בריאות ותזונה

הברוקולי יכול למנוע את מחלת הסרטן. אבל יש לכך תנאי אחד

הירק הפופולרי מסייע במלחמה נגד המחלה, אבל בתנאי שתצרכו אותו בדיוק בדרך הזאת

אא

ברוקולי הוא ירק עם לא מעט סגולות בריאותיות חשובות, אבל לפי מחקר חדש מתברר כי הוא גם מייצר תרכובות שנלחמות במחלת הסרטן. צוות חוקרים מסין בדק ומצא כי הוא מייצר גלוקוזינולטים - תרכובות שאחראית על היתרונות הבריאותיים שלו. המחקר פורסם בכתב העת  Horticulture Research ובו נכתב שכאשר לועסים את הירק המוכר, הגלוקורפנין הופך לחומר שמפחית את הסיכון לסוגים שונים של סרטן.

החוקרים ניסו לבדוק לפני כשנתיים מה הדרך הכי בריאה לאכול את הירק. הם מדדו את רמות התרכובות הטבעיות, ריסקו את הירק ומדדו את הסגולות אחרי מצב ללא בישול, הקפצה במחבת לאחר הקיצוץ או כזה ש"נח" במשך כשעה וחצי ורק לאחר מכן עובר הקפצה במחבת. המטרה הייתה לראות האם הברוקולי, בזמן "מנוחה", מייצר מהתרכובות המועילות. החוקרים מצאו, כי הברוקולי שהוקפץ מיד לאחר שנקצץ הכיל כמעט פי שלושה פחות סולפוראפן מברוקולי ש"נח".

לדברי החוקרים, "התוצאות שלנו מצביעות על כך שלאחר קיצוץ הברוקולי לחתיכות קטנות, יש לתת לירק הקצוץ לנוח למשך כשעה וחצי לפני שמבשלים אותו. להערכתם, ייתכן שגם חצי שעת המתנה תספיק – אחרת, לא בטוח שמישהו ירצה להמתין כל כך הרבה זמן. חשוב להדגיש כי יש לנקות היטב את הברוקולי לפני שימוש, מפני שהוא עלול להכיל חרקים.

בעבר נמצא כי החיסרון הבולט בברוקולי הוא השפעת הבישול עליו. בישול, ואפילו אידוי, מורידים את סגולותיו התזונתיות והבריאותיות של הברוקולי בכ-85%. לכן, כשרוצים להפיק מהברוקולי את המיטב רצוי לאוכלו כשהוא חי, ולא מבושל – כפי שבדרך כלל נהוג לאוכלו. עוד נמצא כי השימוש הנכון לשמירה על ערכו של הברוקולי הוא כששותים אותו כמיץ, כשאוכלים אותו כשהוא חי או לצרוך את נבטי הברוקולי.

תגיות:ברוקוליסרטןמחקרסולפוראפן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה