מעניין

לכבוד החופש הגדול: היתרונות המפתיעים של משחקי ילדות נוסטלגיים

החופש הגדול הגיע, והילדים מוצאים את עצמם מחפשים תעסוקה. זוהי ההזדמנות המושלמת להחזיר לחיים את המשחקים של פעם, אלה שכולנו גדלנו עליהם ואהבנו. בואו ונזכר יחד במשחקי ילדות נוסטלגיים, נבין למה הם היו חשובים כל כך, ואיך להעביר אותם לדור הצעיר. יוצאים מהמסך

אא

זוכרים את משחקי הילדות של פעם? חמש אבנים, גומי, חיי שרה? הם היו יותר מסתם דרך להעביר את הזמן. הם היו הבסיס שלנו לחברות, מקור לתחושת הישג והזדמנות לפתח מיומנויות פיזיות ומנטליות. מובן שבאותם ימים לא ראינו זאת, אך אין ספק שהמשחקים היו חלק משמעותי בעיצוב חווית הילדות שלנו. כזכור, ילדות בשנות ה-80 הייתה תקופה שבה הילדים בילו שעות רבות בחוץ, המצאנו משחקים שונים, ונעזרנו בכל מה שיש ל"בחוץ" להציע, כולל מקלות ואבנים. כמובן היו גם כדור, חבל וגומי, ומכאן נפתחו בפנינו שעות של הנאה משותפת עם חברים מהשכונה.

 

מוכח מחקרית

מחקרים רבים הראו את היתרונות הבריאותיים של משחקי ילדות מסורתיים, הן מבחינת הבריאות הפיזית והן מבחינת הבריאות הנפשית.

מחקר שפורסם בכתב העת  "BMC Public Health"בחן את המוטיבציה של ילדים להשתתף במשחקים פעילים בחוץ. התגלה שהמשחקים תורמים לבריאות הפיזית בכך שהם עוזרים "לשרוף אנרגיה" ולשמור על כושר גופני. מעבר לכך, המשחקים עוזרים גם לבריאות הנפשית בכך שהם "משמחים" את הילדים ונותנים להם תחושת חופש ועצמאות​. ביננו, את זה אנחנו יודעים גם בלי מחקר.

מחקר נוסף בחן את היתרונות של שילוב משחקים מסורתיים בשיעורי חינוך גופני בבתי ספר. הממצאים הראו שהמשחקים משפרים את הכושר הגופני ומקדמים פעילות גופנית בקרב התלמידים. בנוסף, המשחקים תורמים לפיתוח מיומנויות חברתיות ושיתוף פעולה בין התלמידים.

בעצם, שני המחקרים מדגישים את החשיבות שיש למשחקי הילדות המסורתיים ככלים משמעותיים לפיתוח בריאות פיזית ומנטלית אצל ילדים ובני נוער.

 

מה הם תרמו לנו כילדים?

המחקרים נחמדים, אך בואו נצלול לעומק ונגלה מה המשחקים תרמו לנו כילדים. הנה רשימה חלקית של היתרונות שקיבלנו מבלי משים:

  • פיתוח מיומנויות מוטוריות: משחקים כמו קפיצה על חבל וגומי דרשו דיוק, מהירות וקואורדינציה. "חמש אבנים", למשל, דרש זריזות ידיים ותיאום עין-יד מושלם.

כישורים חברתיים :במשחקים אלו היה צורך לעבוד בקבוצה, לשתף פעולה ולהבין את חשיבות ההוגנות. משחק "גולות", למשל, דרש מיומנות דיוק ואסטרטגיה במטרה לפגוע בגולות של היריב ולהרוויח אותן.

  • יצירתיות ודמיון: רבים מהמשחקים דרשו שימוש ביצירתיות, כמו המצאת כללים חדשים או דרכים לשיפור המשחק. כך למשל משחק התופסת המסורתי קיבל ברבות השנים גרסאות נוספות כמו תופסת "כיסאות", תופסת "מסטיק" ועוד...

  • תחושת שייכות: המשחקים היו חלק בלתי נפרד מחוויית הילדות המשותפת, ויצרו זיכרונות משותפים שהיו בסיס לשיחות וסיפורים שנים רבות לאחר מכן.

 

איך אפשר לשחק בהם היום?

אף על פי שהטכנולוגיה השתלטה על רוב זמנם של הילדים בימינו, אין כמו להחזיר את משחקי הילדות של פעם וללמד את הדור הצעיר את הכיף והפשטות שבהם. הנה כמה טיפים:

  • לארגן מפגש משחקים: אפשר להזמין חברים ובני משפחה ולארגן מפגש "משחקים של פעם", שיחזיר את כולם בזמן.
  • לשחק בחוץ: להקדיש זמן לפעילויות מחוץ לבית, בגינה או בפארק, ולשלב את המשחקים הללו כחלק מהפעילות המשפחתית.
  • לשחק יחד עם הילדים וליצור זמן איכות משותף ובריא

המשחקים של פעם לא רק העבירו את הזמן, אלא היוו חלק משמעותי מההתפתחות האישית והחברתית שלנו. הם הביאו שמחה, שיתוף פעולה, יצירתיות ואינסוף זיכרונות יפים. אין ספק שהחזרת המשחקים הללו לחיינו ולחיי ילדינו יכולה להעשיר אותם ולהחזיר מעט מהפשטות והכיף של העבר.

תגיות:ילדותנוסטלגיהמשחקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה