עובדות ביהדות

הסודות המפתיעים של תפילת שמונה עשרה: 7 עובדות שלא ידעתם

גלו את המשמעות העמוקה והכוחות הרוחניים המפתיעים של תפילת שמונה עשרה

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

בספרו "הארת התפילה" מבאר הרב אורי וייסבלום את מהותה של תפילת שמונה עשרה. בפתח דבריו הוא מבאר 7 נקודות חשובות על התפילה: מה מהותה? איך צריכה להיראות שעת התפילה? מה מחוללת התפילה? איך עלינו להתייחס לתפילה? לאילו גבהים מגיעה תפילת שמונה עשרה? מי חיבר את תפילת שמונה עשרה? ומה המבנה שלה? את התשובות לשאלות יסודיות אלו מביא הרב מספרי היסוד הבאים: מסילת ישרים, חובות הלבבות, כוזרי, נפש החיים ונתיבות עולם.

1. מהי תפילה?

הרמח"ל כתב במסילת ישרים (פרק י"ט): "שצריך האדם לחשוב בעודו מתפלל... כי לפני מלך מלכי המלכים הוא מתפלל...". והוא מה שהזהיר התנא (ברכות כ"ח) "וכשאתה מתפלל דע לפני מי אתה מתפלל". והנה 3 דברים צריך שיסתכל האדם ויתבונן היטב כדי שיגיע אל זאת היראה.

"האחד, שהוא עומד ממש לפני הבורא יתברך שמו, ונושא ונותן עימו, אף על פי שאין עינו של אדם רואהו. ותראה, כי זה הוא היותר קשה שיצטייר בלב האדם ציור אמיתי, יען אין החוש עוזר לזה כלל. אמנם, מי שהוא בעל שכל נכון, במעט התבוננות ושימת לב יוכל לקבוע בליבו אמיתת הדבר, איך הוא בא ונושא ונותן ממש עימו יתברך, ולפניו הוא מתחנן ומאיתו הוא מבקש, והוא יתברך שמו מאזין לו ומקשיב לדבריו, כאשר ידבר איש אל רעהו, ורעהו מקשיב ושומע אליו".

2. איך צריכה להיראות שעת התפילה?

הכוזרי (מאמר ג, ה) מתר את תפילתו של החסיד המושל על איבריו: "ינהיג הכח החפצי (כח הרצון) כל האיברים המשמשים אותו, בזריזות וחריצות ושמחה. ויעמדו, בעת העמידה (תפילת שמונה עשרה) מבלי עצלה, ויעמדו כל האיברים כנבהלים, היראים לעשות מצוות מנהיגם, ולא ירגישו על מיחוש ולא על הפסד אם יהיה להם... ולא יבטא תפילתו על דרך המנהג והטבע כמו הזרזיר... אלא עם כל מילה, מחשבה וכוונה בה".

הרב זמיר כהן בסוד גדול על כוח התפילה:

3. מה מחוללת התפילה?

ממשיך הכוזרי: "ותהיה העת ההיא לב זמנו ופריו". כשם שהלב מזרים חיות לכל האברים, כך שעת התפילה מזרימה חיות רוחנית לכל חלקי היום. וכשם שהפרי הוא העיקר, כך שעת התפילה היא כפרי והזמן האחר כקליפה. "ויהיו שאר עיתותיו כדרכים המגיעים אל העת ההיא, יתאווה קרבתו, שבו מתדמה ברוחניים ומתרחק מהבהמיים, ויהי פרי יומו ולילו השלוש עיתות ההם של תפילה, ופרי השבוע יום השבת, מפני שהוא מועמד להידבק בעניין האלוקי, ועבודתו בשמחה לא בכניעה כאשר התבאר. והסדר הזה מהנפש כסדר המזון מהגוף, מתפלל לנפשו וניזון לגופו. ומתמדת עליו ברכת התפילה עד עת תפילה אחרת, כהתמדת כח סעודת היום עד שיסעד בלילה". אם כן נראה מדבריו כי תפילה היא מזון רוחני, וכשם שארוחת הבוקר משביעה עד הצהרים, ארוחת צהרים עד הערב, וארוחת הערב – עד הבוקר, כך תפילת שחרית משמשת כמזון רוחני עד הצהרים, תפילת מנחה עד הערב ותפילת ערבית עד הבוקר. ומוסיף הכוזרי "וכל אשר תרחק עת התפילה מהנפש, היא הולכת וקודרת במה שפוגע אותה מעסקי העולם. ובעת התפילה מטהר נפשו מכל מה שקדם ויתקנה לעתיד... וכבר מקבצו מותרים מקדירים (עוכרים זכות הנפש) עם אורך השבוע, לא ייתכן לטהרם ולנקותם אלא בהתמדת עבודת יום (יום מנוחה המיוחד לעבודת ה') וכו' וכאילו היא ביום ההוא מתרפאה מחולי שקדם, ומתעתדת למה שיידחה ממנה החולי בעתיד".

4. איך עלינו להתייחס לתפילה?

ה"חובות הלבבות" בפרק ג' משער חשבון הנפש כותב: "ודע, כי המילות תהיינה בלשון כקליפה, והעיון במילות – כלב, והתפילה כגוף, והעיון כרוח... וכשיתפלל המתפלל בלשונו ולבו טרוד בזולת ענין התפילה, תהיה תפילה גוף בלא רוח וקליפה בלא לב, מפני שגופו נמצא וליבו בל עימו. וכשיהיה האדם חושב בשום דבר מדברי העולם, במותר או באסור, ואחר כן יחתום את תפילתו ויאמר 'והגיון ליבי לפניך' – הלוא זה גנאי גדול, שיטען שדיבר עם אלוקיו בליבו ובמצפונו – וליבו בל עימו".

5. לאילו גבהים מגיעה תפילת שמונה עשרה?

ב"נפש החיים" (שער ב', י"ג) כותב: "כי באמת בעומק פנימיות כוונת התפילה אין אתנו יודע מה. כי מה שנתגלה לנו קצת כוונות התפילה מרבותינו הראשונים קדושי עליון, ועד אחרון הרב הקדוש איש אלוקים נורא האר"י ז"ל, אשר הפליא לעשות כוונות נפלאים – אינם בערך אף כטיפה מן הים נגד פנימיות עומק כוונת אנשי כנסת הגדולה, מתקני התפילה... וכל מבין יבין שאין בר אנוש על היבשת שיוכל לתקן תיקון נפלא ונורא כזה, לכלול ולגנוז במטבע תפילה קבועה סדורה בנוסח אחד, התיקונים של כל העולמות, ושבכל פעם שמתפללים יוגרם תיקונים חדשים, שמעת שתקנוה עד ביאת הגואל לא היתה ולא תהיה שום תפילה דומה לחברתה שקודם לה ואחריה כלל". משולים אנו לילד קטן, המגיע לארמון גדול אשר בכניסתו כפתורים, וכל כפתור מפעיל מערכת שלמה בארמון, והוא לוחץ על כפתור ומופעלת מערכת, מבלי שיש לו שום מושג מה מתרחש על ידי כל לחיצה.

הרב זמיר כהן - למה צריך להתפלל על כל דבר?

6. מי תיקן תפילת שמונה עשרה?

הגמרא אומרת (מגילה י"ז): "מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר".

7. מה המבנה של תפילת שמונה עשרה?

חז"ל אומרים במסכת ברכות (ל"ד): "אמר רב יהודה: לעולם אל ישראל אדם צרכיו לא בשלוש ראשונות ולא בשלוש אחרונות אלא באמצעיות. דאמר רבי חנינא: ראשונות דומה לעבד שמסדר שבח לפני רבו, אמצעיות דומה לעבד שמבקש פרס מרבו, אחרונות דומה לעבד שקיבל פרס מרבו ונפטר והולך לו".

4 השתחוויות נתקנו בשמונה עשרה, כפי שהגמרא אומרת במסכת ברכות: "אלו ברכות שאדם שוחה בהן: באבות תחילה וסוף, בהודאה תחילה וסוף". כשאומרים "ברוך" כורעים, וכשאומרים "אתה" משתחווים, מהי אותה כריעה והשתחוויה?

בגמרא נידה (ל') מתואר העובר כשהוא במעי אימו. בין התיאורים מובא: ב' עקביו על ב' עגבותיו וראשו מונח לו בין ברכיו". ומבאר המהר"ל ("נתיבות עולם", נתיב הצדקה) שצורת הוולד במעי אימו מורה על תכליתו, כיוון שבטן אימו היא עולמו, מורה לנו צורתו על תכלית האדם בעולמו. "ב' עקביו על עגבותיו" הוא צורת אדם הכורע על ברכיו, מפני שתכלית האדם בעולם הזה להיות עבד לבורא העולם. אין התורה מתארת תיאור אחר על דרגת משה רבנו לפני פטירתו, שהיה אבי החכמה, אבי הנבואה, שלם בכל השלמויות שהיו בעולם, אלא 'וימת שם משה עבד ה' (דברים לד, ה') מפני שזו התכלית, ממילא, כשאנו כורעים, באמרנו 'ברוך' עלינו לעורר בליבנו תכלית החיים, להיות עבדים לו יתברך. "וראשו מונח לו בין ברכיו" הוא צורת אדם המשתחווה. זה בא להורות שאין לו לאדם להתראות בעולם הזה, מפני שכל כוחותיו קיבל מהבורא יתברך. וממילא, כשאנו משתחווים ב"אתה" עלינו להביא לליבנו כניעה אליו יתברך, והכרה, שכל כוחותינו ומה שיש לנו קבלנו ממנו יתברך. לכן זוקף כשאומר "ה'", מפני שה' זוקף כפופים, שכל רוממותנו קיבלנו ממנו יתברך.

הרב זמיר כהן – האם שמספיק לדבר עם בורא עולם במילים שלי? כמה תפילות אישה חייבת ביום? היכן בתפילה אפשר לבקש בקשות אישיות? צפו

תגיות:תפילת שמונה עשרהעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה