דמויות ביהדות

נלחם ברופאי האליל: מי היה אסף הרופא?

אסף הרופא ניסח שבועת רופא יהודית ובה התחייבות לבורא העולם לעשות הכל כדי לשמור על הנפש שברא. השבועה הזו משמשת עד היום בהסמכה של רופאים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרופא היהודי המפורסם ביותר הוא כנראה הרמב"ם, ששיעור קומתו השכיח את כל אלו שהיו לפניו. בכל אופן, קדם לרמב"ם רופא יהודי מפורסם אחר, שכתב ספר רפואה שהיה מאוד פופולרי אצל היהודים באשכנז, כארבע מאות שנים לפני הרמב"ם.

זהו אסף בן ברכיהו, המכונה 'אסף הרופא'. בית החולים אסף הרופא באזור לוד קרוי על שמו. אסף הרופא חי בטבריה, וספרו הוא יצירה מיוחדת: ספר רפואות יהודי במלוא מובן המילה. אסף הרופא נלחם ברופאי אליל והסביר בשפה פשוטה, בלשון הקודש, את יסודות הרפואה כפי שהיו מוכרים בזמנו, כדי שכל אחד יוכל להבין את ההיגיון שבזיהוי המחלה וריפויה, ועד כמה הליכה לאנשים שמשתמשים בפעולות נטולות כל היגיון היא חסרת תועלת.

אסף הרופא עמד גם על חשיבות הרפואה המונעת, יסוד אותו הרחיב הרמב"ם בהמשך ואף קבע אותו במשנה תורה. המחלות אינן מגיעות בלי סיבה. אדם שנזהר בבריאותו, בתזונה ובאורח חייו יכול לחסוך הרבה מחלות.

הרופא היווני היפוקרטס ניסח 'שבועת רופא', אך זו הייתה מכוונת לשמם של אלילים, ולכן אסף הרופא ניסח שבועת רופא יהודית ובה התחייבות לבורא העולם לעשות הכל כדי לשמור על הנפש שברא. השבועה הזו משמשת עד היום בהסמכה של רופאים. קטע מיוחד בשבועה הוסיף אסף, בו נשבע הרופא שלא יתן יד להפלה של עובר. קטע זה, למרבה הצער, אינו נכלל בשבועת הרופא של זמננו.

דבר יפה נוסף בספרו של אסף הרופא הוא שהוא ייחד פרק מיוחד לתרופות לעניים – אנשים שאין ידם משגת לשלם על תרופות שעולות ממון רב, גם אם הן טובות. עבורם מוצא אסף תחליפים שניתן למצוא בטבע: צמחים מיוחדים שהוא מסביר היכן ניתן לקטוף אותם בארץ ישראל ומשאבים מגופם של בעלי חיים. ה'תרופות הגנריות' האלו לפעמים פחות טובות מהמקור, הוא אומר, אבל למי שאין כסף, הן עשויות להציל את חייו.

תגיות:רפואהדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה