לימוד גמרא למתחילים

בחן את עצמך: מהו 'המוציא מחברו עליו הראיה' (המע"ה)?

בסוף היום המלווה סופר את הכסף מכל עסקאותיו, והנה – שטר מזויף! מהיכן הגיע השטר המזויף? האם מכספי ההחזר של ההלוואה, או שמא מעסק אחר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

'המוציא מחברו עליו הראיה' (המע"ה), לכאורה מובן מאליו – מי שרוצה להוציא כסף מחברו, שיביא ראיה. האם יש חידוש בדבר?

אמנם, שום דבר אינו מובן מאליו. מה דינו של אדם שלווה כסף מחברו, אבל הוא מסתפק האם החזיר? המלווה רוצה להוציא ממנו את הכסף בחזרה, אבל אין לו ראיה שלא החזיר. האם נאמר 'המוציא מחברו עליו הראיה'? ומכיוון שיש ספק, לא ישלם?

לפי ההלכה, לא. אדם שלווה כסף וספק אם פרע, צריך לשלם מספק. מדוע? משום שיש עליו 'חזקת חיוב'. אדם שלווה כסף, חזקה שהוא צריך לשלם. ולכן אם הלווה ירצה להימנע מלשלם, או אז יהיה הוא ה'מוציא'. הוא מוציא מהמלווה את זכותו הבסיסית לקבל את ההלוואה בחזרה.

אמנם, שום דבר אינו פשוט. מה הדין כאשר הלווה החזיר כסף, אבל נולד ספק האם ההחזרה הייתה תקינה. למשל: בסוף היום המלווה סופר את הכסף מכל עסקאותיו, והנה – שטר מזויף! מהיכן הגיע השטר המזויף? האם מכספי ההחזר של ההלוואה, או שמא מעסק אחר?

טוען המלווה: אתה בוודאי חייב, יש חזקת חיוב, וטענתך שהחזרת מוטלת בספק, שכן ייתכן שהחזרת שטר מזויף, והרי הדין 'ספק פרעתי – חייב'!

ואילו הלווה טוען: ברגע שהחזרתי ואתה קיבלת את הכסף, בטלה החזקה. אין ספק פרעון, יש ספק שנולד אחרי הפרעון.

הדין הזה הוא מחלוקת הפוסקים. אבל, רגע, מה עושים כשיש מחלוקת הפוסקים? מי צריך לספוג את הנזק? שוב אומר הלווה: יש מחלוקת, המוציא מחברו עליו הראיה. והמלוה: תשלם לי, כי אני המוחזק, והמוציא מחברו עליו הראיה...

ובכן, ייתכן שגם כאן יש מחלוקת הפוסקים כאשר יש ספק מי הוא המוחזק...

כנראה ששום דבר לא פשוט ולא מובן מאליו, ולכן יש סוגיות גדולות ושלמות שעוסקות בנושא סבוך זה, למרות שלכאורה הוא נראה מאוד פשוט.

תגיות:גמראבחן את עצמך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה