נפלאות הבריאה

לא רק נוזל: כך המים מונעים את התקררות כדור הארץ (חלק א')

כדור הארץ נברא כך שהוא ראוי לחיים, אך כיצד הוא שומר על התכונה הקריטית הזו במשך אלפי שנים? היו תקופות שבהן כדור הארץ התחמם מאד, או התקרר מאד, ובכל אופן הוא תמיד שב ומתאזן. איך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדור הארץ נברא כך שהוא ראוי לחיים, אך כיצד הוא שומר על התכונה הקריטית הזו במשך אלפי שנים?

היו תקופות שבהן כדור הארץ התחמם מאד, או התקרר מאד, ובכל אופן הוא תמיד שב ומתאזן. איך? 

מסתבר שלכדור הארץ יש כמין "מערכת חיסון" המייצרת בחזרה את התנאים החשובים לחיים.

ישנו בעולם חומר המחמם את כדור הארץ – זהו גז דו תחמוצת הפחמן. הגז הזה לוכד חום שקיים בעולם, מתאדה לאטמוספירה, ומחמם אותה. אך כדור הארץ "שולט" בכמויות הגז לפי הצורך. ישנן תקופות שהגז נאגר בקרקעית האוקיינוס על ידי מנגנון מיוחד הגורם לכך (שחיקת סלעים שנישאת על ידי נהרות, ונקלטת על ידי כמות עצומה של פלנקטון ורכיכות), וישנן תקופות שהוא משתחרר לאוויר ומחמם את כדור הארץ. כאשר האטמוספירה מתקררת יותר מדי, כדור הארץ משחרר את הגז בדרכים ייחודיות, כמו תרמוסטט של מכשיר חשמלי, ודואג לחימום בחזרה. ואילו כאשר כדור הארץ חם מדי, תפוצת הגז קטנה, הוא מצטבר בקרקעית האוקיינוס, וממתין לשעת הצורך בו...

כל זה מתאפשר על ידי המים, ששולטים בפליטה של הגז בזמן שהוא נצרך, ובאגירה שלו בזמן שאינו נצרך.

נתבונן, למשל, בשכן שלנו, כוכב נוגה. הוא די דומה לכדור הארץ, בהבדל אחד: אין בו מים, גז דו תחמוצת הפחמן מצטבר בו ואין שום מנגנון שמרסן אותו. החום על פני כוכב נוגה הוא 475 מעלות צלזיוס, והלחץ האטמוספרי גבוה פי 90 מאשר בארץ. כך חיים לא יכולים להתקיים.

המים אינם רק מרכיב פעיל בתרמוסטט של האקלים, אלא גם נוצרו עם תכונות מיוחדות המווסתות את הקפיאה, כך שלא יושמדו החיים. מדוע בחורף, כאשר נהרות ואגמים קופאים, קופאת רק השכבה העליונה, ומאפשרת לדגים ולכל היצורים החיים לשרוד תחת שכבת הקרח?

ראשית, ישנה תכונה מיוחדת למים, שהם מתפשטים ומתרחבים בזמן קפיאה, בניגוד לכל החומרים האחרים בעולם, שמתכווצים בקור ומתפשטים בחום. כיוון שהמים מתרחבים בקפיאה, הקרח קל יותר מן המים, והשכבה שקופאת צפה למעלה. השכבה הזו יוצרת בידוד, ומאפשרת למים לרחוש מתחת לקרח. לו היה הקרח כבד מן המים, כמו בכל החומרים האחרים בעולם, השכבה הקופאת היתה שוקעת, וכך כל הנהר או האגם היה קופא, בסופו של דבר. כל בעלי החיים היו מתים, ובקיץ הבא לא היה דג אחד לרפואה. ההפשרה היתה אורכת הרבה יותר זמן, הקרח הצבור היה מקרר את כדור הארץ יותר, והיה מתחיל אפקט של עידן קרח.

המים הם לא רק נוזל החיים, המעניק חיים לכל יצור חי ששותה אותם כל הזמן, אלא גם הנוזל המאפשר חיים בעולם בכלל, והם נבראו ותוכננו בצורה מתוחכמת לשם כך.

תגיות:חייםכדור הארץכוכב נגה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה