת חקירה, בראשות האלוף (במיל׳) מאיר זורע ז"ל, במסקנותיה נקבע כי האסון התרחש כתוצאה מפיצוץ גז שדלף במבנה ועל רקע חולשה של שלד המבנה. לאורך השנים שחלפו מאז האסון הועלו טענות והשערות על-ידי גורמים שונים, על פיהן האסון נגרם בפעילות חבלנית עוינת, בשונה ממסקנת ועדת זורע.

בהודעה המשותפת לזרועות הביטחון, שפורסמה הערב, נאמר כי "לאחר 40 שנים לאסון, מתוך כבוד לנופלים ולנפגעי האסון וכן חתירה לחקר האמת, הקים ראש השב"כ, בתיאום עם הרמטכ"ל והמפכ"ל צוות בדיקה בין-ארגוני. בראש הצוות עמדה ראשת אגף בשב"כ (מקבילה לדרגת אלוף בצה"ל), בהשתתפות גורמי מקצוע ומודיעין משב"כ, צה"ל והמשטרה, על מנת לבחון פעם נוספת את המידע הקיים ביחס לאירוע ולגבש המלצה מקצועית, האם יש במידע שהצטבר מאז התמוטטות המבנה כדי להצביע על צורך לבחון פעם נוספת את המסקנה שגובשה בשעתו על -ידי ועדת זורע".

נאמר כי צוות הבדיקה ביצע איסוף מידע, תחקורים, ראיונות ומודלים, ומצא כי קיים מידע מחדש המצדיק עריכת בחינה נוספת ביחס למסקנות שנקבעו בוועדת זורע למיצוי חקירת נסיבות התמוטטות מבנה הממשל. להמלצה זו הצטרפו ראש השב"כ והמפכ"ל והיא אושרה על ידי הרמטכ"ל.

במסגרת עבודת הוועדה הוקמו שלושה צוותים מקצועיים בתחום ההנדסה והחבלה, בתחום איתור הנעדרים, הזיהוי והקבורה ובתחום המודיעין. הצוותים הסתמכו על נתונים שנאספו בעבר ועל מידע חדש תוך שימוש בכלים מקצועיים, עדכניים ומתקדמים אשר לא עמדו לרשות ועדת זורע ויתר הגורמים שבחנו את נסיבות התמוטטות המבנה לאחר התרחשותה. מסקנות הוועדה נתמכות, בין היתר, במכון הלאומי לרפואה משפטית.  

מצירוף העדויות, המידע הנוסף שנאסף על-ידי גורמי מודיעין, והמידע הגלוי והחשאי בעניין נטילת האחריות לאירוע, וכן הממצאים בזירה, עלה כי בסבירות גבוהה, בבוקר ה- 11 בנובמבר 1982, נהג מחבל מתאבד במכונית תופת מסוג פז'ו 504 בכביש מול בניין הממשל, לכיוון דרום. עם הגעת המכונית אל מול פתח הבניין, פנתה המכונית לכיוון הבניין ונכנסה לתוכו דרך פתח הכניסה הראשי, עד להגעה סמוך לפיר המעלית שבקומת הקרקע – שם התפוצצה.

המטען שהתפוצץ היה במשקל 50 ק"ג לפחות, וככל הנראה כלל חומרי בעירה נוספים, לרבות מכלי גז. כתוצאה מהפיצוץ נתלש מנוע מכונית הפז'ו ורוסקו ונהדפו חלקי המכונית, ורוסקה גופת המחבל. כמו כן, כתוצאה מהפיצוץ נפגעו לפחות ארבעה עמודים בקומת הקרקע, באופן שהוביל ל'התמוטטות בשרשרת' של המבנה כולו.

התמוטטות המבנה גרמה למותם ופציעתם של אנשי כוחות הבטחון ששהו בבניין, וכן למות עצירים לבנוניים שהוחזקו בקומות העליונות. הפיגוע בוצע בידי מחבל מתאבד שנשלח על-ידי גורמים שיעים. למעשה, למרותש לא ציינה זאת, כבר בשבוע שעבר רמזו חברי הוועדה כי מדובר בפיגוע של חיזבאללה, הראשון שביצע הארגון לאורך ההסטוריה.

הוועדה המליצה, כי מעתה ואילך, ההתייחסות לאירוע טראגי זה תהיה כאל אירוע שנגרם מפעילות חבלנית עוינת.

תגיות:ועדת חקירהאסון צור הראשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה