היסטוריה

מאחורי הקלעים: מה באמת קרה בין דוד הראובני לאפיפיור?

לפני חמש מאות שנים בדיוק התקבל יהודי לריאיון אצל האפיפיור קלמנס השביעי ברומא. האפיפיור מעולם לא דיבר עם יהודי, ודאי לא קיבלו לריאיון. מי היה יהודי זה? ומה רצה הוא מהאפיפיור?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני חמש מאות שנים בדיוק, בשנת רפ"ד, 1524, התקבל יהודי לריאיון אצל האפיפיור קלמנס השביעי ברומא. האפיפיור מעולם לא דיבר עם יהודי, ודאי לא קיבלו לריאיון, וגם גדולי הקרדינלים אינם יכולים להיכנס לאפיפיור כרצונם. מי היה יהודי זה? ומה רצה הוא מהאפיפיור?

האיש המסתורי כינה את עצמו 'דוד הראובני'. באותה שנה ירד מספינתו בנמל ונציה והציג את עצמו לפני יהודי העיר: "אני דויד בן המלך שלמה זצ"ל, ואחי המלך הגדול ממני והוא יושב על כיסא מלכותו במדבר חבור והוא מולך על שלושים רבוא, על בני גד ובני ראובן וחצי שבט המנשה". כנציג ממלכה גדולה, לכאורה, דרש להיפגש עם האפיפיור, כנראה שכח השפעתו היה גדול, והוא אכן הגיע עד לאפיפיור.

היסטוריונים שונים הטילו ספק בתיאוריו לאחר מעשה. יש מהם שאמרו שהיה בכלל אשכנזי, יש שאומרים הודי, אתיופי או תימני. אך בפועל הוא הציג את עצמו כנציג של ממלכה יהודית אדירה מעשרת השבטים ולה צבא גדול.

דוד הראובני הציע לאפיפיור להעמיד את הצבא היהודי שלו לרשותו, כדי לכבוש יחד את ארץ ישראל מהמוסלמים הטורקים. האפיפיור התרשם מאוד, וצייד את דוד באיגרות אל מלך פורטוגל וקיסר אתיופיה, לשם יצירת ברית צבאית.

דוד שיגר אגרת מקדימה למלך פורטוגל בזו הלשון:

"הוד קדושת רוממותו המלך המהולל של פורטוגל, שלום. הנני כותב זאת רק כדי להודיע להוד רוממותך איך שאנוכי עבדך הגעתי לכאן בארץ רוממותך הקדושה, ונשלחתי לכאן ממדבר חבר במצוות המלך יוסף אחי ושישים הזקנים, יועציו ושופטיו אשר כולם יסורו למצוות הוד רוממותך. לאדנותו [למלך יוסף] יש קרוב לשלוש מאות אלף לוחמים טובים והוא עוסק בענייני הצדק והיושר שלהם כל יום שני וחמישי. ובהסכמת מלכי יוסף הנ"ל ושבעים יועציו נשלחתי אנוכי, איש חדש לשירותך, למסור להוד רוממותך עניינים של חשיבות וסוד אשר הוד רוממותך ישמח לדעתם כאשר יואיל לשמוע אותי, שכן הדבר יהיה לכבוד ולתפארת להוד רוממותך. והרי עבדך יהיה תמיד מוכן מאוד לשרת את הוד רוממותך הקדושה".

המלך הפורטוגלי התרשם מהאיש והחליט להעמיד לרשותו שמונה ספינות צבאיות על ציודן. אך בהמשך חשש המלך שמטרתו של דוד אינה לשיתוף פעולה צבאי באמת, אלא רק להתסיס את היהודים ואת האנוסים בפורטוגל לשוב לאמונת אבותיהם. לכן גירש אותו מפורטוגל.

הראובני חזר לרומא וניסה להיפגש עם הקיסר קארל החמישי, אלא שוועדה מיוחדת של חכמים נוצרים מונציה איבחנה אותו כבלתי שפוי, ולכן לא ניתן אימון בסיפוריו. הוא נשלח לעיר לירינה שתחת שליטת ספרד, ושם הוצא להורג על ידי האינקוויזיציה הספרדית.

 

תגיות:אפיפיורדוד הראובני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה